Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 9000 Supertouring -94 Ackerman funderingar | << 1, 2, 3 ... 34, 35, 36 ... 38, 39, 40 >> 13 besök senaste veckan (329104 totalt) |
Okej nu var de länge sen jag skrev här man de är för att de har varit mkt annat sista tiden och jag har inte gjort så mkt på bilen.
Men ett projekt jag har framför mig är att förlänga rattstången för ja har tänkt flytta bak förarstolen lite. Ja kommer behöva förlänga rattstången runt 1dm och undrar hur man kan göra de på bästa sätt? Funderar på att slå 2 flugor i en smäll och kanske montera en sån här samtidigt men funkar dom bra? Nån speciell modell man ska köpa isåfall? http://www.styling4u.se/p/qsp-steering-rack-quickener.html Såhär set rattstången ut på bilen, känns som de borde vara enklast att förlänga den i skarven som sitter där den går in i huset som håller ratten som jag har delat på sista bilden |
||||||
De kan helt klar vara intressant! Vad är det för utväxling på din? |
||||||
Jo de är ett alternativ men jag kör fortfarande med org ratt och blir de inte lite krångligt med distans till de? Den sitter på axel med splines och en bult. Sen skulle ja gärna få den lite med direktstyrd då man måste ratta väldigt mkt nu |
||||||
Tycker verkligen du ska skaffa en annan ratt! Kommer ge en helt annan känsla plus att det ser väldigt bra ut också! Borde dessutom gå att fixa en distans relativt lätt till en sådan också. Sen är det lite mer "supertouring" med racingratt
_________________ Joakim Bernhardsson |
||||||
Ja de kanske är som ni säger bäst och enklast att bara byta till en eftermarknadsratt Men vilken diameter ska man sikta på att ha på ratten isåfall?
Måste bara få lägga upp en ganska häftig bild på bilen i brist på byggbilder |
||||||
Tack ja kommer gärna förbi nån dag och provar lite! Ja har lite verktyg men blir att fylla på eftersom, ska kolla in verktygsboden! Dom har ju mkt fina saker |
||||||
Mkt annat på gång just nu men jag fixar lite med bilen när de finns tid över
De jag har hunnit med är att flytta bak lite saker i motorrummet, vätskebehållare och batteriet sitter numera i baksätet Jag har även flyttat bak och ner stolarna för att få mer vikt bakåt, ska bli kul att väga den och se hur balansen är nu Men jag har ett litet problem eller vad man ska kalla det med framvagnen, tycker de här riktiga bettet saknas i fram när man vrider på ratten för att svänga, den känns inte riktigt så alert som jag vill. Jag har ganska mkt camber och caster, vet inte ifall man kan labba med cambern för att få till de eller ifall de beror på nå annat? Kan för mkt camber ge de problemet? Eller kan de bero på toe? |
||||||
3 grader camber, runt 5-6 grader caster och lite toe in, 2mm på 17" fälg |
||||||
|
||||||
Hur ser det ut bak? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Håller med om att lite toe out fram är värt att prova. Upplever min bil som död i instyrningen med toe in, mycket lättare att känna greppet i framdäcken med toe out och därmed hitta greppet och få bilen att styra in. -3 grader camber är nog rätt vettigt. Hur ser dina bärarmsvinklar ut, nedre bärarmen ska helst peka nedåt eller iaf inte uppåt? När min bil var förmycket sänkt så upplevde jag att den rollade och sen bara hasade i framvagnen. Blev betydligt bättre med lite höjd framvagn då den är styvare initialt och inte tappar camber lika snabbt. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||
Hur ser viktfördelning fram/bak ut? _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||
Jo ja kan prova lite toe ut Caster är maxad, kanske går att få max en grad till ifall jag bygger om endel. Jag mätte upp framvagnen lite snabbt så måtten kanske inte stämmer exakt men på ett ungefär. 3,5 grader camber var de fram Svänger jag 1/4 varv med ratten får ja +0,6 och -0,7 grader camber på ytter respektive innerhjulet. Ett halvt rattvarv ger +0,9 respektive -1,6 Såhär ser måtten ungefär ut i framvagnen |
||||||
Minns inte exakt, kanske -2 grader camber och jättelite toe in |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Saab 9000 Supertouring -94 Ackerman funderingar | << 1, 2, 3 ... 34, 35, 36 ... 38, 39, 40 >> 13 besök senaste veckan (329104 totalt) |