Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 #KULRÄSERN - Bilen jag glömde bort... | << 1, 2, 3 ... 26, 27, 28 ... 43, 44, 45 >> 12 besök senaste veckan (217621 totalt) |
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Helt otroligt, nu är lagren levererade. 👍🏻😊
Vill än en gång trycka på att vare sig Utzon eller Porschecenter har gjort något annat än förväntat, jag hade inte heller haft ovanliga artiklar på hyllan. Porschecenter har inget alls, allt levereras från Södertälje. Utzon har en hel del på lagret och kan skickas samma dag. Nu hade Rose Passion dessa på lager och kunde leverera på mindre än ett dygn från Frankrike vilket är helt fantastiskt och oväntat bra. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Med samma fart så har du provkört motorn innan kl 18. _________________ //Tobias "LeWaN" Lewandovski VW Passat Allrack GTS -16, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486 |
||||||
Klockan 18 nästa fredag då? För 19:00 skall jag vara i Klippan på genomgång inför lördagens möte på Knutstorp. Som vanligt de senaste åren så kommer jag att utöva den fina och ädla sporten "Deadline junkie" _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Båda monterade på 18x10.5" fälg. 295 30 18 däck, ganska slitna så lägg på några millimeter för höjden. mpsc 1: D633mm, B295mm R888: D628mm, B300mm |
||||||
Skönt at det löstte sig för dig, Anders. Så långt i alla fall.
När det gäller leveranstider, så är det inte svårt att räkna ut att varor på hyllan ger snabbast leverans. Och för att ha varor på hyllan, måste man ha volym. Annars går verksanheten enrom. Min uppmaning till alla Porsche ägare är att stödja de som vi behöver. Porsche Center kommer nog att vara kvar, sålänge Macan och Cayenne tillverkas, men Utzon är en fri spelare, som måste ha en viss volym i försäljningen. Köp så mycket ni kan hos honom. Mitt rekord är 19 timmar från beställning till leverans. När det gäller mer udda delar, är Rosepassion bäst. Ovan ser vi ett exempel. Köp gärna hos dem. Men sen har vi Design911, och liknande som inte redovisar full pris (utan MOMS), inte är flexibla (dvs. snabba vid behov). Strunta i dem. Detta är hjälp till självhjälp. _________________ Ragnar Joensen |
||||||
Mycket snällt Anders
Imorse klockan 05:00, GÄÄÄÄSP, ringde klockan. I snabb följd kom sedan kaffe, juice, mackor och en dusch. Sedan en ny kaffe till bilfärden och iväg till Stooora garaget 10 mil hemifrån. Väl framme la jag fingrarna på lagerkartongerna, för att förvissa mig om att de fanns på riktigt. Dukade upp med motorblock, vevaxel, vevstakar, kolvar, skruvar och muttrar. Märkligt nog så saknas det alltid en mutter. F*n också! Ett snabbt dyk i reservmutterlådan så var antalet på rätt sida om verkligheten igen. Klockan 08:15 dök liba-Lasse upp och smäkte i kolvarna, härligt att se någon van göra det, det bara sitter där på studs. Eftermiddagen bjöd på mycket snack och lite verkstad men de mesta börjar komma på plats nu. Ett par gängor till Oljepumpen gick åt fanders, helicoiloperation igen. Några remhjul, toppen, kamaxelhus, svänghjul och lite annat innan det är klart för att sänka pjäsen in mellan innerskärmarna. Får se hur långt jag hinner i morgon . Väl hemma så blev det en runda till diskmaskinen där det blev en ordentlig disk av topplockspackningen. G'natt _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Dagens arbete.
Igår satt kolvarna i och arbetet med att sätta ihop resten. Ett enkelt läggpussel kan tyckas men mycket prylar är det samt en och annan helicoil. En god bit på vägen, bara resten kvar. Satan vad det tar tid. Nu helg och full fart på Måndag igen. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
_________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Nu sitter motorn i bilen efter lite jox att baxa ner den. Den går inte längre att montera nerifrån utan måste fås i uppifrån. Kylaren sitter efter den stora ombyggnatien vinklad och ger endast millimetrar i manöverutrymme. Givetvis kan kylaren plockas ur men då måste hela fronten bort vilket jag inte var sugen på att göra.
