Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Varför extrema vingfästen bak på TA bilar? | << 1, 2 27133 besök totalt |
[
Känns som en lite fånig kompromiss att köra en sån bil på r-däck bara. Jo, jag förstår att det förmodligen har med reglementet att göra men att göra ett reglemente för den typen av byggen som sen inte får gå på slicks...[/quote] Det har med regler att göra såklart borde ju lät gå snabbre på slicks men han anväder ju ett set med däck per attack varv. i wtac kör dom ut gör attack varv in jussterar lite nya däck och ut igen. Men om jag förstår de rätt så är bilarna i wtac alla bilar bygda från en standard bil alltså en plåtkaross. väldigt ombygda men ingen bil är en rörramschassi bil. så r däck är väl kvar i att dom ska kunna köra på vägen tänket som ta i japan va från början _________________ pär kraemer Evo ix 06* Seat Leon jtcc 10* Clio sport 172 01* Gr yaris 21 |
||||
Jag tycker nog Unlimited som vi har här. Där i stort sett allt är fritt ink däcken är vettigare om man nu vill åka så fort det bara går. Lite löjligt annars bygga värsting bil men du får bara köra på cykelhjul
Självklart ska värsta klasserna åka slicks. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
De där vingbladet vill jag ha, vart köper man de under 20k Sökt som en tok men finner de inte överhuvudtaget...
Jag lär dock va en av dem så kallade "copycat" för jag har av ekonomiska skäll precis vingbladet som näms och egen designade vingfästen vattenskurna i 10mm alu och valde av viktmässiga skäl att inte göra dem solida men rent aero kanske de hade varit bättre =) |
||||
Om man kollar hur snabbt dom åker på R-däck så är det långt ifrån löjligt! _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||
Rickard, när får vi se dig utmana Robin på R-däck?
Duell i två ronder, med vs utan slicks |
||||
Tveksamt att det kommer ske Finns inga R däck som riktigt passar min bil., bygga om fjädring+ fälgar känns långt bort för att få på ett par också _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
Anledningen att jag bygde mina fästen som jag gjort är simpel.
Jag ville montera fästena i chassiet och inte på luckan. Men jag ville inte kapa i bakluckan. Och för att få max hävarm så monterades dom längst bak på rambenen där krockbalken normalt sitter. Vingslagets position är för att få ostörd luft och hävarm. Med mer hävarm kan man köra vingen med mindre aoa med samma effekt. Naktdelen blir mer vikt, och mer lift fram. _________________ Kinnekulle : 54.0 Mantorp 1.19.4 Gelleråsen 1:08.2 3.4L supra mkiv Robin Antonsson |
||||
Om du syftar på att en större vinge bak skulle generera mer lift fram så är det fel. Det du gör bak påverkar inte fram och vice versa. Downforce fram är lika mycket som tidigare. |
||||
Jag menade inte rent aerodynamiskt. Det jag menar är om du lägger 600kg på bakhjulen så kommer det tyngas ner men fronten kommer bli ganska opåverkad. Lägger du det på en stång 5m bakom bilen kommer antagligen framhjul lyfta från marken. Men du har faktiskt väldigt fel ang att aero bak inte påverkar aeron fram. Vingen tillsammans med ett fungerande golv och deffusor har väldigt stor påverkan på mängden aero fram om det är rätt byggt. _________________ Kinnekulle : 54.0 Mantorp 1.19.4 Gelleråsen 1:08.2 3.4L supra mkiv Robin Antonsson |
||||
Om vingens tryck ligger bakom bakaxeln kommer det generera lyft fram pga hävarmen. Edit, ahh såg att jag svarade några sekunder sent...... Mvh Johan _________________ Johan Zackrisson Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR M3 E30 V10 såld |
||||
Då skippar man att vattenskära dem, utan fräser istället så kan man göra en kant runt lättningshålen. Sedan limmar man i balsaträbitar så blir det både vettiga ur luftsynpunkter och lätta _________________ Roland Johansson |
||||
Nej, du har inte rsr bladet. Du har "vanliga" gt3 cup bladet. (Det äldre) ett rakt och fint 2D blad. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Det går mode i detta som med allt
I år är det Plangolv Diffuser Front diffuser Som är på modet sen att det går att åka under 1,20 utan allt sånt med dom viktiga sakerna spelar ingen roll _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
_________________ Martin Wickström FR AUTOSPORT Motorsportprodukter och tjänster för Peugeot, Citroën och Renault. +46 (0) 224 804 09 martin@fr-autosport.se |
||||
Enkelt svar på första frågan - copy cats + att många nog tycker det ser häftigt ut.
Jag har nog bland de smidigaste uprightsen bak i TA i Sverige och garanterat mest downforce av alla i bakändan så dra inte alla över en kam _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Hur mycket kommer från vingen respektive diffusorn, eller är vi inne på områden som är 'highly classified' nu? _________________ Andreas Persson Mitsubishi Evo X |
||||
|
||||
Allmänt banåkaforum Varför extrema vingfästen bak på TA bilar? | << 1, 2 27133 besök totalt |