Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M1 Sauber group 5 Look-alike **Till Salu!** | << 1, 2, 3, ... 29, 30, 31 >> 66 besök senaste veckan (441980 totalt) |
Helt sant att detta är Procar. Letade febrilt efter bilder på grupp 5 bilar som också ska finnas i arkivet... _________________ Anders Bladh Vespa PX 200 -83 Vespa P200 -80 Mazda MX-5 -91 Mitsubishi Pajero -15 Honda Accord 2,4 -10 |
||||
Lite mer inspiration.
http://www.build-threads.com/build-t https://forum.e34.de/thread.php?thre Någonstans vid sidan 50 börjar det dyka upp bilder som man (jag) kan se... Mvh NK _________________ Niklas Kallbom |
||||
Vet inte säkert ang. servo men jag skulle gissa att de gick utan.
Jag kommer köra utan styrservo, less is more. Ja Marcs bygge är sjukt gediget, där kan man snacka om replika! Den bil Marc bygger är den brittiska March varianten av M1an. Kul med gamla bilder Har ritat ihop en bord att senare bygga chassit på. Tanken är en vridstyv underdel och sedan en bordsyta toppad med en 1500x3000x15 plyfaskiva. Sitter en justerskruv i varje hörn samt på mitten av långsidorna för att kunna vrida i skivan för att få den helt plan. Några dagar senare. Ytterligare några dagar senare. Sjukt tacksamt att få rören laserskurna. Tänker man sig för när man konstruerar kan man underlätta montage mycket, i bland lyckas det i bland inte Upplagt för TIG men inte riktigt värt mödan Stort tack till Luni Metall http://luni.se/ för hjälp med laserskärning. Rekommenderas om ni behöver hjälp med till exempel plan eller rörlaserjobb. Sista bilden från i dag. Klart så när på fastskruvning av skivan. Fick även dagen till ära hem rör till buren, ska inom kort få hjälp med att knäcka till huvudbåge samt framsträvor. _________________ Filip Malm 070-270 40 65 Super Amazonen http://www.speedhunters.com/2014/07/the-awd-turbo-v8-volvo-super-amazon/ www.tuneitmotorsport.se |
||||
Den här fotade jag på ringen GP slingan i oktober på ADAC/RBG säsongsfinal. Det var massa olika märken under 3 dagars tävling.
Ingen aning om vad den körde i för klass , men jag har startlistan hemma och kan kolla. edit, verkar som jag skulle ägnat större uppmärksamhet åt den... https://www.youtube.com/watch?v=TcAy _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
_________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||
Tegheim, ja rörlasern är inte dum. Visst blir man lite bortskämd men hur man än gör blir det ändå en rejäl dos vilkelslip och svets ändå innan detta bygge klart Då skall vi summera de två senaste dagarna. I fredags var jag iväg till http://www.bsrorbockning.se/ och en före detta kollega som hjälpte till med bockningen. Jag har svetsat en "dummy" huvudbåge samt framsträva efter karossen då jag inte helt vågade lita på mina mätningar och att det skulle stämma helt i cadden. Vi började med att bocka huvudbågen, den är ju bara i ett plan vilket förenklar. Sedan mätte vi in "dummy" framsträvan. Och jämförde resultatet med de jag caddat upp. Visade sig inte skilja allt för mycket men vi gick till största delen efter det inmätta röret. De fina med att mäta in röret är att jag får ut XYZ koordinater så jag kan korrigera 3D skisserna efter det verkliga röret. Resultatet. Fyra böjda rör. Oklart om jag kommer använda det bockade rutröret eller om det blir ett rakt. Svarvat till styr "puckar". Skall användas för att hålla bur rören på plats i bordet tills de är svetsare. Så här. Monterade på det nu färdiga bordet. Mittsektionen och och inmätt på bordet. Blir lite givande och tagande när man mäter på den här typen av karosser Mätte ut och kapade till ändarna på huvudbågen. Resultatet. Är i stort nöjd med passformen på rören Står löst än så länge, framsträvorna är inte heller inpassade mot huvudbågen. Gäller att försöka få till de olika sektionerna på bilen så bra som möjligt. Är väldigt glad att jag valde en relativt kort V8a. En raksexa hade blivit jobbigare. Huvudbågen blir 146cm bred samt 120cm fram till främre stöttan i golvplan. Med 20mm marginal mellan motor och bältesrör får mina tänka drivaxlar ändå 1,35 graders vinkel bakåt vilket inte bör vara några problem. [/img] _________________ Filip Malm 070-270 40 65 Super Amazonen http://www.speedhunters.com/2014/07/the-awd-turbo-v8-volvo-super-amazon/ www.tuneitmotorsport.se |
||||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
|
||||
Detta verkar bli ett riktigt grymt bygge.. Men svar till Cassius Jag körde med Phantom grip på min gamla 90q och det hjälper ju till, men för det första var det inte anpassat för Audi utan dom slipar ner dreven i diffen för att få in den = de redan klena dreven i öppna diffen blir ännu klenare.. Jag gjorde faktiskt ritningar och hittade starkare fjädrar för att göra en bättre modell som passar direkt men det skulle bli för dyrt för att tillverka. Och sen går det inte att jämföra med en riktig diffbroms.. ----- Audi Torsen satt ju bara i gamla Audi V8 modellen = ovanlig, men det är ett billigt alternativ OM man inte ska ha mycke effekt för då går den sönder En Quaife kan man köpa nu på Black Friday rabatt -20% för ca 10500kr Men överlägset bäst bak är en lamell diff och det går att fixa för ca 11.000kr det kör jag nu med bak i min S8 _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Tack för tipsen angående diff. Det ligger dock en bit fram i tiden men alltid bra med info
Har ägnat några timmar av dagen till att passa in framsträvorna mot huvudbågen. Vinkelslipen har fått jobba lite. Första svetsen Även röret över rutan är ditpunktat. Blev ett rakt då förtjänsten med ett bockat var väldigt liten. Lite onödig luft mellan bur och tak då förstärkningsribborna i taket stjäl 20mm. Endast ihop punktat med fyra punkter inför senare TIG-svetsning. Kvällens projekt blir att föra in de verkliga måtten i cadden inför laserskärning av resterande rör till buren. _________________ Filip Malm 070-270 40 65 Super Amazonen http://www.speedhunters.com/2014/07/the-awd-turbo-v8-volvo-super-amazon/ www.tuneitmotorsport.se |
||||
Sånt här lyx kommer man inte att få se i min tråd, här kör vi oldschool med pappersritningar :P
Snyggt jobbat! _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Grymt projekt!
Kul med fler som inser möjligheterna med CAD Rörlaser - det verkar ju onekligen rätt smidigt. Synd att man "bara" är bortskämd med manuella maskiner... |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M1 Sauber group 5 Look-alike **Till Salu!** | << 1, 2, 3, ... 29, 30, 31 >> 66 besök senaste veckan (441980 totalt) |