Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 330i -02 Drifting m54 turbo | << 1, 2, 3, 4 >> 5 besök senaste veckan (65197 totalt) |
Byggt fästen för kylaren så den är på plats men den ska ut igen då det blir att svetsa dit vanliga anslutningar istället för bmws special. Kommer åka med ett separat expansions kärl då bmws tydligen spricker och är jävliga att lufta..
Äntligen rullat ut kärran en sväng och tvättat av garagedammet också!! Inget mer pallbocks häng nu! Snart "bara" det elektriska kvar. _________________ Mattias Nygård |
||||||
Kan ju passa på att fråga om någon har provat vanlig växellådsolja i bmws zf lådor? Min har gul etikett med texten MTF LT1. Har nämligen några liter castrol 75w85 i garaget om det skulle fungera? Vad händer om man provar, svårväxlat eller trasiga sync ringar med en gång?
Vill gärna byta ut oljan som varit i lådan sen ny troligtvis... _________________ Mattias Nygård |
||||||
Kylsystemet är klart! Blev en del special lösningar då min bolt on kylare sitter monterad i ac kondensorn... Nästa problem är bmw's original expansion som tydligen inte håller måttet har jag fått höra, så det blev att svetsa på en 90graders böj på övre kylarslangen och använda ett separat expansionskärl från ett annat bilmärke som inte ska nämnas i denna tråd.
Några synpunker på detta? Dom smala slangarna som går till värmepaket och original expansion går ihop till ett gemensamt rör som leds tillbaka till kylaren under övre kylarslang. På detta rör är även nya expansionskärlet inkopplat som högsta punkt och luftnings slang från toppen på kylaren. Borde bli cirkulation på vattnet inbillar jag mig?? _________________ Mattias Nygård |
||||||
Motorn är äntligen uppstartad, har kämpat med att dra ny el i hela bilen och kopplat in maxxecu'n. Efter lite småstrul och en tankevurpa från min sida med tändspolarna så startade kärran utan större bekymmer!
Måste rikta ett superstort tack till Henrik som har rätat ut en hel del frågetecken kring m54 motorn och Mattias Sandgren på Sävar Motor som fixar fram vag spolar på en tisdag kväll. Bästa supporten ever!!!! Kort film https://www.facebook.com/mattias.nyg _________________ Mattias Nygård |
||||||
Hej kul att du livar upp tråden igen!
Jag har för enkelhetens skull bytt till m50 insug på min maskin där det sitter fuelrail med inbyggd regulator samt delphi spridare på runt 700cc om jag minns rätt och en walbro gst450 i tanken. Eftermarknads styrsystem är såklart ett krav för att det ska gå. "gröna jättar" är inget uttryck jag förstår? Kan dock tillägga att jag sköt toppackningen ganska omgående efter mappning så det är inte speciellt utprovat än. Projektet har legat lite på is efter det även om det har börjat smygmekas en del igen för att bli färdig i god tid till nästa år.
_________________ Mattias Nygård |
||||||
Tyckte jag såg gröna spridare därför gissade på Green Giants, gröna Bosch-spridare som sitter på vissa turboladdade Volvos. Tråkigt med toppackningen men det är sånt som händer - part of the game! Vad gjorde du de med de små kanalerna i toppen? Gängat och stoppskruv? _________________ Tim Anle |
||||||
Okej! Jo rätt drygt, den var nog redan halvdålig sen laddtryck på det, vissa har åkt länge med turbo och andra knäcker packningen helt original. Troligtvis har bilen gått varm innan den kom i min ägo. Yes jag har gängat kanalerna och limmat skruvarna med packningssilikon. _________________ Mattias Nygård |
||||||
Tack för dom orden! Kul att man kan inspirera andra, det kommer ordentiliga uppdates framöver. _________________ Mattias Nygård |
||||||
Ytterligare en fråga, hur fungerar Maxxecu och M54 ihop?
Funderar själv på att dissa Fekzen-chip till förmån för vettigare saker ex Maxxecu. Några fallgropar? Problem? Edit: vad använde du för gängtapp när du gängade kanalerna i insuget? _________________ Tim Anle |
||||||
M54 och maxxecu fungerar bra tillsammans, finns tillräckligt med utgångar för att styra dubbelvanos och allt vad det innebär, jag köpte en "flying lead" och gjorde en egen kabelhärva. Har även sett en 330 turbo med både maxxecu och originalstyrsystem för att behålla elgas, canbus till instrument osv. Köper man maxxecu pro tror jag dock man kan köra allt genom den. En vän körde m50 med fekzen chip och den motorn gick alldrig bra, han gav upp och bytte till vems. Har ingen personlig erfarenhet dock. Minns inte vilken jag använde, närmaste standardtapp blev det och gängstång med ett spår för skruvmejsel och motorsilikon för tätning. Gissar på typ m10? _________________ Mattias Nygård |
||||||
Eller hur _________________ Tobias Olofsson 0703101373 Dj_totten@hotmail.com http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 330i -02 Drifting m54 turbo | << 1, 2, 3, 4 >> 5 besök senaste veckan (65197 totalt) |