Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 360ti -04 | << 1, 2, 3 >> 31594 besök totalt |
Nu är köksrenoveringen avklarad. Därför dags för en "reboot"!
Ut med 325an och in med 316. Denna kaross är mycket friskare och enda rosten jag hittar är ytrost på vissa detaljer i underredet. Denna kaross har också gått betydligt mindre så jag hoppas på friska bakvagnsinfästningar. På köpet får jag en faceliftad bak så jag slipper köpa dyra eftermarknads lysen. Av med hjulen och får se denna sorgliga syn Så här kan vi inte ha det eller hur? Ut med möget! M3ans bärarmar, spindlar och billiga colisar monteras. Fick dessutom tag i begagnat Big Brake Kit, D2 forge med 356 mm skivor bak och fram. 6 kolv fram och 4 kolv bak. Provmonterar fram förstås. _________________ Tim Anle |
||||||
Produktiv dag i garaget.
Bestämde mig för att låta M54B30 ingå i ett syndigt förhållande med en S6S420G från M3E46. Monterade nytt stödlager i vevaxeln (motorn var kopplad till automatlåda tidigare, därav inget stödlager). Nytt lättat singelmassesvänghjul monteras med korta m30 bultar (se bild). 6 puckad sinter, nytt urtrampningslager samt Sachs 765 tryckplatta. Varningens finger här. Biltemas centreringsverktyget är KASST. Använd lämpligt centreringsverktyg för ändamålet. Rätt centreringsverktyg hade sparat mig minst en timme! Kommer att behöva beställa några extra bultar för montering av växellåda på motorn. Har också börjat skissa på fästet till kompressorn, bilderna kommer senare. _________________ Tim Anle |
||||||
Har varit mest små saker i garaget senaste tiden. Desto större saker händer i planeringen...
Växellådan jag skaffade saknade spakställ. Funderade på ett "shortshift" men slutade med en växelarm från faceliftad 330d. Korta och tajta växlingslägen men fortfarande OEM. Bytte också hela växellänkaget inkl brickor, packningar etc. Blev också lite Millway i framvagnen. Följde rådet att dissa originalspridare. Blev till slut begagnade, men testade och matchade 900cc högohms Boschspridare. Har nu även fått hem en Wallbro GST450. Skall det dras separata kablar eller kan jag använda bilens? Och nu till mina grubblerier! Jag kommer sannolikt att byta inriktning på mitt bygge! Från kompressor till turbo. I övrigt följer jag samma recept som tidigare Har väldigt länge gått och funderat på om jag verkligen gjort rätt val med att satsa på kompressor. Det känns spontant att satsning på kompressor leder till ett återvändsgränd. Jag blir begränsad med effekt samtidigt som jag vet att jag kommer att vilja ha mer och mer Det är dessutom en tråkig koncept. Ska man ändra laddtryck så måste man ändra remhjul, remmar och massa annat runt omkring. Turbo verkar som en mycket lockande väg att gå. Bara det faktum att det finns så mycket att välja på gör att det blir lite av en sport att försöka få till det! Det finns massor av grenrör, snurror samt annat godis att välja på. _________________ Tim Anle |
||||||
Rätt eller fel kan ju bara du avgöra men jag hade också valt turbo. Båda lösningarna har ju sina för och nackdelar men det är ju också en del av utmaningen att få det att funka på lång sikt.
Många kompressorbyggen har slutat med att de har blivit turbobyggen i slutänden Jag tror aldrig att jag har läst eller hört det motsatta? Ser bra ut för övrigt, blir nog en kul bil! _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||||
Klokt val att byta till turbospåret.
Jag var själv riktigt tveksam men blev övertalad att gå på turbo istf kompressor. Förväntade mig fördröjningar i effekten både här och där för att sedan explodera i ursinnig kraft på helt fel ställe på banan. Med facit i hand kan jag säga att karraktären mer påminner om en sugmotor med all den kraft jag behöver vid i stort sett alla tillfällen utan någon som helst fördröjning. Dessutom kan jag ställa effekten som jag vill efter bana och väderlek genom att bara trycka på knappar. Välj en modern turbo med bra kontrollenhet typ Borg Warner EFR tillsammans med Turbosmart prylar. Riktigt kul bygge, 330 motorn är grym! _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Jag skulle aldrig fundera på något annat än turbo! särskilt på din maskin som har dubbelvanos så kommer du få ett fruktansvärt bra register
Bytt vevstakar så har du en maskin som hänger med till relativt mycke effekt _________________ Fredrik Edholm |
||||||
Jo, noterade också fenomenet. Jag inbillar mig att folk vill ha mer effekt vilket är lite svårare på kompressorbyggen.
