Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica | << 1, 2, 3, ... 52, 53, 54 >> 24 besök senaste veckan (335548 totalt) |
Kan dessa två Hella 90mm gå att använda som framljus med med lämplig inbyggnad, kanske klätt med kolfiber? Fräsen fixar formerna så det går att designa fritt i stort sett.. Frågan är hur det skall se ut?? Insprationskälla? Eller kanske BMW F30 lysena är bättre?
_________________ Thomas Hällqvist |
||||
Man får inte använda Xenonljus utan nivåreglering så det utesluter de flesta nyare originalljus. Om man lackerar inbyggnaden i silverfärg och täcker allt med plexiglas (polykarbonat) ser det ganska fabrikstillverkat ut. Många utgår ifrån 90 mm insatser och Hella har många varianter, även blinkers. Det lyser bättre med separata hel- och halvljus. De är ganska små i verkligheten så ner till c-c 105 mm är möjligt. Skicka PM om du är intresserad av några.
Med vänlig hälsning Thomas _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||
Tack för informationen. Lyktor kommer jag att behöva. Kommer nog använda mig utav halogen till en början. Kanske separata som du säger. Gissar att det bara är halvljuset som måste ligga vid 500mm ovan mark, måste kolla upp det. I så fall kan jag låta heljuset (den inre) ligga lägre. Eller köra med den icke inkopplad på besiktning. Kanske kommer göra om urtaget i karossen något för att bättre passa in lyktorna. Det här blir betydligt enklare än att blanda in de stora BMW lyktorna som jag tänkte förut. De får jag använda till den nya fronten på Viperbygget någon gång framöver.
_________________ Thomas Hällqvist |
||||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Helljus har ingen lägsta monteringshöjd (men ska sitta innanför eller i linje med halvljus).
Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Okej, jag får nog ta och läsa in mig på det _________________ Med vänliga hälsningar Jim Andersson |
||||
gjorde en skiss. Har för mej att SFRO gärna vill ha värden runt 20mm men det kan säkert Gustav utveckla mer
Angående lysen så har jag använt Hellas varianter: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
||||
Jag brukar göra mockup med 90 mm rör för att få lyktorna att peka rakt framåt. Bara glaset ska vara synligt och varje lampinsats ska sitta så långt ut som möjligt så man inte skärmar av ljus åt sidorna. Hörnet mot framhjulet kan du lägga in blinkers. Det finns små runda E-märkta lyktor som passar som parkeringsljus. Det är många detaljer att tänka på när det gäller lampor. Ett råd jag fått av en bildesigner är att göra karossen klart först och sedan jobba med detaljer. Med vänlig hälsning Thomas _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||
Med denna relativt lilla modifiering av urtaget för lyktan så uppfylls kravet för halvljushöjd. Blir lite bågformad överkant istället för mer rak. Urtaget lirar dock inte riktigt med karossens form, likt den gör med originallyktan. Karossens form är anpassad till lyktan, medans i min modifierng så kapar jag rakt igenom den anpassningen. Vet inte hur mkt det märks...
Synpunkter mottages gärna.. _________________ Thomas Hällqvist |
||||
De första är bättre än den andra men den övre linjen ska vara formad mer som på bilden.
Går det att fräsa fram den här utom taket i full skala? Karossformen men utan detaljerna. Framdel och bakdel separat? Axelavstånd 2,60. 18 tums hjul. Jämfört med produktionsbilen är det stor skillnad. Jag tror det var för att den skulle vara 4-sitsig som proportionerna blev fel. Jag har många delar men saknar en bra kaross. Med vänlig hälsning Thomas _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||
Man får planera en del hur allt ska delas upp bara. Fräsen har stor frihet att komma åt från alla håll. Dock sker spindelvridnigen i nuläget manuellt vilket påverkar upplägget en del, men ökar robustheten och noggrannheten för denna nivå av maskin. Fräser man som jag brukar i XPS så blir bearbetningstiden låg. Bra om man kan förbereda genom att grovt yxa till formen med såg eller värmetråd.......
Tack för tipset, ska ta fram en sådan lyktöppning... _________________ Thomas Hällqvist |
||||
Så nu har jag moddat lyktan något utifrån förslaget. Blir nog bättre så här. Kanske kan se detta som klart och gå vidare till rutan. Måste bara välja lämplig ruta. Just nu skall jag kolla in Lotus Elise, MR2 och Miata..
Då rutan är så pass smal så kommer sätena i kupén behöva placeras nära varandra. Tunneln kommer enbart bli ca 15-20 cm bred. I helgen hämtar jag drivlinan. Blir otroligt kul. Sen kan jag börja komplettera karossmodellen med ramen, drivlinan och sedermera interiören. _________________ Thomas Hällqvist |
||||
Börjar så smått att kika på hur mittstrukturen av ramen skall utformas. Vill få ner den till 150 mm i bredd. I den skall Alu-röret som innehåller axlen mellan motor och låda ligga, avgasröret, plus lite annat smått och gott.
Som bra stöd och lite för skoj hittade jag dessa 3D-modeller på GrabCAD (stolar, amerikansk std-gubbe och ratt). Kul med stolarna då det är sådana jag funderar på. Kommer kanske börja mäta vissa drivline- och chassiedelar i morgon. Därefter kan jag börja rita upp ramen på allvar. Funderar på att bygga ramen så som jag gjorde i Viperbygget, dvs enligt fackverksprincipen istället för enskilda huvudbalkar som jag tänkte först. Funderar även på att ha en undre struktur som täcker nästintill hela bilen så att botten enkelt kan kläs in med täckskivor. Kommer inte så mycket längre i nuläget. Får avvakta tills jag har alla mått. _________________ Thomas Hällqvist |
||||
Framlyktorna ser bättre ut nu. Den korta linjen mellan lyktan och grillen ska vara parallell. Gör karossen helt klar först och jobba med ramen senare. Med måsvingedörrar gör en "perimeterram" med höga och breda trösklar så behövs inte så mycket i mitten av kupén. Det räcker med en 20 cm bred tunnel som går att öppna inifrån kupén så blir golvet plant. Tänk på att växellådan är 30-35 cm bred så du kan behöva flytta axeln bakåt eller kupén framåt innan du fräser fram karossen. Gör plats för avgassystemet i trösklarna. AMG har växellådan bakom diffen så man kan sitta något längre bakåt i den.
Med vänlig hälsning Thomas _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||
Tack C311 (Thomas) för all input
Nyligen hemkommen från Karlskogatrakten och Jonas på Tradetech med en stor mängd C5-delar. Jäkligt skoj och skönt att ha dem på plats hemma. Jiggbordet från Viperbygget står redo i garaget. Har redan tagit de mest väsentliga måtten, så kommer påbörja ramdesignen så snart jag får en lucka. Kommer väl ta någon vecka att få till utformningen på ramen samt få hem allt rammaterial. Kommer beställa färdigkapat material så långt det går för att spara värdefull tid. Vill inte göra som förut då jag passade in vardera bit för sig. Köpte dock inte kylsystem eller bränslesystem som tänkt. Kommer köpa dessa separat för att få till en bättre installation. _________________ Thomas Hällqvist |
||||
Inga problem Thomas. Du ser på växellådan var golvet i kupén ska sluta. Det går att vinkla drivaxlarna 30-35 mm framåt i förhållande till diffen om det kniper. Jag antar att bladfjädrarna hamnar på skrothögen? Med vänlig hälsning/Thomas _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||
|
||||
Våra race- och banåkarbilar Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica | << 1, 2, 3, ... 52, 53, 54 >> 24 besök senaste veckan (335548 totalt) |