Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar WARP 1 --- Reg'ad men inte klar... --- | << 1, 2, 3 ... 39, 40, 41 ... 52, 53, 54 >> 51 besök senaste veckan (472966 totalt) |
Har städat upp en massa småsaker, och höjt bilen så nu har jag 8 cm som lägst vilket borde tillfredställa både SFRO-mannen och min garageuppfart Får se om jag hinner med en sväng ikväll. Lite begränsade möjligheter här i villakvarteren även om grannarna är välvilliga _________________ Johan Lekås |
||||||||
Dessutom har jag beslutsångest över hur jag ska staga bågen; Fästen för löstagbar bur/stag? Fastsvetsade stag? Hur göra diagonal i bågen när luftburken och ryggstöden kommer ivägen? Ska jag kanske strunta i SBF TR 5.8 och staga med 25mm rör som skulle se mer ut som "rätt stil", men få (ännu) svårare att kunna köra i någon rejsing-klass? _________________ Johan Lekås |
||||||||
|
||||||||
[quote="Johan Lekås"]
Rörramsbilar innefattas inte an SBF's ritningar. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Jo, det är ju också en tanke.
Idag var jag ute i ett industriområde och stod på lite mer och det verkar ju hålla ihop som det ska _________________ Johan Lekås |
||||||||
Jag har chansen att pressa mer på Challenge på Lunda nu på lördag _________________ Johan Lekås |
||||||||
Häftigt, jag ser fram emot bilder och filmer, skabli spännande att höra hur den fungerar när den pushas.
Med vänlig hälsning, Per
_________________ Per Axblom |
||||||||
Aha! Blir ju skitkul o se den i verkligheten _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Jag som ev tänkte åka dit och kika och ljuga med gubbarna ändå... Nu vart det ju ännu mer intressant... Hmm, får jobba på att försöka frigöra några timmar på lördag... |
||||||||
(och nu har jag ordning på anmälan också...) _________________ Johan Lekås |
||||||||
Det vore jättekul att se din bil "live"... Jag har ev ett ärende "norr om stan" imorgon - kanske kanske hinner jag upp en sväng förbi Lunda. |
||||||||
Rapport - Challenge på Lunda 24/9
Under de senaste dagarna har jag stressmekat smått och lite större inför Lunda-körningen. Ville inte råka ut för att ljudet skulle vara för högt så en del tid ägnades åt det. Dämparen har stor volym, men är 3" rakt-igenom variant så lite ljudlig. Jag satte två bitar perforerad plåt "på diagonalen" i mittröret på dämparen. Lutningen gjorde jag ca 1:3 med tanken att flödet inte skulle försämras så mycket. Perforerade plåten är ca en tredjedel hål. Tyckte det funkade skapligt vid en snabb test Gjorde också klart soppasystemet med huvudtank, matarpump till catch-tanken, luftning osv. Lite slarv med en slangklämma orsakade läckage och lite panik när det började droppa ut bensin i bilen men det löste sig + 1000 andra småsaker (som att hitta bilsläp och dragbil man kan köra med B-kort . Pust. Det gick till slut) Nåväl, i morse rullade iväg ekipaget iväg, lite senare än tänkt såklart, varför är det så svårt att bli klar? Fuktigt på vägen men annars en fin morgon Eftersom jag var lite sen kom jag mitt i förarmötet och hann precis lasta av innan uppvärmningen med kolonnkörning var slut Nåväl, kör två repor. Det är blött men jag tar det försiktigt av andra orsaker också... det känns i stort sett bra utom en del skrammel och något enstaka klonk. In i depån för att kolla. Hittar två plåtar under fronten som verkar skyldiga och spänner fast dem med buntband. Ut igen. Skramlet är mindre men klonket värre. Speciellt när man går av/på gasen. Misstänker lösa låsmuttrar till länklagren eller något ditåt, men hittar inget speciellt. Övre längsgående stagen bak har liite glapp, men det känns lite väl lite för att orsaka klonket. Kedjan är också lite slapp och har touchat ett ramrör som följd, så det blir att spänna den. När jag kör ut igen är det lite mer grepp. Kul, men klonket är ganska rejält ibland. Det får bli en snabb lunch och en mer grundlig undersökning. Plockar av all kaross och rycker och drar. Det kommer flera nyfikna trevliga människor och assisterar, och det är bra för fler ögon ser mer två. Hittar att skruven som håller roll-fjädern mot sätet skruvat upp sig och fjädern glappar en del. Drar åt, och gör en mental anteckning om att fixa en säkrare lösning framöver. Och vänta nu, vad gör den här M10 skruven liggandes lös under motorn? Ahh, ena skruven till motorfästet bak! Nu känns det som den verkliga orsaken till klonkandet (och den slappa kedjan) är hittad. Dock inte så lätt att fixat; det är trångt (jag vet vems felet är... ) och det skulle behövas en tjock bricka till. Lånar en bricka från handbromsvajerns låsning, och hjälpsamma människor i mek-publiken (kända och okända ansikten och oväntade återseenden ) fixar bågfil och polygrip så brickorna kan kapas lite och fås på plats. Efter mycket pill går det att dra åt skruven ordentligt, och det är bara att "klä på" karossen igen och ge sig ut. Nu har det torkat helt och det går att stå på; vilken skillnad! Nu känns bilen helt gedigen och utan missljud, så det går att koncentrera sig på körningen. Ett antal varv senare är det tydligt att bilen har betydligt mer att ge än vad jag förmår utnyttja för stunden. Raka stadiga inbromsningar, direkt styrning, gokart-känsla, osv Lite film med start... och målgång Som helhet en perfekt dag, där jag fick vad jag önskade; en rejäl shake-down, bra arr med en massa trevliga människor och körning! _________________ Johan Lekås |
||||||||
Mycket lösa skruv. Lite slapp i handlederna kanske? Kör med låsmutter på allt som är viktigt för strukturen.
Otroligt kul att det verkade funka när den väl satt ihop Verkar som du fick till framaxeln styv nog om inbromsningarna känns raka och fina. Roligt ljud i motorn som passar med den roliga uppsynen bilen har Nu lär du vara laddad med inspiration för att sista småjoxandet kommer gå som en dans så du är redo till våren. Hade Gustaf nåt att säga om bilen när han var där och kollade? _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||||
_________________ Johan Lekås |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar WARP 1 --- Reg'ad men inte klar... --- | << 1, 2, 3 ... 39, 40, 41 ... 52, 53, 54 >> 51 besök senaste veckan (472966 totalt) |