Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Tävla i Roadsport B? | 1, 2 >> 13312 besök totalt |
Godagens!
Efter helgens sportvagnsmeeting på Knutstorp, så har jag blivit rejält biten att börja köra mer aktivt med min bil. Det är en Honda S2000 årsmodell 2005. Tjänstevikt: 1340 HK: orginal 240hk. 5,58hk/kg får jag fram i mina beräkningar. Hur konkurrens kraftig kan en sådan bil bli i Roadsport, den måste väll klassa i in B? Bilen är utrustad med: Halv Bur Coilovers Eftermarknads bromsar orginal inredning Titan avgassystem Kolfiber huv Vinge på bakluckan. Orginal inuti motor samt grenrör. Hur fungerar reglerna, utgår man infrån tjänstevikt, eller vägs bilarna inför varje tävling? Tänkte mest på om man ska gå igång och lätta bilen mera? Stort tack för all info. Vänligen, Erik Regnell _________________ Erik Regnell Kör: Miata -04 #31 MX5 Cup, SPVM Har ägt: -Honda Civic Type R (EP3) -05 -Golf Gti Clubsport S -18 -Honda S2000 -05 -BMW M3-E30 -87 |
||||||||
Borde vara väl så konkurrenskraftig!
Knappa lite här: http://www.spvm.se/index.php?page=va Det du får tänka på är 5% vikttillägg för datoriserad insprutning, eventuell diffusor och vinge ger samma tillägg på 5%. Motorn bör klara av att räknas som "standard", vilket visserligen inte blir ett problem på S2000 pga den höga litereffekten som även vid modifierad motor ger korrekt effekt. Det du lär behöva är en ny förarstol, 4/6p bälte, R-däck om du inte kör på det redan. Vinnarbilen i B på SSM körde på 1.09 tider i racen och 1:08.684 i kvalet. Som Malmöbo finns dessutom MSCCs Klubbmästerskap, http://www.mscc.se/klubbmasterskap/, Vore skitkul att se, go for it! _________________ Pontus Fyhr |
||||||||
|
||||||||
Magnus: inte sett något PM ännu?
Tackar för info Kan man gå in i länken du tipsade om Pontus, fylla i den och se ett slutresultat? Jag tänker på då t ex att med en vinge +5% vikttillägg? Vilket sätt då, måste man bokstavligen höjja bilens vikt med vikter? Sedan en annan fråga, rejs licens har jag inte för tillfället. Vart rekkomenderar ni att man tar det, via MSCC? _________________ Erik Regnell Kör: Miata -04 #31 MX5 Cup, SPVM Har ägt: -Honda Civic Type R (EP3) -05 -Golf Gti Clubsport S -18 -Honda S2000 -05 -BMW M3-E30 -87 |
||||||||
Reglerna finns här, dock gäller dom för i år, inte nästa, bäst är att läsa dem först, fråga sen: http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_Spo Härom dagen va det möte på Knutstorp om reglementet inför nästa period, men inget är klubbat än. |
||||||||
Ja det är bara att kryssa i rutorna å scrolla ner. Du har 240 hp grundeffekt, +5% för ECU, vilket ger 252 hp "tävlingseffekt" och en tävlingsvikt på som lägst (252*5.2=) 1310 kg inkl bränsle & förare. Men sedan har du ABS och vinge, vilket ger tilläggsvikt på 10%, så 1310*1.10 = 1441 Om ditt ekipage väger över 1441 inkl dig och bränsle (efter race), så klarar du dig, annars får du vikta upp för att passa in i B (dock max 50kg). Hittar du en bra licenskurs i södra Sverige så är jag intresserad! _________________ Pontus Fyhr |
||||||||
något verkar strula när jag försöker pm:a, men om du delar din email till mig så kan vi prata och dela info. mvh//Magnus |
||||||||
Finns det något skäl att inte dela med sig av den här informationen till andra potentiellt intresserade parter? (finns säkert fler, men främst jag själv är intresserad pontus.fyhr(snabel)gmail.com) _________________ Pontus Fyhr |
