Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Vad händer i ER Cup garagen i vinter inför 2016 | 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (43043 totalt) |
Vi han knappt avsluta 2015 och alla goa race vi haft i år, innan mekartarmen slog till igen
Bestämt sedan innan va ju att Gamla Bettan ska bara rulla 2015. Och i väntan på alla delar som ska till på Nya bilen, bestämdes ett organ byte på gammel bilen. En M52B28 med rätt grejor ska i Efter denna lilla operation ska vi äntligen ta in FIN bilen Även här ska in ny maskin ifrån MotorDesign Ett gammal beprövat recept kan va medicinen till 2016 Planerna för ER cup ser riktigt roliga ut inför 2016 Kolla in hemsidan www.ercup.se Lr följ tråden här på Rejsa.nu _________________ Joakim Karaus BMW.n https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34735 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23940&start=63 |
_________________ Joakim Karaus BMW.n https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34735 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23940&start=63 |
Hehe ne vi ska ha gamla bettan till o träna med
Så vi tyckte att hon va värd en vitamin kur, så vi kan få åka en 51 tid på Falkenberg _________________ Joakim Karaus BMW.n https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34735 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23940&start=63 |
Hej Joakim K och alla ni andra !
Det ska bli spännande att se vad er NYA Volvo 2,3 motor kommer att lev för tider. Jag tror den kommer att leverera snabba tider och bli en motor att räkna med. Min Ford Duratec är nu såld och en BMW M3 motor 3,2 L tar nu plats under huven. Den motorn gör att jag inte kan åka Ercup 2016. :-( Det är lite trist då jag gillar Ercup serien skarpt. Sveriges i särklass BÄSTA långlopps serie. LYCKA TILL ALLA ERCUPPARE !!! _________________ T.Soderberg Tornado Racing BMW M3 3.2 L Allt i Däck Falkenberg #68 |
Första veckan efter säsongsavslutningen gick som vanligt åt till att städa verkstan efter vintern.
Därefter påbörjar vi projekt lättning. Vi är inte helt nöjda med vikten på bilen och målsättningen är att komma under 700kg även med teamchefen i. Förrutom att skicka honom på gym så har vi en del andra planer. Linuzon säger att man bara får plocka bort sån som är skruvat. Fast det kanske inte gäller alla delar. Förutom projekt lättning så är planerna att uppgradera kopplingen och aerodynamiken framför allt under bilen. Sen blir det ju som vanligt en renovering av motor. I samband med demontering av motor och låda så inser vi att vi haft en hel del tur att vi kom i mål på Mantorp. Bakre motorfästet hade brustit så växellådan vilade på ett av framvagnsstagen. Oljeanslutningen från pumpen satt löst vilket säker var den största orsaken till att vi fick gå i depå en gång i halvtimmen och fylla på olja och kolla bensinen. Fler rapporter från verkstan kommer inom kort. _________________ Anders Stenkilsson |
Shit våran bil väger in på 1074kg förra året
Tror inte de hjälper med en diet på förarna där för att komma ner i er fjäder vikt Ne ja tror vi ska starta betong blandaren och fylla på lite ...... _________________ Joakim Karaus BMW.n https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34735 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23940&start=63 |
Hej!
Vi har ju inte direkt slitit ut vår bil under säsongen 2015, så vi behöver "bara" (ett ord som egentligen inte finns i racingvärlden!!) kolla igenom växellådan, som ju låste sig på finalen på Mantorp och sedan göra en allmän översyn före race. Vi vet nu vad som hände i växellådan, en liten rörpinne som håller skiftgaffeln till 3:an o 4:an hade brustit (!) och ställt till det med vilken växel som skulle i eller ur. Hur kunde detta hända? Jo, i ivern att förbättra hade vi köpt en särskilt dyr och märkvärdig typ av rörpinne som visade sig vara för hård, tillräckligt för att den skulle brista när den råkade ut för den böjpåkänning som en sådan pinne råkar ut för när man växlar någorlunda kvickt. Nästa år blir det hängslen och livrem där: Loctite mellan skiftgaffel och dess axel plus najtråd som håller rörpinnen (original denna gång) på plats om den skulle villja byta hemmiljö. Hörs! Björn S _________________ Björn Scheuer |
Hej
När man hör siffror som 700 kg med förare kan man lätt räkna ut en diff på nästan 1/2 ton. Då hjälper det inte med att byta ut den lilla klumpen bak inkl lättare bur och att ta bort Air Jacks. Men Visst , våran bil skulle bli lättare. _________________ T.Soderberg Tornado Racing BMW M3 3.2 L Allt i Däck Falkenberg #68 |
|
Bör tilläggas att teamchefen före vägningen istället för sin sedvanliga tjocka grillade med räksallad istället hade inhallerat helium i 3-timmar i en bastu.
Sen kan det även påverkat lite, men bara lite, att liften just denna dagen inte gick att köra ner i sitt nedersta läge _________________ Anders Stenkilsson |
|
Nej jag anade nog det Skulle hållt käften så hade vi kunnat motivera en minimivikt på Fwd på 750kg.
Men jag tror att er är lättare än vår, vi har fortfarande riktig framruta, instrumentpanel och värmepaket kvar. Men nu skall vi börja operation lättning. Började redan på Mantorp med att rationalisera bort tryckplattan och skruva fast lamellen direkt i svänghjulet. I vinter skall vi hålborra vevstakarna och montera mindre insugsventiler Har även funderat på att plocka bort motorvärmaren. _________________ Anders Stenkilsson |
Allmänt banåkaforum Vad händer i ER Cup garagen i vinter inför 2016 | 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (43043 totalt) |