Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW Z3 Coupe -99 | M3 -02 | M2 -18 | << 1, 2, 3, ... 15, 16, 17 >> 144 besök idag (68837 totalt) |
Nej, jag har inte provat än. Ska ta bort dörrsidorna senare ändå, blir lite mer plats då. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
Som ni misstänkte, en EVO III är för bred. Jag tog bort dörrsidan också. Det gick att stänga dörren med stolen högt placerad och lagom långt bak. Däremot tog det i lite i rutan och det kommer bli väldigt trångt med bur sen, tog i kardantunneln med så kunde inte trycka stolen mer inåt heller. Blir till att sälja denna stol och köpa 2 st mindre.
När jag tog bort dörrsidan tog jag även bort airbagen, nån som har koll på hur jag ska undvika felmeddelande för airbagen? Löda dit motstånd eller går det att koda bort eller är Z3 för gammal för att koda bort sådant? _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
Z3 är för gammal för att koda. Stoppa i ett 2.2 ohms motstånd. /AL _________________ A1exander Wi1borg M2F87 Competition + V70II Sodi DD2 |
||
Tack för tipset, ska fixa det. Gäller 2.2 ohm för alla airbagsen? Hur många watt? Verkar finnas olika. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
Har inte hänt något direkt spännande. Jag har kapat bort avgassystemet och håller på att demontera bakvagnen för att få bakvagnsbalken blästrad och pulverlackad, kanske bärarmarna får samma behandling. Kan bara konstatera att det är lagom kul att lossa bultar, muttrar och nipplar som har suttit i nästan 20 år och aldrig blivit lossade eller utbytta. Blir att köpa nya handbromsvajrar samt bromsrör till bärarmarna, inte värt att återanvända. Ska passa på att byta hjullagren bak när jag ändå har rivit ner allt. Beställde precis navavdragare och bocknings-/koningsverktyg till bromsrör.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
Nu är bakvagnen nästan klar, den är på plats men det är lite smått kvar. Måste bara dra 2 nya bromsrör då nipplarna vägrar släppa... Allt har blästrats och lackerats, men det är bara bakvagnsbalken som har blivit pulverlackad. Lyckades även dra av pinnbulten till silentblocken på förarsidan, en ny kostade 440:-! Beställde även bromsvajrar, bromsrör till bärarmarna, diverse bultar, muttrar, brickor och clips. 4400:-, med 15% rabatt. Som hittat!
Länkarmarna var rätt risiga: "Tillverkade" ett smidigt verktyg för att pressa ur bärarmsbussningarna (snodde det från YT): En till före-bild: Efter-bild: Kommer bilder sen med allt monterat på bilen. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
Kul projekt! Roligt att se att du gör det så snyggt, blir riktigt avis. Själv har jag varken tid, plats eller kompetens att riva ner allt från grunden.
Håller på med bromskylning nu och jag hittar inget bra sätt att dra slangen fram till bromsskölden. Hur jag än drar den kommer den att gå i hjulen vid lite rattutslag. Ska bli intressant att se hur du löser det. _________________ Niklas Domeij BMWSC BMW Z3 3.0 |
||
Tack! Jag har inte dragit slangen än, men jag har popnitat dit trattarna i bromssköldarna. Har funderat lite på en lösning med en 3D-printad övergång som monteras på länkarmen. Blir nog söndagens projekt att kika på slangdragningen. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
Det är inga större problem att dra slangen på z:an. Jag kör 2.5" slang och den tar inte i vid fullt utslag. Skall se om jag kan ta några bilder någon dag. //AL _________________ A1exander Wi1borg M2F87 Competition + V70II Sodi DD2 |
||
Jag tänkte inte på problemet med utrymme när jag köpte slang/trattar så jag har 3".
Just nu kör jag med krängningshämmarstag som fäster i länkarmen, men till mina stötdämpare ingick krängsningshämmarstag som fäster i stötdämparna istället och då går det ju att dra slangen längst ovansidan på länkarmen. Det får bli backup-planen. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
Jag är så jävla lat att ta bilder men nu kommer några stycken.
Här ser man att de grova krängningshämmarstagen gör att de står lite snett, änden på krängningshämmaren är lite över mitten på bussningen som förvisso är bra mycket bredare än original. Blir till att bygga en ny hållare sen. Jävligt svårt att dra bromsrör fint, men det blev väl okej för att vara första gången. Ratt och spakställ på plats nu och det blev korta och tighta lägen! Hittade billiga Style 23 som jag köpte Federal RSR till, blir nog bra som nybörjardäck. 235/45/17 fram och 255/40/17 bak. Utgick från Federals rekommendationer. Sen kan man inte ha träpaneler i en racebil, så jag folierade med kolfiberfilm och mattsvart. Är väl inget fan av kolfiberfilm men det ser bättre ut är trä iaf. Nu är det inte så mycket kvar tills bilen är klar till BoS. - Montera inredning - Dra slang till bromskylning fram - Byta grenrör och bygga avgassystem - Besiktiga _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
E36 är en av de första som är helbilsgodkända så det ska inte gå att ändra ngt. Do k så
Bero det på z3 mera på historiken och hur gammal den är och när den komm till sverige. Dockså ska du kolla ned bilprovningen i västerås. Det är ett bra tips, men ring inte, åk dit _________________ Michael Franzetti BMW Z3M |
||
Jag får höra mig för när jag besiktigar bilen nästa vecka. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
Nu är bilen nere på marken igen. Inga varningsmeddelanden från airbags eller ABS efter demontering och montering. Skönt att ha det under kontroll innan besiktningen.
Det enda som återstår att fixa till inredningen är golvplåtar och sätta dit dörrsidorna, om de får plats. Annars får det bli aluminiumplåt. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
Tog en väldigt diskret provtur runt kvarteret utan avgassystem, det kändes bra! Det blev Mirco GT, grymt sköna och utmärkt passform för mig. Får plats bra, det är väl vid axlarna det är mm kvar till dörren. Men då sitter jag rätt långt ner också, det skulle bli mer utrymme om stolarna var monterade lite högre. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
Kul att se att det rullar på!
Har du satt dit kylarslangar ännu? Nyfiken på att se hur du drar dem för att inte gå i hjulen. Vad använde du för motstånd till bältesträckaren i stolen? Hittar bara info om airbag i ratten men inget om stolen. _________________ Niklas Domeij BMWSC BMW Z3 3.0 |
||
Jag har inte satt dit slangarna än men det blir till veckan, ang. Bältessträckarna så flyttade jag över dom från originalstolarna och kopplade in dom.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW Z3 Coupe -99 | M3 -02 | M2 -18 | << 1, 2, 3, ... 15, 16, 17 >> 144 besök idag (68837 totalt) |