Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Trackdaybil med V8, kan inte sluta blocketknarka.. | 1, 2, 3 >> 15699 besök totalt |
Jag har en riktigt bra trackdaybil i min Porsche 944S2 men kan inte sluta leta efter en bil med V8 och manuell låda som komplement, är jag trasig någonstans eller?
Budget ligger på ca 50-75', lagom för en jänkare mellan 80-90-talet. Om vi bortser från varvtider och bara går på känsla finns det ett par modeller att välja på: Camaro gen 3, ofta med 305 på 195 hp och trumbromsar bak.. Mustang SN95, fulare än camaron ( som inte är snygg den heller ), åtminstone skivor runt om. Pontiac firebird 93-94 isch, fulare än Mustangen, mer hästar, fortfarande stel bakaxel ( vill jag verkligen ha det?) Eller behöver jag bara nyktra till, börja jobba och sluta tänka? Hjälp! _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Jag har den uppenbara lösningen till dig. Stoppa ner en LS1 motor i 944an, finns färdiga kit för det.
http://www.texasperformanceconcepts. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
Hur är det med alla Fox Body-bilar? Mustangen den mest uppenbara, och den verkar ju användas lite i konbanekörning i USA.
_________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||
Camaro gen3 gillar jag.
Men ska du ha V8 och manuellt finns de bara med 305:an och det är inte sexigt. 350-snurran är bara kopplad till automat i dessa men det är inte komplicerat att byta. Finns ett stort amerikanskt forum för dessa bilar och de flesta brukar göra det enkelt och slänga in hela paketet (motor+låda) från en lite nyare corvette, fast där är väl krockade såna lite vanligare.. Fast.. Importera en gammal Corvette från USA över vintern kan väl inte ruinera en totalt..? Sen är ju 3gen rejsigt om något. Fast sjösjukepiller är bra att ha om man inte gör nåt åt fjädringen... (ja, det är jag och min gamla bil på bilden) _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||
Mustangen är väl rätt poppis i form av eftermarknadsprylar. Den finns väl med "stor" motor och manuell också har jag för mig?
Fult är det nya svarta, kör på bara! Jag hade själv kunnat tänka mig en sådan |
||
Måste det vara en Amerikansk bil ? Varför inte en Rover SD1( finns hur mycket som helst trim till aluminiumåttan) ? Eller en Sunbeam Tiger(Ford small block och allt vad det innebär)? Och givetvis ska det vara en bil med stel bakaxel.
_________________ Kai Anttila |
||
Lite Ken Block då typ! _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
Fult? Ja, kanske ... _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||
Nyktra till, Janne!
Du har ju redan en ban-anpassad 944:a, livet blir inte bättre än så! /Claes _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||
"Fult är det nya svarta" Tack Jeppsson, den ska jag ta med mig
På något konstigt sätt har jag börjat se mekaniken och förbättringspotentialen före utseendet, handen på hjärtat, USA bilar från 80-90 talet är sällan snygga. Ok, det finns V8 försedda vagnar från andra delar av världen men det är svårt att förbise det stora utbudet av eftermarknadsprylar som jänkarna har. Har ju åkt Mustang tidigare så det finns en liten förkärlek för dessa. Pratade med säljaren av en Camaro IROC-Z -89 med manuell låda, bilen verkade jättefin men med trummor bak, ingen diffbroms och någon form av primitivt insprutnings/förgasar arrangemang svalnade mitt intresse. Vill ju gärna börja på någon form av anständig nivå, har ju genom åren lärt känna mig själv så jag vet vart det kommer att barka hän.. Kul med alla åsikter _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
944:an är en mycket bättre bil än vad jag är förare, kanske är jag ute efter något tvärt om, finns det en diagnos för detta ? _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Anders964: Ken Block ja. Den har många eftermarknadsprylar, stor motor och manuell. Bra val
Men jag gissar att det är denna modellen det gäller... |
||
Utbudet av Foxmustanger med manuell låda i Sverige är klent. Efterföljaren finns det fler av och prisbilden är gynnsam.
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
|
||
Men gen3 är väl en billig bas att bygga på och man måste ju inte gå så långt. Täta läckage och fokusera på bromsar och chassi. Motor kan man alltid byta när ingen tittar (när andra saker inte upplevs lönsamt). |
||
"Tyvärr" (för jag gillar ju Ford) så har Camaro och Firebird av dessa generationer betydligt bättre bakvagn än Mustang (Fox och SN-95).
Mustangens K-länk ger jobbiga låsningar, den "behöver" man bygga om hyfsat radikalt om den ska fungera vettigt. Det finns förstås kit och lösningar till det också men det blir mer arbete. Sena Firebird och Camaros av de "fula" varianterna är riktigt kapabla bilar även när det svänger med ganska bra prylar i grunden där det också finns gott om eftermarknadssupport. En sådan i lagom skick är ingen dum tanke. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
83an i Landskrona som de bytt till 350 och skivor bak låter lagom start ner i träsket.
Tärningar och sjärnbaneret-Wunderbaum ingår Edit: f-n en 91a med bättre spec och mindre peng i Västerås. Det finns ju inget bättre än gula Konis Det är farligt med blocket.... Nu är vi nere i pengar för ett vettigt Miataobjekt |
||
Allmänt banåkaforum Trackdaybil med V8, kan inte sluta blocketknarka.. | 1, 2, 3 >> 15699 besök totalt |