Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 93 1959 Le Mans Replica Historic - Mission Completed | 1, 2, 3, 4, 5 >> 4 besök senaste veckan (42605 totalt) |
Istället för att se till att min race 96:a frå n1961 äntligen blir färdig, så har jag gett mig in på ett annat "tokprojekt". Tillsammans med två-taktsåkarna i 1000cc Cupen Göran Dahlen och Fredrik Tornerhjelm bygger jag nu en Saab 93 för Le Mans Classic. Logiskt Nej -men kul!!
Den 12-13 Juli ska vi stå startlinjen på Le Mans, tillsammans med en massa Ferrari 250 TR, Aston Martin, Jaguar D-types, Porsche 550 Spyder och annat skoj. Så till skillnad från 61:an är detta inget långtidsprojekt. Bilen byggs med ambitionen att vara en så tidstypisk replika på den 93:a som deltog 1959 på Le Mans som det bara går att bygga. Har ägnat några år nu åt att forska i såväl bilen, som teamet från 1959. Fått fram en hel del dokumentation och fakta, även om det fortfarande finns ett och annat litet svart hål. Vi har varit på väg till Le Mans redan tidigare, men det är förenat med "vissa" kostnader, så sponsorfrågan har haft en stor inverkan på tidplanen. Börjar med att lägga upp några bilder på utgångsmaterialet en Saab 93 från 1959, som jag i höstas hämtade hos den sympatiske Saab-entusiasten och rallyåkaren Ingvar "Möbelhandlarn" Lindberg i Bjärnum. Mer info om bil och projektet för den intresserade finns på www.retrospectivemotorsport.se Hämtning hos Ingvar i Bjärnum. Den långa resan til Le Mans har precis börjat... Figthing face. Här passar vi Extraljusen. Snabbtanklocket och 95 liters tanken är också speciella attribut för den ända Svensktillverrade bil som deltagit på Le Mans. Tomt.... Killarna på Saabs prototypverkstad hjälper oss få stil på karossen. Till att börja med tog dom bort all isolenring, kitt och underredsmassa. Renskrapat. Inte mycket kvar som väger här. Ganska frisk i botten för att vara nästan 50 år gammal, oskruvad bil va?? Rent här också. Nu återstår bara att göra göra karossen helt plåtren innan den lilla rost som trots allt finns repareras och det är dags för lack och montering. Det gör vi i oslo hos BS-Teknikk som har ett intressant syrabad, som tar bort all färg, spackel, kvarvarande underredsmassa etc. utan att angripa plåten till skillnad från saltpetersyra baden som en del använder. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Intressant intressant, Hmm undrar va dom nyttjar för syra?
Saltsyra samt fosfor har jag använt till div plåt med gott resultat, förmodligen äter den lite på plåten men inte lika mycket som om jag skulle slipa ner till plåtrent i porer osv. Får gärna posta mer efter badet Lycka till med bygget! _________________ Benny Svensson Roadsport C #86 Mazda Mx-5 Saab 96-63 Gti 16V -86 |
||||
http://www.saabklubben.com/saabfacts _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Så ofattbart häftigt och helrätt.
Har ni tagit reda på hur många kvadratmeter reflextejp de hade på bakstammen för att synas på Moulsanne nattetid? Ska ni ha aero-optimerade hjulhus bak? Mer info vore kul. Le Mans Classic är jättehäftigt. Fattas någon karaktär i teamet är jag frivillig. Kommer Göran ikläda sig rollen som den legendariske Civilingenjör Bertil Björkman (känd från Teknikens Värld på femtio- och sextiotalen alltid oklanderlig i hatt och trenchcoat)? _________________ Fredrik Westin Ingegnere motorista |
||||
Man är nog bra konstig när man blir alldeles upprymd och exalterad av att se den här typen av bilder:
Underbart projekt! Fick känslan av att ni kommit längre än vad ni visar här - om så är fallet måste ni omgående posta fortskridningen av projektet! |
||||
Kul med all respons och hejarop. Tack allihopa!
