Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Intressant sätt att göra vingprofiler i kolfiber | 1 besök senaste veckan (4648 totalt) |
Snubblade över en artikel om ett Formula-student team som imponerar på F1-aerodynamikern Willem Toet med sin metod att tillverka kolfibervingar:
https://www.linkedin.com/pulse/icela Metoden går kortfattat ut på att man gör en plugg som man sen lägger en teflon-film på innan man laminerar kolfiber över. En viktig detalj är att man lämnar bakkanten öppen så teflonfilmen sticker ut Sen lägger man på en yt-film ytterst som ska se till att ytfinishen på kolfibern blir perfekt när allt vakuumhärdas När det härdat klart kan man m h a teflonfilmen dra ut pluggen genom glipan bak i vingen _________________ Johan Lekås |
||
Jag gillar verkligen hur F1-folk nås av en konstruktionsteknik som FS utvecklat inspirerat från protestillverkning.
Det är inspirerande hur öppenhet kan bidra till bättre lösningar. Kul att det finns exempel trots utmaningen med patentskydd och hemlighetsmakeri. _________________ Anders Hansson |
||
Jag har tillverkat vingar till ett vindkraftverk med en liknande metod, där byggde vi en tvådelad form och la upp glasfiber i, sedan tejpades en "påse" ihop som vi stoppade in i bladet, insidan av påsen hade atmosfärstryck. Hela enheten vacuuminjicerades sedan med polyester.
Bakkanten hölls öppen för att kunna få ut påsen efter härdning och limmades sedan ihop. _________________ Janne Levenrot Peugeot 306 GTI-6 - Trackdayleksak Tack till: FR Autosport - König motor |
||
Jag fick just se "mitt" (okej, mitt gamla och universitetets) Formula Student-team visa upp sina provbitar efter att ha testat den här metoden. Det är tydligen lite meck att få till rätt epoxymängd om man jobbar med våtlaminering, men när det är tweakat är metoden snabb, enkel, billig (!) och ger bra resultat för enkelkrökta ytor. Ytfinishen är väldigt bra, väldigt bra! Och innerformen verkar stabil nog att kunna tillverka innerstrukturer på bulk och montera in utan alltför mycket efterarbete.
_________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||
Nu har jag inte läst hela artikeln men måste man verkligen dra ut pluggen genom glipan? Förstår finessen med glipan då det blir enkelt att lätta lite på skalet från pluggen men iom att det ser ut att vingen gjuts med öppna ändar så är det då inte enklare att dra/skjuta ut pluggen åt sidan? _________________ Christoffer Persson |
||
Racetech Intressant sätt att göra vingprofiler i kolfiber | 1 besök senaste veckan (4648 totalt) |