Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Commodore GS/E -77 | << 1, 2, 3 ... 23, 24, 25 ... 34, 35, 36 >> 76 besök senaste veckan (365540 totalt) |
Jag bytte kol och regulator för ett par år sedan, kan ju såklart ha gett upp igen. Hade isär generatorn igår och ena släpringen är ganska sliten men kolen ser ut att ha bra kontakt ändå.
Problemet är nog att generatorn fick en rejäl dusch med varm olja i höstas när slangen till oljekylet släppte. Varm olja kryper bra så det är inte omöjligt att det blivit lite dålig kontakt nånstans. Gjorde rent alla kontaktytor så gott jag kunde igår och passade på att böja pluspolen så den pekar bakåt istället för åt sidan. Den har suttit väldigt nära en kylslang innan, blir lite lättare att komma åt den nu. Kommer lite bilder på det imorrn. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Åkte till skroten förra lördagen och köpte en generator för 200 kr. Satt i en Volvo V40 av okänd årsmodell och hade alldeles för många fästöron men den är på 14 volt och 100 ampere så det var bara att slå till.
Dålig bild, blev inte av att jag fotade nåt under veckans mek men nu är den på plats. Kapade bort ett par fästöron från generatorn, tillverkade ett nytt minimalt fästöra, fräste av generator/servopumpsfästet på motorn och provmonterade allt i några timmar. Nu passar det men det är om möjligt ännu svårare att byta multirem. Med lite svett, svordomar och blodiga knogar så gick det att få dit remmen. Jag fick såklart svarva om remhjulet från den gamla generatorn också... Fixade kabel till batteri och laddlampa idag och nu funkar laddlampan! Provstartade och konstaterade att voltmätaren visar 14 volt på tomgång, tyvärr står det en husbil i vägen så det blev ingen provkörning. Sen var det ju den där lilla detaljen med ombesiktning för dåliga avgasvärden... Får väl försöka ta det i veckan, skulle tro att det räcker med en rejäl varmkörning för att katen ska komma igång ordentligt. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Det är Statoil/Cirkle K 98 oktan i tanken, enligt produktdatabladet kan det vara upp till 5% etanol i bränslet.
Jag är lite feg och litar inte på att bränslesystemet tål mer sprit, så jag tänker se till att varmköra ordentligt innan ombesiktning. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Provkörde lite idag, generatorbytet gjorde susen för elsystemet 14V på tomgång med lyset och kupéfläkten på, med gamla generatorn sjönk spänningen till strax över 12V med samma belastning.
Jag gjorde ett väldigt ovetenskapligt avgasprov också, luktade på avgaserna när jag kom tillbaka till garaget. Det luktade inte oförbrända kolväten iaf så katalysatorn behöver nog bara värmas rejält. Kör en drop-in ombesiktning imorrn tänkte jag. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Nästan två månader senare har bilen äntligen godkända avgasvärden.
Jag sjönk så lågt att jag monterade tillbaka original Bosch Motronic 1.5 ECU. Trots det krävdes det varmkörning ända till Huskvarna för att katalysatorn skulle tända Nu kan jag ägna de kommande två åren åt att förtränga alla tråkiga avgasvärden och köra slut på R-däck och bromsar istället. Bankörning på Gelleråsen nästa söndag, bilen känns väl ganska bra att köra med. Kanske får lufta igenom bromsarna nån extra gång. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Tack Henrik!
Tillbringade lördagkvällen med att byta tillbaka till DTA-sprutet, provkört och konstaterat att den är starkare och går jämnare med eftermarknadsgrejer. Hade jag bara tänkt på att varmköra ordentligt i våras så hade den troligen gått igenom med DTA-sprutet, den håller lambda 1 utan problem på tomgång och vid 2500 rpm. Jaja, vi får se hur det går när det är dags igen om två år _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
E85 tricket funkar, jag besiktade en 940 som gått 42000 mil med 30 % E85 i tanken. Ordentlig varmkörning så gick bilen igen och den bilen hade blåst ut hela katalysatorn så att den var tom. Inte rätt men det var nöd. _________________ Karl Vestgöte |
||
Det är lite balansgång med katalysator, jag fegade lite och köpte "300 cells" kattar till 635an.
Och det funkade bra vid reg bes. men nu vid kontroll besiktning räckte det att komma under ca 4,5. Uppenbarligen tuffare avgaskrav på utbytt motor, än E85 konverterad bil Satt förövrigt och bläddrade igenom tråden, och kan inte smälta att min 635a är ca. 300kg tyngre _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||
Det kanske går att hitta några kilo till här och var, men faktum är att jag lagt till lite vikt på senaste tiden.
Elektrisk bagageöppnare tex, hittade en solenoid i en nyare Rekord på skroten så jag var ju bara tvungen att montera den _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Min merca klarar bilprovningen galant med 100cell kattar.