Jodå lite längre har vi kommit, men karossen ser ut så här just nu. Men det finns ju andra viktiga områden, där det rör sig. Som detta till exempel: Detta är reservmotor #3, som just nu monteras in i nedanstående bil för att kunna köras in enligt konstens alla regler. Med 3 motorer i varierande trimingsgrad från tokväss till Better safe than sorry ska vi väl kunna matcha resutlatet från 1959 Fortsättning följer.... _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Målar ni då först dit 42 på sidan och sedan fältmässigt ändrar till 44...? EDIT, borde ju sett att ni har annat startnummer, lite synd... _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g |
||||
Läckert, underbart och framförallt lycka till med satsningen.
Det ska bli spännande att följa bygget. _________________ Niklas Larsson Läs världens rent subjektivt bästa blogg http://www.luftkyld.blogspot.com/ |
||||
Njae, #67 är på den bil vi kört regularitetsrally med (som hade #17 i Midnattssolsrallyt) Vi hoppas ju på att få #44 på Le Mans så klart, men det verkar inte som dagens event har utrymme för dylika specilla nummer. Vi får invänta startbekräftelse och se. Vi kommer iaf troligen att låta Saab lackverkstad lacka cirklarna på bilen, så målar vi på 44 för hand efter tävlingen och sparar CLM nummerskyltarna som eget minne på garageväggen. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Tack! Jo det blir spännande med syrabadet. Jag har ingen egen erfarenhet i modenr tid av detta, bara blästring med dess för- och nackdelar. Visst ska jag posta bilder från badet när vi är klara med det. Blir några mer ingående artilkar om det i ett par bransch och facktidningar också. Tillsvidare bjuder jag på länken till det norska företaget: www.bs-teknikk.no _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Å, det där har jag tänkt på med
LeMansbilen var i grupp5 va? Med fyrväxlad låda och allt. Jag gissar att drevsatsen är fritt val. Borde bli rätt vass med supersats och åtminstone spec2låda Vilken toppfart hade originalbilen? Vilken vikt siktar ni på med den här? Kul kul. _________________ //Mikael Jardstam |
||||
170km/h vid 6100r/min enligt
http://www.saabklubben.com/saabfacts _________________ Johan Sjölinder |
||||
Vet ej, men jag TRoooooooooooooOR inte de åkte 7:38 i alla fall.
Behövs JÄ..... höga däck för detta i så fall, skulle ge ca 670mm i diameter. Med 7:36 fodras det ca 635mm i dimater, kan nog vara rimligt 5.00x15 ligger i dessa härader. (std drevsats) Vet att 7:38 och 7:36 fanns i krokarna då, 1959 Finns väll ett par vaianter till, har sätt 2st pappersutväxlingar(mao har ingen aning om var när hur dessa har används eller om de har använs) på 4an också. Hmm nu funakr det även att åka 7:38. Är väll inte helt omöligt att lådan i bileländet 59 var en ren hybrid/prototyp/engångs mm. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Just det ja.
Jag hade ju 155-15 i din excelkalkyl. Dom är ju ganska små. 7:36 satt ju i GT med, så det är säkert rimligt att de körde med en sån Men bilen gick fort. Vad hade den för effekt? 70 hk?? Dom måste varit duktiga på 50-talet. _________________ //Mikael Jardstam |
||||
Underbart!...men f-n också! Jag som just insett att jag inte kommer att kunna åka ner till Le Mans Classic i år. Det här hade varit alldeles, alldeles underbart att få uppleva på plats!
Le Mans Classic är en 24-timmarstävling, men man kör väl i olika klasser, efter bilens ålder, i tvåtimmarsheat (eller liknande) under dygnet? M.a.o behöver väl bilen, och teamet, inte hålla i 24 timmar?Inte ens fransoserna kan väl tillåta att släppa ut en SAAB -59 ihop med Porsche 917, Lola T70, Ferrari 512, Ford GT40 etc Lycka till _________________ Peter Svelenius MGB GT -67 (såld) TonyKart/Husqvarna 125cc 6vxl Ducati Monster 797 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Saab 93 1959 Le Mans Replica Historic - Mission Completed | 1, 2, 3, 4, 5 >> 4 besök senaste veckan (42605 totalt) |