Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 GTR E36 | << 1, 2, 3 ... 31, 32, 33, 34, 35 >> 24 besök idag (375919 totalt) |
Tackar för alla gratulationer
Nyss hemkommen efter nattens firande så jag tar nog en vilodag idag Bilen fungerade bra maskinellt men jag var ihop lite med en bil som tvärbromsade in i ett gulflaggs område så en framlykta gick sönder. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
Ett till klipp från isen, fjärde deltävlingen i Morjärv. Andra dagen och fyra tävlingar på samma bana gjorde att den blev lite uppkörd och halkigare.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
Hade lite strul med min Gopro så jag fick bara film från tredje tävlingen (första på söndagen i Morjärv)
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
Det går dessvärre fler steg bakåt än framåt just nu
Körde lite rallycross i sommar på Norrlandsveckan. Första tävlingen gick i Piteå, tidsträningen gick hyffsat med en elfte tid med tanke på att dom två varven var det enda jag har kört där på banan på fyra år. Första omgången blev ett bottennapp, råkade döda motorn när jag letade dragläge i starten och slant med foten. Starten gick när jag gnuggade med startmotorn för att få igång den. Kom ikapp ett par bilar men blev trängd av banan när jag skulle köra om och fastnade halvt i en sandfålla så tiden blev inte bra. I andra omgången gick starten bättre och jag var först i första kurvan, men blev påkörd på höger bak så fälgen gick sönder. Däcket satt kvar på fälgen men tappade luften så det gick inte fort att köra, var inte sist i mål men tiden blev inte bra igen. Tredje omgången, en bra start igen och var tvåa i första böj. Ettan snurrade och jag tog mig förbi men då behagade hjulbultarna gå av på höger bak, hjulet rullade under bagaget och tryckte sönder plåten där. I samband när hjulet rullade under bilen så kastades den upp i luften och när den landade så sprack bromsskivan men det värsta var att luftdomkraften krokade i asfalten och vreds under bilen och slet då loss en del av karossplåten. Röret som håller dämparen vek sig runt bärarmsinfästningen så domkraften blev krokig. Det har varit rätt många garagetimmar så jag blev lite less och hade inte tänkt fixa igång den till nästa tävling. Men då hade några av min konkurenter farit till garaget och börjat rikta till den så då var det ju bara att ställa upp Nästa tävling var i Kalix. Tidsträningen gick ganska bra och jag fick en åttonde tid. Första omgången fick jag dåligt startspår på yttern och kom inte in utan fick släppa flera bilar före, tappade lite tid i kön och fick en elfte tid. I andra omgången fick jag samma dåliga startspår, gjorde dock en riktigt bra start och höll gas så länge jag vågade. Just innan jag skulle börja bromsa så fick jag en smäll i sidan och åkte sidledes ut i lösgruset där det inte hände något när jag bromsade. Gled i lösgruset och träffade en sandfålla på tvären i ca 80km/h och det slutade inte bättre än att jag rullade två varv innan den landade på hjulen igen. Tack och lov så landade den på taket två gånger så hjulupphängningarna och stötdämparna klarade sig. Fick krocktesta buren som klarade sig men den mesta plåten såg inte så rolig ut. Så nu ser det ut så här i garaget. Det for lite mer plåt när jag började, kapade bort där hjulet hade demolerat samt bakstammen som har fått några tryckare bakifrån. Ska göra nya torn så dämparna får lite bättre plats samt att jag ska göra dom justerbara i höjd. Något lite mer roligt så har jag fått tillbaka motordelarna från Unitek, nu skulle man ju bara haft lite tid över och börja montera ihop den också Högkompkolvar för E85, blev ganska djupa vetilurtag för att klara vanosen med kammarnas höga lyft. Suzuki Hayabusa raceventilfjädrar så nu klarar överdelen iaf 11k rpm Lite annan durationl på dom nya kammarna samt 2mm högre lyft Några fler roliga delar. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
Oj, så trist. Vilken j...a otur med alla problem o olyckor, men tur ändå det "bara" mest är plåtdelar.
Rätt mkt jobb ändå o få klar karossen som den ser ut nu, bara kämpa på. Blir det ändringar i skärmar osv eller kör du samma som innan? kolfiber? Edit: Trevlig kamprofil förresten!!! _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
Synd på olyckorna, men motorn... Och jag gillar inte ens V8! Hoppas på mycket bilder på insidan av den spisen!
_________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
Har haft lite dåligt med motivationen så jag har inte varit så flitig på att ta mig till garaget.
Men en donatorbil har införskaffats, rensats och kapats. Blev av med lite frustationer när resterna skulle paketeras så är det någon som behöver en söndagskörd 325:a finns det för avhämtning Började med dom nya tornen med gängade topplagringar för att kunna justera höjden. Sedan var det dags för nya hjulhus. Och sedan lades locket på och brändes fast. Nu är det bara kvar lite i bagaget samt att jag ska byta trösklarna, sedan är det bara resten kvar _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
|
Hjulhusen och bagaget blev klara till slut.
Trösklarna på donatorn jag köpte var alldeles för rostiga så nästa offer fick smaka på tigersågen. (hade haft den stående ett tag, krockad bak och med taklucka) Bestämde mig för hellack sedan så bilen rensades helt. Trösklar på plats och färdigt med svetsen. Sparade främre delen ifall att den behövs nån gång, resten fick också smaka lillkisse (CAT 962K) Så nu har sista tiden bara ägnats åt slipning och preparering inför lack. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 GTR E36 | << 1, 2, 3 ... 31, 32, 33, 34, 35 >> 24 besök idag (375919 totalt) |