Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo | << 1, 2, 3 ... 137, 138, 139 ... 192, 193, 194 >> 34 besök senaste veckan (1141533 totalt) |
Bra tips på högtrycksgrejerna.
Jag börjar nog med en enkel lösning med en Biltema-behållare och pump och munstycken som mer sprutar än sprayar. Nozzlarna ska sitta framför kylaren mellan IC och kylare. Det blir ett enkelt test för att se vilken effekt det har. Om det ger märkbar effekt kan ett mer seriöst system vara aktuellt som nästa steg. Troligen är enda riktiga lösningen en större kylare men det här kan vara värt ett försök först. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Blir det bättre med sprit/spritblandning än med rent vatten, förresten?
Sprit kokar vid lägre temperatur, och fasomvandlingen tar en hel del energi. D.v.s. bättre "kylfaktor". Lätt att testa iofs. Men som du skriver är nog större kylare den mest robusta lösningen. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Kanske då med en plåtbit att slå sönder strålen emot och på så sätt skapa dimma? 🤔 |
||||
Jag köpte sådan typ av pump på ebay, problemet var att med för få munstycken eller för litet hål i dessa så blir det för mycket motstånd så pumpen går inte alls, jag blev tvungen att koppla på fler munstycken eller borra upp till större hål = blir ingen fin dimma då. Detta köpte jag: Så det behövs en annan bättre pump som klarar av att pumpa även genom enstaka 1mm hål. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Mycket funderande för att uppnå lite förflyttad strålkastarspolning. Högtryckspumpar finns i drivor och behållare i alla möjliga storlekar och former. Tom fancy armar som hoppar ut och inte stör aeron när de inte används.
Men sen ska det iofs inte väga enormt mycket (standarddelar som ska leva 20+k mil i fronten är oftast inte optimerade för vikt). |
||||
Jag har nozzlar du kan få. Kommer från pappersbruk. Jag skaffade dem av just samma anledning.
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Tänkte just på peka det på gamla jobbet på pappers bruket användes det nosslar och demister munstycken i alla dess former och storlekar i olika steg i processen _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||||
Vi har en kund som kör vatten sprut på kylaren för att ta ner tempen.
Lätt blandning av spolarvätska i den. Spolarvätske pump och styr det på temp från sprutet. Nozzlarna sitter som du tänkt dig mellan ic och vatten kyl. Funkar grymt syns i loggarna att de droppar direkt i temp. _________________ Roger Hyrskylahti |
||||
Jag såg dessa bilder på din bil. Som jag måste säga är mycket fin och
det är väldigt skoj att se utvecklingen. Men när jag ser din diffuser så ser den inte färdig ut Eller inte så effektiv ut. Lägga mer krut på den och du kanske kan ställs ner vingen lite. Och kanske få samma downforce fast lägre drag? Mvh, Per
_________________ Per Axblom |
||||
För första meningen säger jag tack. Men sen blir jag trött och nu kommer en lång rant. Varför ser den inte effektiv ut? För att den inte är 1 meter hög och sticker ut 1 meter bakom bilen och har 20 strakes? Som folk som inte kan någonting bygger för att det ser ballt ut? Med tanke på ditt användarnamn så låter det som att du borde kunna en del om aerodynamik och då är det märkligt att uttala sig utan att veta hur golv och andra diffusordelar ser ut framför bakdiffusorn. Och även om du hade hela bilden så borde du rimligen försökt bygga några modeller och kört några simuleringar för att kunna uttala dig Jag har ingen anledning att redovisa för alla detaljer och data kring mitt bygge. Det enda som räknas är vad som händer på banan. Därför är det också förbannat märkligt att få "tips" i den här tråden som jag inte efterfrågat. Jag kan inte minnas att jag brukar se liknande spontana tips från folk i andra trådar? Där folk kanske kör 10 sek för långsamt och behöver tips? Det här kanske är en känslig punkt men jag blir förbannad när jag lagt enormt mycket energi på att gå min egna väg och bygga något som jag sedan backar upp med tider på banan för att sedan höra folk som tvärsäkert vet hur jag ska göra för att åka ännu fortare. Hur fort har ni åkt? Vad har ni byggt? Vad har du att backa upp dina påstående med? Vilken annan karossbil har gått låg 1:16 på Mantorp på ett enda, slarvigt, attackvarv? Det är samma sak på banan. -Du kan bromsa senare där. -Du borde göra si eller så. Varpå jag tänker: 1) Har du erfarenhet från den här varvtiderna? 