Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 3,0 TRK-Racing, MSLS kl 2 segrare 2017 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 3 besök senaste veckan (71327 totalt) |
Två dagar kvar till race och bilen är redan klar!
Nästan iaf... Vi ska byta kylare och få på lite dekaler bara. Så här blev slutresultatet: /Björn _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||||
Ja, det är verkligen en fantastiskt snygg och prydlig racingbil ni byggt. Ser genomtänkt och fint ut. Lycka till i sommar!
_________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" "This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward." KHmotorsport.se GMAB |
||||||
I lördags var det seriepremiär för MSLS på Mantorp.
Efter en massa skruvande in i det sista så stod faktiskt bilen färdiglastad och klar på fredag förmiddag. Väl framme på Mantorp lastade vi av och fick bilen besiktad och klar. Vi hann köra ett trettiotal varv på fredagens träning och det mesta fungerade som det skulle. Dock kändes bilen en aning orkeslös, vilket förmodligen berodde på kaminställningen. Inget att göra något åt nu, dagen innan racet. På lördagens race märkte vi att bilen började gå illa ut på rakorna, speciellt efter vänsterkurvor... Och problemen blev värre och värre desto mindre soppa vi hade i tanken... Fan, vi skulle ha satt i den där catch-tanken som vi pratade om... Nåja, inte mycket att göra nu utan det var bara att bita i det sura äpplet... I övrigt fungerade bilen kanon, kändes snabb i de kurviga partierna, men tyvärr helt orkeslös och hostande ut på rakorna. Trots det fick vi ner varvtiderna på låga 1,34 med 1,34.060 som bäst. Vilket är långsammare än i höstas men helt ok med tanke på att bilen gick så pass illa. Kan nog bli helt ok tider när vi har mer än halva effekten... Vi tog oss iaf i mål på en 12e plats totalt och en 5e plats i vår klass. Nu är bilen utprovad och klar så vi vet vad som behöver åtgärdas inför nästa race på Sviestad den 7e maj. Tvättad efter racet, hel och fin fortfarande /Björn _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||||
Fick möjligheten att titta på bilen live och den är en sann inspiration.
Mycket välbyggd och snygg snor nog lite inovationer till min egen _________________ Mikael Dalin SpeekEd Racing på Facebook Vill mycket, kan mindre BMW 325 Coupè Långlopp. |
||||||
Kul att höra!
Tackar! Bjussar på ett par bilder från banan när det är jag som sitter bakom ratten _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||||
Bra tider med tanke på soppastrulet.
Använder er bil som förebild för vår egna långlopps E30! _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
Länge sedan det uppdaterades något här... Men, nu har vi iaf genomfört ytterligare två tävlingar, bägge på Sviestad.
Efter soppastrulet på Mantorp så monterades en catchtank och en matarpump till den. Hann inte med så mycket utprovning inför nästkommande race den 7/5 på Sviestad, men vi hade fortfarande problem med att bilen gick illa på mellanregistret. Väl på plats till fredagens träning gjorde vi ett försök att byta alla ingående komponenter i tändsystemet (tack till team LBR för lånet av delar!) och det gjorde susen, nu gick bilen som den skulle! Raceday 7/5: Vi lottade körordningen och jag fick äran att starta även detta race, denna gång från femte startruta i vår klass. Tog det lite lugnt de första inledande varven och när startfältet började dras isär så ökade jag successivt tempot, bilen kändes riktigt bra. Körde stadigt låga 1.06-tider, med 1.06.09 som bästa tid. Körde rätt omgående upp oss på en fjärdeplats och började jaga trean. Kände att jag plockade in på tätbilarna sakta men säkert för varje varv, och efter att tag var jag i kapp trean. Lyckades till slut passera, vilket inte var det lättaste då den andra bilen var rätt mycket snabbare på rakan, men till slut lyckades jag trycka mig förbi i de kurvigare partierna. Jakten på andraplatsen började. Kände att jag var lite snabbare och började närma mig... När jag slutligen fått kontakt så tvärdör bilen... Var helt strömlöst... Va fan... Bara att vänta på bärgning... Så surt..! Väl tillbaka i depån kunde vi konstatera att generatorn packat ihop... Efter en del jagande så fick vi faktiskt låna en ny generator av team Blommenhof som hade med en i reserv, grymt schysst!! Då det inte var en exakt likadan så fick vi modda både infästning och el-inkopplingen, men vi fick liv i den iaf! Ut på banan igen efter 3h stillestånd. Nu var vi självklart hjälplöst sist, men ville köra ihop så mycket poäng som möjligt för serietotalen. Rullade på bra några timmer, sen går gasvajern av... Bärgning igen... Blev en krigsreparation av vajern med buntband och vajerlås Efter det rullade det faktiskt på resten av tävlingen utan några ytterligare problem och vi kunde slutligen gå i mål sist i vår klass. Men, vi fick iaf ihop 220 varv Jag fick äran att gå i mål också Inför säsongens tredje lopp, också det på Sviestad den 