Är man dessutom fubbick och -efter att kopplingsffeln som trillat ut ett antal gånger- sätter upp gaffeln bak och fram blir man helt olycklig när man tror att allt är på plats och sedan upptäcker att gaffeln sitter på fel håll. Bara att göra om och göra rätt. Whiskeyglaset var lagom fullt när jag kom hem. I morgon är en en annan dag och inkopplngen av motorn skall göras. - Arbetstid 6 timmar. En duktig massa sladdar, slangar, tryckrör, speciallösningar, allt sitter trångt och måste sättas i rätt ordning etc. Men till slut var allt på plats och nervositeten började krypa allt närmre inför uppstarten. Efter att ha kört upp oljetrycket mha startmotorn så koppladé allt in och se på trissor allt startadé nästan omgående. Körde med hem överlycklig och somnade gott innan huvudet hade nått kudden. - Arbetstid 2 dagar. I dag var det hjulinställning på programmet och därdefter några provturer. Allt funkar fint, inget rassel eller så, motorn går så bra som jag tänkte mig. I kväll efter genomförd hjulinställning körde jag bilen 10 mil hem. - Glädjetid oändlig _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Jag har sagt det innan men jag säger det igen och hoppas att det jag inte behöver säga det fler gånger på ett bra tag.....
Bra jobbat Anders _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||
Det har varit hur många gånger som helst som bilen har varit på väg att få ett nytt liv som permanent ubåt kan jag lova. Men det är tack vare glada tillrop som man orkar plocka upp motivationen när den ligger och krälar på marken.
Tack Thomas! Tyvärr blev det inget Knutstorp och jag kunde bara se er blåsa förbi på banan. Såklart gjorde M2an ett bra jobb men man vill ju inte gärna ta i med någon annans bil. Nu blir det ett par gånger på Ljungbyhed innan säsongen stänger för det här året. Hoppas att bilen håller fram till en bit in på nästa år :-)
Det tycker jag också Anders! _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Härlig kämparanda och imponerande tempo . Kul att det är på rull igen håller tummarna att det förblir så
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Tack Edvin! _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Ökad vevhusventilation under laddtryck, har ni det?
Min ventilerar i alla fall rätt hyggligt bra under ökat tryck. Inte så att den skjuter upp oljestickan som många verkar göra, däremot ventilerar den hyggligt med olja ner i catchtanken. Misstänker att kolvringarna inte orkar stå emot eftersom den är helt tät under grundtryck. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Väldigt fin bil!
Vet du vad vikten ligger på med turbomotorn i? Försöker själv få ner min under 1000kg men känns som det kan bli svårt när det knappt finns något kvar att plocka bort _________________ John sedin Porsche 944 Turbo (RSR) -1985 Porsche 997 S Trackday -2005 -Såld |
||||||
Tack John! Jag har inte vägt den som den är nu, men den vägde in på 1040kg torr när den gick i PCSR. Jag vet inte den nya vikten men jag tror att det är ett nollsummespel med den nya konfigurationen. Kanske 10 kg upp på sin höjd. Skall man komma ner under 1000kg så får man nog börja jobba med 15 tums fälgar, original N/A bromsok, kolfiber istf glasfiber etc. Enklare att skruva upp turbotrycket och kontrollera egenvikten 😄 _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
min vägde in på 1090kg men då fanns mycket att plocka bort (vilket är gjort nu). Det är mer en önskan än ett måste, men vore kul att ha en bil under 1 ton. Får se när allt är klart. Men imponerande att din redan är nere på 30kg mindre. Kan man få se en bild inifrån bilen?
_________________ John sedin Porsche 944 Turbo (RSR) -1985 Porsche 997 S Trackday -2005 -Såld |
||||||
Tror inte att jag har någon bra inuti bilen bild, men jag skall leta. Min är helt rensad på nästan allt onödigt. Det jag har kvar är instrumentbrädan minus ventilationen i ytterkanterna. Jag har en ganska kraftig bur, 964RS matta som väger näst intill ingenting. Tunn svart mocca i dom utskurna dörrarna.
_________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 #KULRÄSERN - Bilen jag glömde bort... | << 1, 2, 3 ... 26, 27, 28 ... 43, 44, 45 >> 12 besök senaste veckan (217621 totalt) |