Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2015-07-11 BMW SC Gelleråsen | 1 besök senaste veckan (6738 totalt) |
Hej alla i BMW Sport Club
Tack för en bra träff idag på Gelleråsen, mycket bra körning och vädret blev kanon. Jag är helt bränd i ansiktet av all sol, haha. Allt flöt på fint idag, bilen funka, bra körning från alla andra. Tack alla som arrangerat! Videos under uppladdning...! _________________ Erik Axzell BMW M2 Competition F87 Manual Long Beach Blue -19 |
||
En kort racerapport från Team Skoog #19
Efter motorhaveriet på Mantorp hade vi familjesorg för att sedan ta beslutet att köra bil måste vi på något sätt. Att renovera S54:an som havererade var inte lönt och att på kort tid få till något bra, hyfsat ekonomiskt och långsiktigt vettigt var inte lätt. Beslutet blev att leta upp en M52B28. En M52:a hittades på skroten till en peng motsvarande en sotningssats till S54:an Martin passade in allt runt om kring och trevligt nog kunde vi behålla allt från drivlinan det passar rakt på! -Tack BMW Ihop med allt och i med drivlinan igen, rensade motorkabelhärvan och lämnade bilen till Svalle för mappning och inkoppling mot DTA. 4st R däck beställdes och en omgång 18*9 fälgar hittades på vinden. Tiden började bli knapp och på Fredag kväll, dagen innan tävlingen på Gelleråsen hämtades bilen hos Svalle, uppstartad och mappad. Lasta resten av sakerna och körde norrut. Bilen var oprövad och ihopskruvad "på känn" men köra bil ville vi... Kom upp mitt i natten och morgonen efter var det dags för kval. Kval #1 gick åt att känna på bilen och se så allt var tätt och helt. Gick ok, men bilen var inte i balans. Väldig understyrning. Tiden räckte till bästa kvaltid men vi visste att de andra hade mer att ge. Kval #2 gjordes lite ändringar på bilen och understyrningen minskade något. Tyvärr inga bra tider ca 1 sek långsammare än vad det skall gå. Dock jämt i klassen 4 bilar inom samma tiondel om jag inte minns fel. Race 1, jag kom iväg bra och upp på utsidan om Rapp som antagligen inte såg mig då han styrde utåt mer och mer efter första högern. Jag ville inte köra på honom utan fick ta en "gräsare" ett tag. Låg bakom och stressade lite medans Specialbilen framför Rapp hejdade något första varven. Fick ok utgång på rakan och la mig på utsidan om Rapp för att "locka honom" mot samma håll. Planen gick i lås och jag kunde bromsa om honom på insidan. Rapp & Robban låg bakom och jagade och jag fick stå på vad det gick. Brottades lite med en bil i obalans men gjorde vad jag kunde för att hålla dem bakom. Rapp kom närmre innan Ejes och bromsade på sig varpå Robban kom om Rapp. En lagom lucka skapades och jag kunde backa av på tempot och ta bilen i mål som #1 Film race 1 https://www.youtube.com/watch?v=uBxy Race 2, Martin kom iväg bra och fick även han ta en gräsare förbi Rapp i starten. Kom bakom Robban som hade Pole och började jaga. Låg flera varv och försökte på vissa ställen och var långsammare på andra. Efter halva racet fick vi värmeproblem, hög motortemp, antagligen för att det inte kom tillräckligt med kylluft. Motorn tappade effekt och vi blev duktigt frånåkta på rakan. Andreas kom om och vi var trea. Efter lite stök med vitflagg och gulflagg var det ett par fria varv innan målflagg och andra platsen kunde återfås i Ejes. Tyvärr blev det nog något missförstånd med Andreas så det blev lite kontakt. Film race 2 http://youtu.be/_cHvExIs7_g Nåväl, vi kom till start, bilen funkade hyfsat för att vara ihopskruvad på känn och vi fick gjort lite inställningar under dagen. Hoppas vi får tid att träna en gång innan Knutan för att få koll på resten. Klassen är ju grymt kul, många duktiga förare och fina bilar _________________ Patrik Skoog |
||
Stort tack till alla inblandade, jag börjar tro att vädergudarna kör BMW också
För egen del så gick förmiddagen kanonbra, jag hade lite diciplin på morgonen så det blev en hel del körning. Det märktes att det var varmt, bilen klarade bara några attackvarv innan jag var tvungen att köra avkylningsvarv igen. Inför timeattack så viste jag att bilen skulle bli varm och vis från Mantorp så förstod jag att den presterar bäst de första varven (eller om det är jag som börjar överköra sen) Hursomhelst så bestämde jag mig för att ladda första varven och sedan kyla ett par varv för att göra en ny attack om möjligt. Sagt och gjort, körde mitt snabbaste på varv 3, sen var det avkylning. När jag skulle börja gasa igen så fick jag motorlampa och felkoder rörande vanos. Bara att lägga ner sista försöket alltså Varvet på 1:18.153 räckte för en tredjeplats i alla fall Efter lunchen så nollställde jag adaptioner i ECU och sedan gick bilen som en klocka resten av dagen. Märkligt... Jag har inte stenkoll men jag tror jag fick ihop ett femtiotal varv ungefär. Mycket trevliga snack i depån och som vanligt så hinner man inte snacka med alla man skulle vilja, det skall ju köras också! Nu ser vi fram emot knutan som är min absoluta favoritbana! _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||
Grattis herr Kent till första segern i TA
Vrålåket dagen till ära utrustad med rörstumpar som pekade åt alla håll Numera ett M-tillbehör hos närmaste BMW-återförsäljare. Resultat: http://amigoo.se/heat/23066 En stor till herr Wendel som tog sig från södra Skåne för enbart ett par varv, men ändå stannade kvar nästan hela dagen för att titta på alla andra som harvade runt. Att sätta 1:14 redan under första varven någonsin på Gelleråsen innan drivlinan fick problem är inte illa. Ska vi gissa på låga 1:12 nästa gång det är TA på Gelleråsen? _________________ BMW MC-klubben |
||
Första varven på Gelleråsen med gat-130in. Kul bana. Härligt väder.
https://www.youtube.com/watch?v=K1fT _________________ Anders Eriksson BMW X4 M40d BMW 130i loaded BMW M4 GTS |
||
_________________ R o b e r t L a r s o n BMWSC/CS |
||
V8 _________________ Erik Axzell BMW M2 Competition F87 Manual Long Beach Blue -19 |
||
Eftersnack 2015-07-11 BMW SC Gelleråsen | 1 besök senaste veckan (6738 totalt) |