4/6, så var det bara lite smågrejer som behövde fixas. Byta generator och gasvajer så klart, men också lite finlirande med justering av cornerweight. Dags för race igen... Bilen gick hur bra som helst på fredagens träning och det var bara att invänta lördagens race. Återigen var det kanonväder, har verkligen haft tur med vädret vid samtliga tre race! Denna gång startade vi lite längre ner i startfältet, iom den dåliga placeringen vid förra racet. Men, efter två 65min pass var vi uppe på en andraplats och hade lyckats få till en bästa varvtid på 1.05.9 Det var väldigt jämnt mellan de första fem bilarna och efter tredje förarbytet hade vi ramlat ner på en femteplats. Bara att jaga på. Tyvärr hakar två bilar ihop på utgången till start och mål rakan. Den ena bilen går in i räcket och den andra går ut i gräset och lägger sig på taket. Loppet rödflaggas. Som tur var blev det inga personskador utan bara plåtskador och bägge bilarna får bryta. Bägge bilarna låg strax före oss och vi är uppe på en tredjeplats när loppet dras igång igen. Fortfarande väldigt jämnt i toppen och när ledarbilen får problem och måste gå i depå är vi uppe på en andraplats, strax efter den nya ledaren. Klantigt nog glömde vi kolla oljenivån i motorn innan start och nu börjar oljetrycket sjunka i kurvorna... In i depån och fylla olja, vilket vi tappar tre-fyra varv på, men ligger fortfarande tvåa när vi kommer ut igen. När 1,5h återstår börjar vi tappa bromsverkan! Inget att göra, bara att hänga i, kan inte åka i depå när bilen bakom endast är tre varv efter. Jag ska köra sista passet och hoppar in i bilen med ca 65min kvar. Bromsarna är riktigt dåliga och jag måste börja bromsa jättetidigt för att få stopp på bilen, särskilt efter rakan på baksidan. Bara glömma att försöka gå ikapp ledaren utan får istället koncentrera mig på att försöka hålla bakomvarande bil efter mig. Efter en dryg timmes svettande lyckas jag iaf ta bilen i mål på en andraplats! Då var säsongens mål med en pallplats redan uppnått! Gött! Problemet med bromsarna visade sig vara bakbeläggen som var helt slut. Nya hårdare belägg är redan beställt. De vi hade var rekommenderade när vi körde utan bromsvåg förra året för att vi inte skulle låsa upp bak. I övrigt är det nog inte så mycket som behöver göras på bilen inför nästa race på Mantorp den 2/7, bara lite allmän genomgång. /Björn _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||||
Lite sen racerapport.....
Efter att ha startat säsongens första två tävlingar med bränsleproblem och ett generatorhaveri, var vi efter andraplaceringen på Sviestad taggade inför helgen. Vi startade långt fram i fältet tack vare föregående resultat och låg och tampades om topplaceringarna redan från början. Mitten på racet började det regna och det blev ordentligt halt, vilket gynnade de långsammare bilarna. Var riktigt jämnt i toppen mellan de olika klasserna. Med bara 15min kvar av 8h låg vi på en 3:e plats i klassen och 6:a totalt med några varv tillgodo till bilarna bakom oss. Det var alltså bara för oss att köra på säkerhet och knipa en pallplats. Då händer det som inte får hända. MOTORRAS.....ridå!!! 😡 Tappar våran placering och slutar som 5:a i klassen och 10:a totalt. Helgen var ändå lyckad med jämn och rolig racing, och det var otroligt underhållande att köra i vått underlag. 👍🏻 Nu tar vi nya tag inför Kinnekulle i september, och kommer igen....snabbare än tidigare. /Magnus _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||||
Whop!
Har en M52B28TU som väntar på att få hoppa ner i vår E30. Vad ska man köra med för fjädrar om inte original? Vår M50B25 har ju tappat kompen troligtvis pga övervarvning. Tydligen vanligt på dessa motorer. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
>Newberg
Vi körde med original ventilfjädrar. Varvstoppet är höjt till 7000rpm, och så vitt jag vet är det ingen som växlat fel. Tack för erbjudandet, men vi har redan en ny motor som ska i....mer om det lite senare. >Gustav_H78 Enklast och billigast är nog dubbla ventilfjädrar från en M50IV motor. Bättre, men lite dyrare är ventilfjädrar, brickor och retainers från en S50B30 motor. Vi har fjädrar från en sån liggandes om det är av intresse. /Magnus _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||||
Tackar! Men vi skippar höjt varvstopp och så förbjuder vi felväxlingar inom teamet ;-) _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
Vi sänkte varvstoppet i våran box. Sedan är det en körteknisk sak...att få det att hålla. Men....jag vet inte om man ska avslöja alla knep... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
En lokal racing förare från stan lyckades köra sönder att antal motorer innan motorbyggaren insåg att förarens körstil var boven i dramat Övervarv delux vid nedväxlingarna _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 3,0 TRK-Racing, MSLS kl 2 segrare 2017 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 3 besök senaste veckan (71327 totalt) |