Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596
Trådstartare
03 Jun 2015 15:39
Robert Gladh skrev:
Härligt Tobias, det är sånt här jag behöver läsa när jag känner sug efter att sälja caymanen och köpa en miata med någon slags överladdning igen:) Det är fantastiska bilar de där små rackarna..
Är det turbo du tänkt dig eller kompressor?
Du borde vara hyfsat van vid pappersexcersisen vid import!
Såg faktiskt din gamla silverfärgade med lejbanstickers på hornsgatan i helgen!
Det blir turbo, valt med hjärtat!
Ja, det är lite humor, var på gelleråsen tidigare i vår och där va båda mina tidigare Eunosar och körde
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596
Trådstartare
05 Jun 2015 23:08
Igår bytte jag handbroms med polarens bil, han fick min fula (eller hur Daniel? ) kromade handbroms, jag tog hans orginal, fick på en driftbutton på den med.
Sedan satte vi dit en svart framrutestreamer. Första gången jag gjort detta själv, blev rätt bra ändå!
Här syns det hur stor skilland det är på min front och orginal. Jag gillar skarpt!
Svart och inte så mkt, diskret men gör jobbet.
Sedan idag åkte jag en "liten" tur:
Foto 1:
Foto 2:
Miata i sommarsverige kan inte bli mer rätt! Från Enköping va taket nere, tills jjag kom till skansundet-färjan, där gick solen ned så taket fick åka upp!
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596
Trådstartare
07 Jun 2015 23:11
Nu har mina 7 dagar på UK plåtar gått, så bilen är inställd i garaget tillsammans med rx7an, väntandes på tillfällig registrering. Engligt transportstyrelsens hemsida bör det ta ca 4-5 arbetsdagar
Men innan dess hann jag en liten tur med Miataklubben, dock blev vi bara 3 idag, då vädret såg ut att bli dåligt. Miataklubben kör turerminst en gång i veckan och fikar minst en annan gång per vecka Väldans trevligt folk!
Miataklubben på riddarholmen
Bra bild på framrutestreamern, har iaf en av dom snyggaste bruksbilarna på gatan, det finns även en välskött SAAB 9-3, ett par gammla ameriKanare och en Saleen Mustang !
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116
13 Jun 2015 13:19
Vilken mysig tråd helt i andan "Kul när det svänger"
Sedan gillar jag stuket på bilen, riktigt snygg.
Jag gissar att öppna bilförmedling är lite för klen marknad, men med den talang och erfarenhet du har för import från UK så tycker jag gott du kunde ta och dra in en slant
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596
Trådstartare
13 Jun 2015 13:28
Eddie Varvstopp skrev:
Vilken mysig tråd helt i andan "Kul när det svänger"
Sedan gillar jag stuket på bilen, riktigt snygg.
Jag gissar att öppna bilförmedling är lite för klen marknad, men med den talang och erfarenhet du har för import från UK så tycker jag gott du kunde ta och dra in en slant
Tjena Eddie,
tack för dom trevliga orden Man kan alltid skicka mig ett PM om man vill ha hjälp och få hem en bil ifrån UK, men hittils har jag bara förlorat pengar på mina affärer
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596
Trådstartare
13 Jun 2015 14:13
Pluggar på på min tempmätare. Grymt nice grej för nördar som oss, kan göra massa saker.
* 0.1 grads vising, max +/- 1 grad fel.
* Larm vi för hög eller låg temp
* Utgång till buzzer vid larm
* Sparar högsta och lägsta temp så man kan titta i efterhand. Spars även om man bryter elen.
* Kan användas för att visa oljetryck/EGT/Boost med om man vill. Bara byta givare.
* Dimmar ner displayen om du slår på halvljuset så du inte blir bländad på natten.
* INTE rund och analog som om den va ifrån 1800talet :P
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596
Trådstartare
13 Jun 2015 22:41
Mer godis!
TURBON HAR KOMMIT!!!!!
Det är en Garret GT2560R kullagrad turbo.
Citat:
Dual ball bearing, oil & water-cooled CHRA
Internally wastegated turbine housing complete with actuator
Turbine housing is cast from high-nickel "Ni-Resist" material
Turbine wheel is cast from "Inconel" material for extreme applications
Nån som vet vart man köpet rören för insugsidan? det ska bultas på både vid in och ut....
