Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Varvräknare? Allvarligt? | 1, 2, 3 >> 7 besök senaste veckan (32260 totalt) |
Allvarligt talat, tittar någon över huvudtaget på varvräknaren? Jag gör det inte. Varken på bana eller gata. För att inte tala om i slalom
Jag kan förstå shiftlights i riktigt riktigt snabba tätväxlade bilar. Men varvräknare... Näää. Det har jag öron till. Så utifrån hur jag fungerar så förstår jag inte varför det sitter centralt placerade varvräknare på alla bilar. Är det mig det är fel på? _________________ Magnus Thomé |
||||
riktigt snabbväxlande bilar har ju numera beep i örat så funkar ju F1orna.... men nej... under snabbkörning så använder iaf inte jag heller varvräknarn..... det mer hörs och framförallt känns i kroppen ...... däremot när man kör in sig på en ny biltyp så kan man titta lite för att få koll hur olika varv låter/känns.... |
||||
Är det inte det man har varvstoppet till _________________ Magnus Thomé |
||||
Varvstopp är för tondöva som inte hör maxvarvet komma _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Jamen faktiskt allvarligt så är det väl så? Kan inte vara många som INTE hör när det är dags. _________________ Magnus Thomé |
||||
Fler än man tror, och man får hoppas att dom inte sitter och stirrar på varvräknaren och kör in i något dom inte sett. Men som Fredrik skriver så är det rätt bra när man lär in sig på en ny bil.
_________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Körde på Kinnekulle idag, kollade på varvräknaren för att veta när jag ska växla på rakan.
|
||||
Bullrar bilen i övrigt för mycket eller har motorn inget tydligt karakteristiskt ljud som ledning till växling? Eller nåt annat? _________________ Magnus Thomé |
||||
Tror det mest handlar om att jag inte kört nån som helst bana ochväxlat på det här sättet i denna bilen förens idag. Min racemiata varvade mkt mer, så då tappade den vridet innan varvstoppet. Så om jag bara skulle lyssna skulle jag nog lära mig, men då skulle det bli mkt träffa varvstoppet innan dess, och varvräknaren är ju där så bara att titta, inte så jobbigt |
||||
Haha, när jag läste första posten tyckte jag "det är klart jag kollar". Men när jag läste vidare så kom jag på att det gör jag inte så mycket på bana, ibland händer det. Jag växlar vid vissa punkter på en bana, även när jag sätter ut punkterna är det inte säkert att kollar varvräknaren .
Tror min första reaktion är för att jag använder den mer på gata. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
När jag kör banbil så använder jag den för att se om jag tappat eller minskat på vissa punkter på varvet. På bilar utan hastighetsmätare är det givet, men även när det finns så är ju skalan större på varvräknaren. Lite fattigmans sektorträning.
_________________ Anders Hansson |
||||
_________________ Magnus Thomé |
||||
+1 Dessutom har jag hittils inte kört en bil på bana där man inte har hur mycket tid som helst på sig att kolla runt på panelen när man kör. Så ja, jag kollar varvräknaren ganska ofta, mest för att kolla så örat stämmer, vore ju trist om man råkade växla för tidigt. Dessutom är det bra att kolla när man växlar ner, för att se så man inte växlar för tidigt och stressar grejerna i onödan. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Det är för brett vridmomentsområde i moderna bilar. Det går fort även med feltimade växlingar.
Jag lånade ut min Civic TypeR till en okänd tjej på Mantorp och hon borde ha tittat på varvräknaren eftersom hon studsade mot varvstoppet på trean en stund tills jag bad henne växla upp. På motorcykeln använder jag shiftlight, men det är för att jag är ovan. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Shiftlight som tänder vid 7, sen är det känsla/timing för att undvika stoppet vid 7,8.
Att dioden är riktad i rutan och reflekterar rätt i ögat gör att jag slipper kolla ner. Att lita på örat blir förvirrade när andra bilar runtomkring låter mer. |
||||
Ni med förvalda växlingspunkter
Om ni byter till annan diameter på hjulen eller byter utväxling; växling på samma punkt då? |
||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Varvräknare? Allvarligt? | 1, 2, 3 >> 7 besök senaste veckan (32260 totalt) |