Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Bygga om Microkart till el | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (10305 totalt) |
Jag har just startat ett projekt med en begagnad microkart och ett komplett elmotor och motorstyrningskitt som jag "hittade" när elcykelavdelningen på jobbet lades ner.
Motorer fanns det en hel container av, med motorstyrningen var det lite svårare. Jag har nu börjat att pilla lite på den nyligen inköpta karten men jag har ingen erfarenhet alls av att meka med den. Jag ska nu plocka av navet för bakdrevet men vet inte hur man gör. Hur får man av navet till hjulet och drevet, se bilder. Jörgen _________________ Jörgen Knuth-Nielsen |
||
Kul projekt!
Sitter det någon skruv i navet är det bara att ta bort den. En stor skruvmejsel ner i springan så brukar det vara va att dra av navet. Kan ju suttit på plats lite för länge för att det ska gå lätt. Håll reda på kilen för den behöver du senare också. _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||
Tack för svaret.
Jag ser ingen springa. Ska ta lite fler bilder och själv kolla lite mer. Det ser ut som att det sitter ett spännstift (det syns på bilden) men det går inte rakt igenom. Jörgen _________________ Jörgen Knuth-Nielsen |
||
Hej igen.
Den enda springa jag hittar är mellan det blå kedjenavet och stålringen men när jag kör in en skruvmejsel där flyttar jag bara kedjenavet men jag kommer ju aldrig att komma förbi hjulnavet. Vad gör skruven som syns på bilden? Skruvhålet verkar bottna utan någon funktion. Jag har ritat lite på naven för att kunna återställa rätt. Jörgen _________________ Jörgen Knuth-Nielsen |
||
Hm...
Axeln är 30mm kedjenavet sitter på en diameter på 36mm. "Spännstiftet" var en insex med en runddragen sexkant (gick att få ut med en torx (20) som jag knackade i) nu är drevnavet ganska löst men hjulnavet och stålringen sitter som berg. Jörgen _________________ Jörgen Knuth-Nielsen |
||
Det sitter en sån här
http://www.sdp-si.com/D795/HTML/7950 på min begagnade kart. Hur får jag loss den från axeln? Jag har lossat "Pressure screw" och navet är löst (typ) men hållaren sitter som berget mot axeln. Kan hjulnavet sitta på samma sätt? Jörgen PS Jag har startat en ny tråd här om låsnavet. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Jörgen Knuth-Nielsen |
||
Är det för att slippa alla möjliga brottanvisningar på axeln som man har ett sånt nav (och fördelning av kraft över stor yta)?
Känns lite väl överarbetat jämfört med andra lösningar som garanterat blir lättare. Om det kom ut fett, hur skulle du lyckas få dit det igen, finns det nippel för smörjspruta eller räcker det att kladda dit jämnt med ytan och skruva in tryckskruven igen? |
||
Jag hoppas att det räcker att dutta dit fett och skruva i den snabbt. Jag håller på att göra en avdragare för kedjenavet. Jörgen _________________ Jörgen Knuth-Nielsen |
||
Jag känner mig som ett barn som just har lärt sig att knyta skorna!
Jag tycker att bilderna säger en hel del, smörja, "avdragare" (de gängade stängerna) och djävlar anamma var vad som behövdes. Jag måste putsa till axeln och insidan av navet för där är lite skador. Nu ska jag kolla på formel 1 Jörgen _________________ Jörgen Knuth-Nielsen |
||
Det här
http://www.etp.se/en/products/power- är vad kedjenavet satt på. Hjulnavet är av samma märke men jag hittar inte just det på deras sida. Däremot så tror jag att jag fattar hur det fungerar nu. En av hjulbultarna har en insex inuti Antagligen är det med den man "spänner" navet på axeln. Här står det ETP. Hjulnavet är av samma märke. Jörgen Edit PS Den lilla insexen ska man inte röra. _________________ Jörgen Knuth-Nielsen |
||
Idag har jag plockat av motorn och tittat lite på den. Det verkar vara en Raket 85 eller 120.
Är tändsystemet verkligen så här enkelt? Jag får ingen gnista när jag snurrar motorn med borrmaskin. Elbyggandet väntar på att folk ska komma tillbaka till jobbet från semester. Jörgen _________________ Jörgen Knuth-Nielsen |
||
Jag har snurrat motorn "åt rätt håll" nu och sett att det blir lite gnista (stiftet är nog dåligt).
Kul med något som verkligen är enkelt. Vi får se hur enkelt det blir när den ska startas på riktigt. Om naven, de är på väg tillbaka från ETP efter service. 500:- för båda. Bra deal tycker jag. Nu ska jag aldrig mer röra den lilla insexskruven! ETP är nyfikna på hur intresset är för dessa nav. Jag kan förmedla kontakten om någon är intresserad. Jörgen _________________ Jörgen Knuth-Nielsen |
||
"Användarhandbok" för Raket85:
http://docplayer.se/1769325-Svenska- |
||
Den skriver jag ut och lägger vid motorn i garaget. Tack! Jörgen _________________ Jörgen Knuth-Nielsen |
||
Jag blev påmind om att jag inte har en helbild på karten så här är en bild från innan jag började plocka ner den.
Jag har mina bussningar i en låda med mig hem idag. Mycket nyfiken på att se dem fungera. Jörgen PS Jag började egentligen tråden på http://elektronikforumet.buggfix.se/ _________________ Jörgen Knuth-Nielsen |
||
Nu är motorn på karten, jag behöver att fixa en kjedjespännare sedan ska jag ut på infarten.
Sedan sist har jag fått på drev (typ) på bakaxeln och äntligen fått min pedal som är en hallsensor vilket konstruktörerna av denna motorstyrning ville stänga ute av någon anledning. Dock fick jag tipset att använda en diod i serie med pedalen, det funkade inte med en men med 2. Får se senare om jag behöver höja spänningen in i pedalen för att få bra vrid. Jörgen _________________ Jörgen Knuth-Nielsen |
||
Sedan sist har det kommit ett annat drev på bakaxel som sitter fast med mitt avancerade expanderande ETP fäste.
En Arduino kommer att översätta signalen från pedalen till MCUn. Jag har fått loss 2 av kolvarna i bromsoket så att nu bör jag kunna provköra. Jörgen _________________ Jörgen Knuth-Nielsen |
||
Allmänt banåkaforum Bygga om Microkart till el | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (10305 totalt) |