Sen testade jag montera både hardtop och bagageräcke (bruksbilen behöver vara praktisk). gillar verkligen hur den ser ut
Sen har jag bokat regbes i veckan! Håll tummarna att det går bra trots eftermarknaden grenrör, avgas dämpare bussningar, öppet luftiter och säkert lite mer saker jag glömt. Dock samma regbesiktare som bes min föra Eunos, så jag vet att han är vettig!
Hur många pollar pallar turbon med? Köpt grenröret du skickade tänk till?
Turbon är specad till 200-330hk, på miatan verkar dom kunna göra runt 260hk om man verkligen vill, jag siktar på lägre än så.
robber skrev:
Vad blir det för styrsystem?
Megasquirt MS2 med lite extra gott, byggs av en kille i grekland:
Citat:
These new ECUs are fully CAN Bus enabled and have loads of exciting features:
- Direct fit, no cutting or splicing required, they connect directly to the stock ECU connectors
- 23 inputs
- 20 outputs
- Sequential injection with individual cylinder trimming
- Sequential ignition
- Excellent knock control with DSP, adjustable
- Electronic boost control with 2 separate boost levels, selectable with an external switch, and/or boost by gear
- Digital alternator control, adjustable
- Smart battery light warns you of overcharging/undercharging, adjustable
- CEL is used for progressive overheating warning, knock warning, low/high oil pressure, high oil temp, adjustable
- A/C control (switches off below 600rpm, above 5500rpm, on 90% TPS or more, all completely adjustable)
- A/C idle-up, adjustable
- P/S idle-up, adjustable
- VICS/VTCS control, adjustable
- Sequential cooling fan control, adjustable
- Clutch and neutral switch input (these are used on several occasions, like for idle control, overrun fuel cut, etc)
- Two separate fuel/timing maps, selectable with an external switch (ie regular pump gas or race gas or E85)
- Launch control
- Speed input from OEM sensor, current gear calculation
- Two free programmable outputs
- Oil temperature input
- Oil pressure input
- Optional EGT sensor input
- Optional flex fuel sensor input
- Optional free analog input
- All of the features above available at the same time due to the vast number of inputs and outputs
Hur många pollar pallar turbon med? Köpt grenröret du skickade tänk till?
Turbon är specad till 200-330hk, på miatan verkar dom kunna göra runt 260hk om man verkligen vill, jag siktar på lägre än så.
robber skrev:
Vad blir det för styrsystem?
Megasquirt MS2 med lite extra gott, byggs av en kille i grekland:
Citat:
These new ECUs are fully CAN Bus enabled and have loads of exciting features:
- Direct fit, no cutting or splicing required, they connect directly to the stock ECU connectors
- 23 inputs
- 20 outputs
- Sequential injection with individual cylinder trimming
- Sequential ignition
- Excellent knock control with DSP, adjustable
- Electronic boost control with 2 separate boost levels, selectable with an external switch, and/or boost by gear
- Digital alternator control, adjustable
- Smart battery light warns you of overcharging/undercharging, adjustable
- CEL is used for progressive overheating warning, knock warning, low/high oil pressure, high oil temp, adjustable
- A/C control (switches off below 600rpm, above 5500rpm, on 90% TPS or more, all completely adjustable)
- A/C idle-up, adjustable
- P/S idle-up, adjustable
- VICS/VTCS control, adjustable
- Sequential cooling fan control, adjustable
- Clutch and neutral switch input (these are used on several occasions, like for idle control, overrun fuel cut, etc)
- Two separate fuel/timing maps, selectable with an external switch (ie regular pump gas or race gas or E85)
- Launch control
- Speed input from OEM sensor, current gear calculation
- Two free programmable outputs
- Oil temperature input
- Oil pressure input
- Optional EGT sensor input
- Optional flex fuel sensor input
- Optional free analog input
- All of the features above available at the same time due to the vast number of inputs and outputs
Bra svar!
Smidigt så du får piska mm "Michael Bolton" från grekland bara mappa och köra mao?
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596
Trådstartare
15 Jun 2015 11:10
robber skrev:
Smidigt så du får piska mm "Michael Bolton" från grekland bara mappa och köra mao?
Piska Bolton?? Men ja, den levererar med en grundmapp som är anpassat till min bil, så det ska bara vara att plugga in och köra. Sen mappa massa så klart. ska köra med sprutet på sugmotorn först, sen turbo!