||||||||
Klart du ska börja rejsa med oss
Precis som Pontus skriver ovan så titta närmre på MSCC's klubbmästerskap. Där används samma reglemente och krav med undantag på SBF's vagnbok. Här hittar du mer info om reglemente och även vagndeklaration som du kan fylla i och se hur din effekt och viktkrav blir beräknad. http://www.mscc.se/klubbmasterskap/ Klubbmästerskapet är perfekt som "prova på racing" innan man tar steget till SPVM |
||||||||
förklaringen är att reglementet för kommande period ännu inte är fastställt ännu. För den seriöse intresserade så föreslår jag att läsa in sig på det nuvarande, skulle man stöta på problem tex att ens bil verkar vara för motorstark eller att beräkning känns orimlig av någon anledning så sök kontakt med mig. |
||||||||
och Magnus M är en utmärkt kontakt som också har full insikt i kommande reglemente. |
||||||||
Ja okey, då är jag med lite i tänket Absolut så gör jag det, ska försöka hitta något nu efter sommaren. Så jag hojtar till isåfall. _________________ Erik Regnell Kör: Miata -04 #31 MX5 Cup, SPVM Har ägt: -Honda Civic Type R (EP3) -05 -Golf Gti Clubsport S -18 -Honda S2000 -05 -BMW M3-E30 -87 |
||||||||
erikregnell@gmail.com _________________ Erik Regnell Kör: Miata -04 #31 MX5 Cup, SPVM Har ägt: -Honda Civic Type R (EP3) -05 -Golf Gti Clubsport S -18 -Honda S2000 -05 -BMW M3-E30 -87 |
||||||||
Var inne och kikade, just "mixen" av olika race tilltalar mig, samt precis som du säger ett vettigt "första steg in" kanske _________________ Erik Regnell Kör: Miata -04 #31 MX5 Cup, SPVM Har ägt: -Honda Civic Type R (EP3) -05 -Golf Gti Clubsport S -18 -Honda S2000 -05 -BMW M3-E30 -87 |
||||||||
Nu lär du ha något i inboxen.. |
||||||||
Länge leve mångfalden !!
Klart du skall vara med och köra. Ang vikten går det att laborera att hamna rätt i B. Plocka bort vingen så slipper du 5%, och med en skruvbur kan du få några gratis kilon på ekipaget (gör nog gott på vridstyvhet också). Du har säkert fått alla tips på epost, hade varit kul med Honda i Roadsport . _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||||
Toppen, tackar! _________________ Erik Regnell Kör: Miata -04 #31 MX5 Cup, SPVM Har ägt: -Honda Civic Type R (EP3) -05 -Golf Gti Clubsport S -18 -Honda S2000 -05 -BMW M3-E30 -87 |
||||||||
Jag har kört blandade trackdays, konabana etc i några år. Och nu finns både tiden, suget och bilen för det. har en 4punkts bur som jag ska montera i veckan. Samt har kört med r-däck och recaro sitta still stol. Ska få i 6 punkts bälte nu, tack vare jag kan fästa det i buren nu. kommer även köra michelin cup2 till nästa sässong. Vingen jag har en STOR, och hjälper enl mig till mycket för att hålla en "lömsk" bil snäll.. men det "kostar att ha den" som du säger. _________________ Erik Regnell Kör: Miata -04 #31 MX5 Cup, SPVM Har ägt: -Honda Civic Type R (EP3) -05 -Golf Gti Clubsport S -18 -Honda S2000 -05 -BMW M3-E30 -87 |
||||||||
såg nu att du Pontus skrivit din mail, skickar mail ikväll. |
||||||||
_________________ Pontus Fyhr |
||||||||
Erik jag vill inte slå ner ambitioner att köra klass B men om du har tänkt kunna nå vettiga varvtider funkar inte S2000 i B, du blir för tung och kommer tröttna att inte ha någon att köra emot.
_________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||||
Allmänt banåkaforum Tävla i Roadsport B? | 1, 2 >> 13312 besök totalt |