2) Har jag efterfrågat dina tips? 3) Tror du jag kommit hit av en slump och inte har loggning och analyserat precis vad jag bör göra för att köra fortare? Varför är det inga tipsare som skriver i Speedlabs tråd? En bil som väger 100 kg mindre, har 200-300 hk mer, överlägsen viktfördelning och mer rutinerad förare. Och ändå är uppåt 1 sek långsammare i S1 på Mantorp och var ett par hundradelar snabbare på helvarvet. Där kanske det behövs ett och annat aero-tips. Nä, vi skriver i Gustafs tråd istället och berättar för honom att han har för mycket vinge och ineffektiv diffusor. Jag skulle önska att folk gav mindre tips och byggde mer. Har jag gjort någon förbannad eller irriterad? BRA. Gå ut och bygg klart din egna bil så tävlar vi på banan istället. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Jag ber om ursäkt Gustav om jag gör dig förbannad, nej jag kan inte jätte mycket om aerodynamik
bara tycker fenomenet är väldigt häftigt. Och ämnet intresserar mig. Nej jag vet inte hur hela din bil är uppbyggd, men fortfarande så tycker jag den inte ser färdig ut, Men är du så säker på att den är fulländad så ser jag ingen anledning till att du ska bli så arg, tro på ditt bygge och kör vidare. Och varför skriver jag då i din tråd, i ärlighetens namn gillar jag ditt bygge och hoppas snart att vi ser ett nytt banrekord på Mantorp med en annan bil än den som har det nu. Det är skoj när flera bilar slåss i en jämn fajt försökte bara hjälpa till. Med vänlig hälsning, Per
_________________ Per Axblom |
||||
Jag tycker det är bra att du har en grön färg gustaf.
Alla vet att röd färg är broms i aerodynamiska program så då hade bilen per automatik varit lågsam. |
||||
Jag har inget emot frågor och diskussioner och hävdar absolut inte att min bil är världsbäst eller enda sättet man kan bygga en snabb bil på. Det finns många vägar till snabba tider och det är helt okej med mig om någon väljer en annan väg. Om någon skulle ställa ett par frågor och undra om bakgrunden till varför vissa saker ser ut som de gör, eller varför jag valt vissa inriktningar eller verka genuint intresserade av varför jag tycker X är bättre än Y så kanske jag skulle dela med mig av de data och analyser som ligger bakom det hela och kanske skulle det bli en givande diskussion och trevlig för alla inblandade. Jag blev förbannad och skrev mitt långa inlägg för att bägaren rann över just då med tvärsäkra kommentarer från folk som är övertygade om att de vet bäst om vad som ska ändras på bilen vilket jag tar som en direkt förolämpning mot allt arbete som ligger bakom bilen och tiderna. 1:16 är hur som helst långt från max på Mantorp och kanske kan det bli en putsning innan året är slut _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Ser mörkt ut att få tillbaka växellådan från fabriken i tid så det blir nog inget Knutan. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Tråkigt att höra Håller tummarna på att prognosen ändras! Har några funderingar på aeron (splittern) men ska testa min amatör-CFD lite och se om jag blir klokare, annars lär det bli en tråd i racetech senare under veckan. Ett intressant ämne _________________ / Erik Nilsson Körde en Impreza WRX STi PSE Drömmer nu om en supersjua istället. |
||||
Nice säger ja, Vi kanske ska ta en gemsam sista attack som vi brukar _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo | << 1, 2, 3 ... 137, 138, 139 ... 192, 193, 194 >> 34 besök senaste veckan (1141533 totalt) |