Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Saab 93B - Glassbilen | << 1, 2, 3, 4 ... 33, 34, 35 >> 25 besök idag (226772 totalt) |
Kul ni gillar det! Oväntat att man kan inspirera till rostlagningssug...
Innan jag tar tag i torpeden så vill jag få bättre överblick, så ikväll tog jag och skrapade rent undertill. Såg faktiskt inte så pjåkigt ut: _________________ Ragnar Burenius |
||||
Du julhelgen tillbringades på ett sätt som gjorde garaget lite svårtillängligt så tänkte jag att jag skulle jobba vidare "off-line". På att-göra-listan står nämligen att planera och bygga ett nytt, lite modernare, elsystem. Inte tänkt något jätteavancerat, men med viss framtidssäkring och med ett mer modernt tankesätt än originalets 50-talslayout.
Hjärnan sägs ju förtränga vissa saker man inte vill minnas, och en av dessa verkar i mitt fall vara hur i h-vete jobbigt det är att rita ett elschema, om man har lite krav på struktur och ordning. Nåväl, nu börjar det likna något iaf: _________________ Ragnar Burenius |
||||
Skönt att inte vara ensam Annars brukar de flesta projekttrådar man följer innehålla nån sorts avoghet mot elsystem. Jag förstår inte detta. Elsystem är kul! _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Kul ni gillar elscheman! Eller oroande?
Nu är ju inte schemat helt färdigt än, och dessutom är det opraktiskt stort för forumdelande, men som exempel så är det här en "närbild" av hur jag ritat upp min tänkta elcentral: Saknas fortfarande lite kabelbeteckningar som ska dit mm, samt såklart en mer ordentlig korrekturläsning. _________________ Ragnar Burenius |
||||
kolla med han här, han har en jävla massa formar. han håller till vid ystad email : johnywikberg@gmail.com rolig bil o vilken tur, det inte mycket rost _________________ henrik nielsen |
||||
Reläer?
70-talet ringde och ville ha tillbaka sina reläer... Skämtar bara. Grymt seriöst! Blir riktigt fint! Jag nöjde mig med en excellista på vilka kontakter som sitter ihop med vilka, samt vilka färger på kablar dessa har. Å andra sidan går de flesta kablarna till en och samma låda, så schemat hade inte varit jätteavancerat. Vilket program har du gjort det i? |
||||
Olika färger är ju för enkelt! På en rallybil som jag gjorde en insprutningshärva till så var det bara svart kabel... man var tvungen att dubbelkolla allt innan kontakterna kontakterades. Anledningen att det blev den kabeln var PUR kabel med många kardeler _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Vad ritar du elschemat i? Är på jakt efter något gratis/väääldigtbilligt program att rita elschema i som är snorenkelt att använda. Några tips. _________________ Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<< --VVTS-- |
||||
Tack för kommentarerna! Reläer må inte vara det senaste, så låt oss kalla det retro-vintage eller nått...
Innan jag började kladda så försökte jag undersöka om det fanns något dedikerat gratisprogram för att rita detta i. Tyvärr tycker jag inte att jag hittade något bra. Nu föll valet på TinyCad. Helt ok enkelt program, men inte optimalt för kabelmattor. Saknar att det t.ex. inte kan hålla ordning på kabelareor och längder, och sen hanterar det inte flerfärgade kablar. Nu blev lösningen att jag primärt använt mig av kombinationer med vitt, och sen använt streckad linje som markör. Begränsar då antalet möjliga färger.. hade gärna använt fler, då jag försöker rita schemat så att inget kontaktstycke har två kablar i samma färg. Längder och areor märker jag ut manuellt på ritningen, men håller såklart även ordning vid sidan om i ett Excelblad. Kombinerat med lite (mycket...) grova uppskattningar av vilka längder som går åt mellan olika delområden på schemat så får jag då en sammanställning av vilka färger och grovlekar jag behöver, samt en indikation på längd som åtgår. Alla symboler har jag ritat själv, med stilistisk inspiration från Saabs elscheman från 80-90-tal. Några exempel från motor-el:en, som i denna originalkonfiguration är mycket enkel: _________________ Ragnar Burenius |
||||
|
||||
Sådär, tillbaks i garaget och plåtmekandet fortsätter. Ett litet delprojekt blev infästningsplåten för höger framskärm samt dörrkistan. Inte så många hål, men ganska grov rost i hörnet in mot kupén. Dessutom lite karies i tröskeln:
Gjorde bedömningen att det blev bäst med nytilverkning. Ut med det gamla... .... in med det nya: _________________ Ragnar Burenius |
||||
_________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Nu ska du inte vara sån... _________________ Ragnar Burenius |
||||
Ja, så var det ju det här med torpedväggen.... Ingen mening med att smådutta, så det blev punktsvetsborr och vinkelslip enligt känt recept:
Med såhär mycket plåt borta var det även lättare att komma åt ytrosten på karossens insida: Svårt att komma åt i den här trånga sektionen, men en ordentlig stålborstning fick det iaf bli. Därefter lite mirakelmedel a'la rostkonverterare. Lär väl inte skada iaf. Personligt rekord i lagningsplåtens storlek den här gången. Plan och fin i sig, men med tre pressningar som det gäller att få rätt form och relativa position på. Gjorde lite olika försök med att just pressa dessa, men det krävde ett ganska bra verktyg för att få till lägestoleransen. Dessutom inte helt lätt att få plåten rak. Lösningen fick därför bli att slitsa upp där pressningarna ska vara, och sen knacka/bygga dessa på plats. Själva plåten fick sig en fals i nederkant så att jag slapp svetsa kant-i-kant. Gjorde inpassningen lite mer flexibel, och plåten punktades därefter på plats. Blev väl inte riktigt så salsgolvsplant som jag önskade, så ev. får jag efterjustera lite. Men tavelträff iaf. _________________ Ragnar Burenius |
||||
Snyggt, som vanligt.
Kommer du lacka om bilen sen, eller penslar du lite på de nysvetsade plåtana bara? |
||||
Bra fråga. Bilens exteriör har egentligen en rätt trevlig patina. Kombinationen dålig omlack och 20 år under ett äppelträd gör tydligen susen för patina... Så egentligen hade jag velat behålla den. Å andra sidan så är jag egentligen sugen på ett stuk inspirerat av Bosse & co, inkl. färgbyte. Å det tredje så vill jag ut och åka i år. Å det fjärde så är min garageplats inte optimerad för större lackjobb. Tror lösningen blir att jag småsprutar och rollar grundfärg och hjulhus/underrede osv den här gången, och så får jag se hur långt bak på bilen jag kommer innan jag börjar känna vårstressen. Sen kanske det får bli exteriört lackjobb senare år. Men f-n vet. Har lite lagningar som kommer synas, och det är svårt att bättringsmåla med patina. _________________ Ragnar Burenius |
||||
Andra projekttrådar Saab 93B - Glassbilen | << 1, 2, 3, 4 ... 33, 34, 35 >> 25 besök idag (226772 totalt) |