Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M2 -16 | << 1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 111, 112, 113 >> 112 besök senaste veckan (464256 totalt) |
Och körkänsla märker du inte stillastående på vågarna.
Har du lättåtkomligt i nåt hörn är det bara att markera en "kugg" med spritpenna och ratta varv åt det ena och andra hållet tills du märker nåt. Du kanske ligger i kanten av det som känns som balans och har lite att hämta åt det ena eller andra hållet. Vågar har man ju bara för att "nolla" bilen i garaget, sen justerar man fältmässigt (utomhussport) (sen kan man vara nöjd med enbart fältmässig justering när man orkar, om nåt känns knas) |
||||
Vad är det som egentligen karaktiserar körbeteendet när bilen börjar bli lite väl felinställd hörnmässigt?
Jag har bara gissat att bilen får olika balans i vänster och högersvängar. Istället för att ha rätt, optimal och likadan balans åt båda hållen. Men det kanske uppenbarar sig på andra sätt? Jag kanske borde googla lite i ämnet _________________ Magnus Thomé |
||||
Hej! Jag hade nog inte kört med bromskylningen som du har monterat den nu. Du kommer att få en skillnad i temperatur på inre och yttre sidan av skivan som gör att skivan slår sig. Går det inte få till på nåt sätt så man kan styra in luften i centrum på skivan?
_________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Cayenne Turbo 2019 |
||||
Ja bäst vore ju bromssköldar med slangstos nära mitten av skivan och sen slang från fronten av bilen. Precis som jag hade på CSL'en. Det funkade verkligen perfekt bra. Men det här får bli en test. Jag undrar var på skivan luftskopan blåser när den sitter som original på Porsche GT3. Kanske man kan hitta någon bild via google??? OM de skjuter luften mot skivans bromsyta och inte in i skivans centrum så bör det ju funka även på min bil. Men det var det där med OM. _________________ Magnus Thomé |
||||
Jag har försökt att bild-googla men det är svårt att se. Min kompis har en cayman 981 som jag har sett har liknande lösning, jag ska be honom om jag får hissa upp hans bil och kolla lite närmare vid tillfälle!
_________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Cayenne Turbo 2019 |
||||
För en lätt motorstark flugviktare så kan bromsbalansen (justera vikterna vf-hf efter uppläsning utan ABS) vara viktigare. Klockan är ju facit, om du nu inte är ute efter körbarhetsmarginal som kan ge fler smiles/varv (jämfört med hjärtat i halsgropen och kalsongbyte), det är ju svårare att mäta (då är det din känsla som är facit). |
||||
Här har ni svaret ang luftstyrning! Finns på några sidor bak i den här tråden . Jag tror det där med att luften prompt måste riktas mot centrum är lite överdrivet. Dom Porschar jag varit under med original kylning har alltid haft luften riktad på ena sidan av skivan
|
||||
Ah! Då var det lite som jag trodde. Förutom broms i lättare bil då. Tackar!
Lite kul att jag just var och körde esset, bilen betedde sig riktigt finfint med vad jag tycker symmetriskt beteende. Kanske kanske lite mer överstyrd åt höger totalt sett på banan men det känns allvarligt talat mer som inom förarfelmarginalen. _________________ Magnus Thomé |
||||
Det där är baktill, fram ser det annorlunda ut på de porschar jag ägt (996GT3, 997GT3, 997.2turbo), luften matas in i centrum via flera olika luftkanaler och scoop. Kan ta lite bilder nästa gång framhjulen är av. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Japp det är bak på Cayman GT4 men vill minnas att luftstyrning fram har dom monterad likt det Magnus nu får till dvs inte helt in mot centrum på skivan. Är väl såklart säkert absolut bäst att ha mot centrum, men det jag menar är att jämfört med inget alls är det nog bättre att få luft mot skivan oavsett centrum eller inte. Vågar Porsche rikta luften mot kanten (om än på några bilar bara) kan det väl inte vara så farligt
|
||||
Blev en kanondag på Mantorp idag med Drivers Club Bilen gick kalas. Putsade ner PB med M2an en bit Jag körde aldrig några megalånga pass idag men det verkar som bromsluftkylningsflärpen hjälper till.
Den här gången körde jag bara på Nankang AR-1 istället för Toyosarna jag har. Som jag skrev häromdagen efter träffen på Gelleråsen så kör jag ju normalt med "staggered setup", dvs bredare däck bak än fram. Men med Nankangerna blev det samma dimension runt om, 265/35 18. I och med det så är bilen lite mer överstyrd än vanligt och jag tajtade faktiskt till dämparna fram två klick jämfört med på Gelleråsen. Eller rättare sagt så började jag dagen på samma inställning, dvs 5/10. Direkt första passet ut så putsade jag PB med M2an från 1.30.6 till 1.29.7. Jag ställde då dämparna i 3/10 och körde då på 1.29.5. Det kändes finfint eftersom jag tyckte det vart lite yvigt sist jag var där då Toyosarna var på uppehällningen och de var lite hala speciellt bak. Det var då till och med en ansträngning att få till 1.30.5. Idag så var det busenkelt att köra under 1.30 En liten liten bit kvar till tiderna med CSLen Några saker jag noterade under dagen, i Mjölby och Paris så får jag vara väldigt mjuk, rumpan kommer annars gärna farande. I parisen så blir det för det mesta ganska lagom rotation när rumpan är lite lös. Men i Mjölby blir det lätt för mycket. Notering nummer två, jag har en idiotisk ovana att titta på växellägesindikatorn i mätarhuset när jag växlar ner två hack till trean inför Mjölby. Jag gör det ingen annan stans. Märkligt. Jag skärpte till mig efter ett tag och sket i att titta vilket gjorde att turen in mot Mjölby kändes helt annorlunda. Hahaha. Stort tack till Michael som driver DriversClub, allt löpte finfint, massa trevliga deltagare och överdos på Porsche GT3or Här är varvet på 1.29.5 Många GT3or och räserbilar Drivers Clubs egna formelbil! _________________ Magnus Thomé |
||||
Efter 10-15 mil på Gelleråsen och 13 mil på Mantorp så ser de finfina ut, jämnt och fint slitage, inget konstigt slitage på skuldrorna alls. De är lättkörda, mjuka i sitt beteende och känsla. Det senare är ju lite en smaksak. Kommer en utförlig testrapport med lite reflektioner, screenshots på loggar osv _________________ Magnus Thomé |
||||
La upp loggfil från Mantorp idag och två loggfiler från Gelleråsen i lördags, en för Toyo och en för Nankangerna.
https://rejsa.nu/forum/loggdbtop.php _________________ Magnus Thomé |
||||
Jag hade en liknande variant på min Astra och det blev alltid bromsvibrationer efter en stunds körning. Efter att jag tog bort luftriktaren har vibrationerna helt försvunnit. Kylning på en sida fungerade inte bra för mig iallafall. Martin Sandberg _________________ Martin Sandberg |
||||
Öhlins gjorde den när de monterade produktionsexemplar istället för testkit av Road and track Caster är inte ställbart AFAIK. Jag har Millways camberplattor. Jag kan varmt rekommendera Danne på Bandhagens däck för hjulinställning på bil som ska köra bana. Han ställer inte bara efter fabriksinställningar utan fattar vad det är frågan om _________________ Magnus Thomé |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M2 -16 | << 1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 111, 112, 113 >> 112 besök senaste veckan (464256 totalt) |