Det handlar nog om mappning. Sällan jobbar eftermarknadsspruten som ett oem sprut med avgasreningen. De har ofta programmerat in cykler i oemspruten för att tända upp kattarna på tomgång. I min finns det ju hjälp med en elektrisk luftpump, då den går ökar det soppan en del för att elda igång kattarma. En del oemsprut är programmerade att skvitta in lite soppa under motorbroms för att hålla kattarna varma. mm mm mm. Att mappa ett sprut till lambda 1-1.05 stabilt gör ofta att kattarna tappar effektivitet, värdet bör oscillera lite på tomgång. mvh _________________ Patrick Wetterskog |
||
Jo, jag noterade att bredbandslambdan pendlade en del både på tomgång och vid landsvägskörning när jag hade Motronic installerat.
Det går ju att ändra hur snabbt sensorn ska jobba i DTA, får väl kika lite på det nån gång. Den klarade avgasprovet för två år sedan men då var det precis på gränsen. Då satt det en 100 cells kat på bilen, krävdes några fullgasrepor för att den skulle vakna. Nu blir det inget skruvat förrän till helgen, är iväg på jobb hela veckan. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Det du kan testa är att höja tomgångsvarvet samt senarelägga tändningen. Senare tändning ger högre avgastemperatur till katalysatorn vilket gör att den bibehåller värmen bättre samt tänder katten tidigare. Annars är det enda som hjälper att isolera avgassystemet uppströms katalysatorn. Moderna motorer höjer tomgångsvarvet till 2000rpm och senarelägger tändingen rejält för att tända katten när kylvätsketemperaturen är låg, samt reglerar mot lambda 1. Men 100cells kattar som är placerade långt ifrån motorn är svåra att tända, vilket också innebär att de är i praktiken verkningslösa vid normal körning. Frågan är om det inte är enklast att montera en standardkat som brukar ligga runt 400cpsi och har betydligt mycket mer aktiv yta. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||
Är besiktningmannen petig sätter han 2a på tomgångvärde ej mätbart om tomgången är högre än specat för motormodellen.
Men sänka tändningen är en bra för att få värme till katten. Det kan vara kinkigt det där *S* Jag ser i min merca på min bredbandslambda hur lambdan sticker skyhögt i afrvärde då luftpumpen går., mätarn bottnar *S* Motorn går ju fint. Men det spolar in massvis med luft i grenrören vilket får mätarn att flippa ur. I std sprutet måste då korrigeringen för lamda vara åsidosatt just då pumpen går. _________________ Patrick Wetterskog |
||
Jag har till april 2019 att få till avgasvärdena. Funkar det inte så kan jag nog stå ut med att byta styrbox, kabelhärva och spridare, det är gjort på ett par timmar.
Katen som sitter på nu är en 200 cells metallkat, den gav låga agasvärden när den väl blev varm. Original är det väldigt låg tomgång, runt 600 rpm. Lite väl lågt för min slitna oljepump, lampan blinkar till ibland. Med DTA-sprutet har jag lagt tomgången på 850-900 rpm lite beroende på temperatur, 1100 rpm vid kallstart. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Lastad och klar för Gelleråsen imorrn, tar med lite reservdelar också...
Nästan fullt i bagaget... Reservhuv på taket Den som kan sina 70-tals Oplar ser att det är delar till Ascona B, ska sälja dem till Jonas Jonsson. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Lite antiklimax på Gelleråsen idag, det började duggregna lagom till första körpasset så det blev väldigt halt och otäckt på de första varven. Höll på att kana av med låsta hjul i Hårnålen, men på nåt magiskt vis klarade jag mig utan att besöka sandfållan.
Lite ofrivillig drifting blev det också, men mest enhjulsspinn i alla högerkurvor. Måste bygga klart min andra bakaxel nån gång. Loggade ett enda varv, 1:36.03 i vätan... https://rejsa.nu/im/__loggfiler/556/ Skippade tidtagning på resterande körpass, försökte komma ihåg hur banan går och det torkade upp såpass att däcken började komma upp lite i temp. Tyvärr höll det bara upp i två-tre varv, sen kom regnet igen. Ganska mycket gulflagg och rödflagg idag, både för bilar som halkade av och även en sanering i ösregnet som drog ut på tiden. Det blev open-pitlane från 14 ungefär, men då hade jag redan börjat packa ihop och göra klart för hemfärd. Inte så bekvämt att köra i ösregn med veteranbilen, det läcker in vatten i rutlisterna och vindrutetorkarna gnisslar med ett helt outhärdligt ljud. Men det är bra kupévärme i bilen, räcker med att peta på spaken så blir det fullt ös! _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Våra race- och banåkarbilar Opel Commodore GS/E -77 | << 1, 2, 3 ... 23, 24, 25 ... 34, 35, 36 >> 76 besök senaste veckan (365540 totalt) |