Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 328 -98 Krängande problem.... | 1, 2, 3 ... 16, 17, 18 >> 24 besök senaste veckan (118462 totalt) |
Nu har alltså en ny banbil skaffats. Några av er kanske känner igen den. Den har synts här på rejsa tidigare.
Speclista: Bilen är reggad med halvbur. XYZ-coilovers. Standardbromsar med Carbotech XP10 fram. Rostfritt avgas. Extractor - 2x2" förutom biten innan slutburken. Där är det 1 x 2,5". Ingen katalysator. Kanske måste jag byta ut första dämparen mot en katalysator innan bes. Det som står överst på önskelistan är ju en diffbroms men då det är en ganska stor kostnad så får det vänta. Det som står på "att göra"-listan just nu är: Ny motorhuv. Byta stol så jag får plats. Hoppas bara att buren inte är i vägen. Lite service. Lite tillsnyggning av in- och utsida. Fixa trip- och klockknapparna i mätarhuset. Lura OBCn att det finns en yttertempmätare. Förhoppningsvis hoppar ACn igång då. Bilen tycker inte att ACn behövs när det är -40 grader ute. Jag har ju ett par saker på 325an som kan flyttas över. 330-bromsar och camberstag. Har ett par frågor att börja med: Vart köper jag en glasfiber huv? Är det ACM som gäller eller kan ni tipsa om någon annan? Vilka alternativ har jag angående diffbroms? M3-bakvagn, Quiafe, Kaaz, vad mer finns? _________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
||
Spännande!
Jag köpte denna bil av en vän 2011 för att introducera henne för bana. Blev bara ett halvhjärtat försök, då delägaren ej hade samma intresse och bilen såldes därav 2012 till Sebastian på FF. Enda jag gjorde med den var att byta bussningar i bakvagn & klabba Grymt mkt bil för pengarna sett till vad som är gjort med den idag! Kul! _________________ BMW M2 -18 Audi A3 Cab -18 VW Up! -12 |
||
Nu håller jag som bäst på att passa in min stol. Mittkonsolen är i vägen, handbromsen är i vägen och buren är lite i vägen. Det som oroar mig mest är krysset är väldigt nära mitt huvud. Kommer nog flytta stolen ett par cm innåt/neråt/bakåt i morgon. Jag sitter inte framför huvudbågen utan innuti den.
Håller tummarna att det kommer att funka _________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
||
Tänk på att buren är väldigt hård, otrevlig & oförlåtande att så huvet i även med hjälm på. Samt att man i Fia stolar rör sig väldigt mycket vid en smäll. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
Jo buren är rikigt hård. Även med vadering så är den otrevlig att slå i. Hoppas verkligen att jag får mer avstånd till buren efter morgondagens övningar. Hade vart synd att behöva slänga ut buren. Särskilt då den står med i reg.beviset.
_________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
||
Har nu hittat en stolsplacering som funkar. Fick kompromissa bort benen till förmån för huvudet. Sitter nu ca 5cm längre fram än vad jag hade velat göra. Bakhuvudet är nu på behörigt avstånd från krysset i buren. Huvudbågen är fortfarande rakt ut åt sidan från huvudet men den kan jag inte göra nått åt just nu.
För att få det perfekt så måste jag bygga om buren. Nu står huvudbågen vinkelrätt mot golvet. Har läst mig till att huvudbågen får luta upp till 10 grader. Skulle jag utnyttja alla 10 grader så flyttas övre delen av buren bakåt ca 15cm. Sen kan nog huvudbågen flyttas bakåt i nerkant ett par cm. Det viktigaste var ju att hitta en stolplacering som funkar och det är ju fixat. Så nu kan bilen rullas in i garaget för lite yttre och inre tillsnyggning och en liten service. Ska inte va några problem att få den raceready till Gelleråsen 11/7. _________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
||
Det hade varit riktigt trevligt att hänga med ner men jag får vänta ett litet tag till innan jag kan bstämma nått. Kommer att bli tvungen att lägga lite penagar på bilen men förhoppningsvis finns det lite kvar till en resa.
_________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
||
Sitter och funderar lite på hjulvinklar och bussningar och sånt. Med XYZ-camberplattan så tror jag att strax över 2,5 grader camber är max utan att bearbeta plattan och tornet. Lite mer än så vill man väl ha. På e36an hade jag inför året skruvat fram nästan 4 grader och det kändes mycket bra. Om man inte kan få så mycket camber vill man kanske ha lite mer caster. Bläddrade lite på millways hemsida och där fanns ingen excentrisk bussning till bärarmen. Vill man inte ha en sån på en e46a? Kan bussningen från e36an passa eller får jag ta å svarva fram en själv?
Bak på e36an har jag ju camberstag och dom passar ju även på e46an så dom flyttar jag över. Sen funderar jag även på att sno med mig de främre bärarmsbussningarna som är millways ledlager. Vill inte göra allt för mycket med bakvagnen innan jag vet hur det blir med diffbroms. Antingen blir det nytt innehåll i nuvarande klump eller så blir det komplett M3-bakvagn. _________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
||
Nu börjar det hända lite med bilen.
Först blev det lite stolsmek. Hade lite olika stolar, underrreden och sidoplåtar att välja på. Det var ganska tight till en början. Sen hamnade stolen lite längre ner och längre fram. Sen fick bilen komma in i garaget. Gott om plats har man ju inte direkt. Dåliga bilder som ska försöka visa på höjden i fram. Sett rakt från sidan har jag nog en cm luft mellan däck upp till skärmkant. Bärarmarna lutar en aning uppåt. Ska jag höja eller gör det inte så mycket? Igår pallades bilen upp och stötfångarna skruvades av. Nästan iaf. Bult och mutter hade bestämt sig för att rosta ihop på vänstersidan i bak. Muttern snurrar och jag når inte att hålla mot. Några tips? ryckte och slet i alla bussningar och fann att bärarmsbussningen i fram var helt slut på båda sidor. Dessa måste bytas och jag funderar på att svarva till nått själv. Ska jag göra dom lite excentriska? Eller behövs inte det på E46? Bussningarna i bak kändes ok. Inre bussningen på camberstaget var lite mjuk men ett justerbart camberstag ska dit ändå. De främre bärarmsbussningarna flexade ganska mycket. Jag har ju millways ledlager på e36an som jag kan flytta över. Idag byttes servooljan och nya slangklämmor skruvades dit under behållaren. Förhoppningsvis ska det inte läcka mer. Ska försöka spendera ett par timmar i garaget under veckan. Måste ju försöka att få den körduglig till Gelleråsen 11/7. _________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
||
Testade idag att byta strålkastare till oneblocklampor som jag fick med. Värdelös passform och kablar måste klippas. Men viss skillnad blev det. Ska försöka snygga till de gamla glasen. Har nån nått knep att fräscha upp lyktglas. Eller glas och glas, det är ju plast.
_________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
||
Finns massor av guider för plastpolering av stålkastare. Det finns garanterat nån försegling man kan ha på på slutet för att förlänga tiden tills de blir mjölkiga igen. Men utan extrajox så har ett par SAABlampor jag testade på behållit vettig klarhet i tre år nu. |
||
Tror du har samma bärarm bak på E36an om du vill skifta hela.
Åtminstone samma artnr när jag kollade. ( fast jag provade aldrig ) Millways höga E36 topplagring har jag fram. Räcker till dryga 3gr iaf. Och bilen blir lite högre på köpet _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW 328 -98 Krängande problem.... | 1, 2, 3 ... 16, 17, 18 >> 24 besök senaste veckan (118462 totalt) |