Vad roligt! Det är sådant man vill höra Turbolagg var det jag var mest rädd för, därav beslutet att bygga kompressor! Vanos, modern turbo samt vettigt styrsystem borde rimligtvis hjälpa till. Gjorde lite research igår kväll och tror jag börjar Komma fram till relativt vettigt recept. - Kompakt "Kina" grenrör alt gjutet (har sett många köra dessa med gott resultat) - Borg Warner EFR 7670 (inbyggt dump och wastegate, den har också fått bra omdömen) - MaxxEcu (svenskutvecklad samt många som kan mappa) Turbon är speccad till 300-650 hk. Runt 300 motorhästar siktar jag på besiktningseffekt. Sen inbillar jag mig att jag kommer att vilja ha lite svängrum
Kommer inte att kompsänka, hade därför hellre kört M50. Men M54 verkar vara bra maskin som tål ganska mycket. Räcker det med vevstakarna? Tanken är att bygga klart maskinen så snart som möjligt och börja köra. Sedan kan jag bygga en ny motor vid sidan om... det är planen iaf Upptäckte i samband med mitt "research" att det finns två lägen vid sådana byggen. Bonntrim och All-intrimm _________________ Tim Anle |
||||||
Nä kompsänka är ingen mening med om du inte ska över 4 siffrig effekt ja dom tål ganska mycke även i originalutförrande Ett par arp bult till toppen och smidda vevstakar så är det Inga problem å gå över 500whp men ska du bygga en vid sidan av så kör på helt standard å kanske max 400whp så borde det hålla ihop bra, antar du ska köra e85? Haha ja det är nog sant att det bara finns 2 lägen å för eller senare hamnar man i den senare kategorin _________________ Fredrik Edholm |
||||||
Ett "litet" paket ramlade in idag Pratade också med Andreas W på SFRO. Diskuterade bygget. Var lite nere efter samtalet men ändå positivt inställd. Mycket trevlig kille som verkade ställa rätt frågor! Enligt Andreas gäller att inte överdimensionera grejorna. Jag kommer också att behöva ladda minst 0,5 bar vilket gör att jag lär ölverskrida 15kw/100 kg gränsen. Får se hur det blir med det. Kommer att köra med MaxxEcu samt någon här i Skåne mappa åt mig. Men det är långt dit... Nästa gång i garaget planerar följande: - Byte av bromsservio och huvudbromscylinder till M3ans - Gänga kanalerna i toppen samt dra stoppskruv Om tiden tillåter kan börja porta toppen till M50-insug. Stora planer - lite tid _________________ Tim Anle |
||||||
En hel del blev gjort i garaget i mellandagarna.
Beslöt mig för att skippa e-gas och köra på mekaniskt spjäll. Närmast till hands blev M50 insug med tillhörande spjäll. Kanalerna för tomgång gängades (M10 för de som undrar) och förslöts med stoppskruv med gänglåsning samt flytande rtv-packning. Insuget matchportades. Blev inget fancy, tog bort kanter men annars lät bli att porta. Blev också Nuke-fuelrail, mest för att jag tyckte att original var så fult. Plus jag kan nu montera bränsletryckssensor direkt på railen! Nya packningar blev det också! Passade på att montera in bromsservo och master från en M3a innan jag hivar in motor. För de som undrar så gjorde BMW en förändring i bromssystemet någon gång hösten 2002 (tror jag). Detta är mitt andra servo och master. DSC/ABS-enheten sitter där bara för stunden. Kommer att köra utan ABS men det får jag lösa senare. På väg in... ... och äntligen inne! Fick lite tid över och kapade ur Compaktens framskärmar. Här försöker para ihop två skärmer sedan/compact. Ska försöka få bättre passform och svetsa ihop dem. Lite lustigt att denna motor skall enbart användas för besiktning, bullerprov och registrering. Tas ut sedan och ersätts med en annan maskin som jag bygger parallelt. Så om någon behöver en turboladdad B30 kan sluta leta _________________ Tim Anle |
||||||
Jag tycker nog att du ska fundera en gång till på turboplaceringen, med bara nån cm mellan turbinhuset och en ventilkåpa i plast så är det en överhängande risk för att kåpan smälter och i värsta fall börjar brinna. Det vore inte första gången om man säger som så _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||||
Ska det spåra ur så kan man lika gärna göra det ordentligt!
Först och främst är det garagebyte. Nu slipper jag köra 20 mil t&r för att mecka. Nu är det bara 2,5 mil t/r - lagom! Bilen helt rensad. Den tomma karossen har satts i en karossnurra Nu skrapas det underredsmassa _________________ Tim Anle |
||||||
Några kilo tyngre motor men betydligt kortare så jag får bra viktfördelning. Jag får mina hållbara 400 - 420 hk, kanske mer i framtiden med överladd. V8an låter rätt bra också. Plus fick jag tag i relativt fräsh motor, har bara gått 2600 mil. _________________ Tim Anle |
||||||
Har jag missat något? V8? _________________ Magnus Svedlund BMW M3 SMG -02 BMW 318i -06 BMW 318is -93 Såld. BMW 535d -04 Såld BMW 320d -02 |
||||||
Coolt! Och som de verkar säga i USA; LSx är svaret på alla frågor
Vad använder du som motordonator? _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||
Jajamen! Kass bild men så här kommer det att se ut på ett ungefär...
There is no replacement for displacement! Eller hur?.. LS2an kommer från en Corvette. Växellådan blir 5-petad diesel från 330d. Använder mig av ABC-Clutch adapterplatta samt Tilton-koppling. Motorfästen och grenrör från CX Racing. Passformen är si så där men funkar! _________________ Tim Anle |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 360ti -04 | << 1, 2, 3 >> 31594 besök totalt |