Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Ny MX5 | << 1, 2, 3 >> 34436 besök totalt |
Den lilla blir nog lagom effekt för att få lägre skatt, om det blir 110 eller 130 på pappret får vi se (kan inte skattereglerna). Den stora kommer säkert ha 170 iaf i USA, kanske 165 i EU, dvs lite mer än nuvarande. Känslan ska ju vara lite mer sport än i en Mazda3, så lite piggare bör det bli. |
||||||
Hej,
Jag är förvånad över hur få NC man ser på bana. Visst, på Ringen ser man en eller två men i Sverige har jag aldrig sett någon. Jag la upp samma fråga på MX5 Racing för ett tag sedan men det känndes som ingen egentligen vet varför NC aldrig blev en eftertraktad banblil. Receptet tycker jag verkade bra. VI får hoppas att ND blir ännu bättre än NC men samma kultstatus som NA och NB Mvh /Alex _________________ Alex Sonesson "We can't change the laws of physics, but we can try to move the limits..." - Anonymous Porsche engineer |
||||||
NCn största konkurrent har alltid varit de billigare och månghövdade NA/NB.
Chassit är lite tungt (grundkonstruerat för RX8ans tyngd) och hjulhusen rymmer rejält med däck, hade det varit lätt att få till 220-250 kusar så hade det varit enklare. Tyvärr så dräller det inte av Mazda 2.5 MRZ på skrotarna (ca 220hk med MX-5ans topp och kammar). Just motorn gör att den inte passar så bra in i RoadsportC med alla de andra, men det tror jag inte är huvudorsaken. Vi är snåla här i Sverige. När man nu sett en driveby av alla modellerna så står faktiskt NCn ut som minst snygg/personlig i gänget, så jag tror att denna kan sälja riktigt bra Med en fastback hardtop blir den ju lite giftig http://www.miataturbo.net/attachment |
||||||
Själv börjar jag gilla NC mer och mer. En Svart PRHT med 17" 255or runtom, Öhlinare och turbo strax över 300hk som sommarbil känns rätt på något sätt. När de sjunkit lite mer i pris kanske. Men är det inte något med "rullbågen" som begränsar? Är det inte en utskjutande rullbåge monterad orginal som inte är godkänd på tävling, men är krånglig att ta bort?
Annars svarar ju motorn rätt bra på separata spjäll och ett fint grenrör. Det ska väl vara i princip samma motor som i Ford mondeo? Finns trevliga trimsteg http://www.sbdev.co.uk/Duratec/Durat Med så hög komp orginal på NDn, borde den inte åtminstone gå att få upp i 200 sughästar ganska enkelt? _________________ Nicklas Jäderlund |
||||||
Färdigbyggd tävlingsbil handlas för $10k i England
|
||||||
Fick ett kort prat med Alfredo Altavilla (Fiat) på Parissalongen och enl. honom ser nya "Fiat Spider" (färdigt namn alltså..?) alldeles "magnificent" ut och kommer påminna om 124 Spider snarare än Barchetta, naturligt med bakhjulsdriften måhända. Är personligen glad om den INTE ser ut som nya MX-5an..
Good news! |
||||||
_________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||
Undrar om det inte finns tillräckligt med intresse numera för ett Svenskt heat med MX-CUP som en underdel till den kommande globala (15+ helnya bilar inför 2016)? Men det hade krävt 15+ förare som valt bort nåt annat. 1.5an passar rätt ok i C, och fyra år till besiktning... |
||||||
Fina linjer, lite BMW Z4 över den. |
||||||
Z4 Usch _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||
http://www.topgear.com/uk/car-news/m
_________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||
_________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||
Man plockar ur bra med effekt ur en std Miata tydligen - rätt vass bil nu, 190 hk på 1000 kg...
https://www.facebook.com/bbrgti?fref _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||
_________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||
Det är bra att den får stå "modell" till nästa Rx - modell.
Den blir en riktig ....... just det.......!!!!!!! _________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||||||
Allmänt banåkaforum Ny MX5 | << 1, 2, 3 >> 34436 besök totalt |