Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford GT40 - Scratchbygge/Amatörbygge | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 24, 25, 26 >> 27 besök senaste veckan (199378 totalt) |
Det är som med allt annat, det måste finnas en ekonomisk föesvarbarhet när det gäller tillverkning för försäljning. Och överarbete är ett dyrt slöseri. Troligen (kanske garanterat) har man utvecklat tekniker för vad man tycker är en lagom nivå för ändamålet. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Får lite utslag varje gång jag ser fyrkantsrör ihoploppade på detta vis, jag loppar alltid i hörnen så slipper man slipa ned lopporna innan man helsvetsar sedan. Annars får man en ful rul på mitten sen
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Nu är jag en glad amatör.. men när jag ritade på en egen ram så drog jag rören i bakänden lite annorlunda, typ så här:
De grova dimensionerna på utsidan här ser jag inte ett behov av, trianguleringen blir lite bättre också. Nu säger jag inte att du gjort fel! Den del av ramen du gjort behövs ju fortfarande, men den behöver inte vara i den dimensionen Varför föll valet på HO motorn? Jag vet en i Borås som byggde på en Lincoln motor som i grund och botten var densamma som en Coyote motor. Klart modernare sak och Coyote motorn från senare Mustanger är ju en rätt fin pjäs på många punkter Bara nyfiken _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Om man väljer att loppa i hörnen så försämrar du penetreringen av helsvetsningen på rörets mest utsatta punkter. Inget som SFRO godkänner enligt handboken iaf. Så det är tyvärr bara o följa de skrivna reglerna och se glad ut om jag vill blidga SFRO
Väljer HO motor för att den till synes är av samma design som originalet var, dvs. originallikt har större vikt/värde för mig än att ta det "bästa". Inom rimliga gränser dock. Jag betalar inte hur mycket som helst för att vara sann mot originalet. GT Forte's variant av chassi har en vinkel mer snarlik den du beskriver och den är troligen vridstyvare över den sektionen av chassi också. Anledningen till den grova dimensionen närmast sparklådorna är för att torpedväggens båge fäster in i denna del av ramen och all extra styvhet som finns att frambringa behövs där ute. Dom grova rören i nivån innanför mot motorrummet är för att ta emot kraften från hästskon och bakpartiet när det vill flexa uppåt. Även den belastningen går att se på exempelbilden nedan där jag märkt ut den strävan jag bör addera. Däremot skulle man nog med lätthet kunna klämma in ett 25 rör i hålrummen där ditt streck börjar för att hjälpa vridstyvheten på traven. Om du kikar på bilden så är snesträvorna i motorrummet både fram och baktill adderade för att öka just denna styvhet i sidled(Bakvagnen vill gärna i sidled) Ska titta lite i 3D modellen och se om man inte skulle kunna få till en rak linje i hålrummet för att stärka så som du nämner, bra upptäckt där! EDIT: Denna design har jag plockat en del ideér ifrån för att ändra grundmodellen jag snällt fick ta del utav. Det jag saknar är den rödmarkerade strävan, och som du säger så skulle den nog göra en hel del gott att addera. _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
Coyote motorn är väl egentligen ett större avsteg från original looken i och för sig Säkerligen klart dyrare med. Men ger fin effekt original, bättre bränsleekonomi + att ITB insug på en sådan ger väldigt fin effekt vinst!
Mest därför jag undrade _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Finns två andra problem också. Den ger för mycket effekt för att kunna reggas med, och den är stor. Är redan trångt i motorrummet, har dock sett att det går att få till en coyote i en gt40 om man ändrar ramen lite... Men visst vore det kul Idag åkte hyllan till tanklock/spidern på. Saknas ett par stöttor bara. _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
Stor är den minst sagt och det finns en lincoln med nptt syskon till mustangens motot som har lagom effekt
Själv hade jag tänkt audi motor när jag planerade. Till viss del för att Audis V10 är lika lång som en ford smallblock så när man tyckt att de var dags för uppdatering hade utrymmet funnits för 2 cylindrar till _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Men herr gud!!
Ska Du ha en "båge" av 4-kants profil??!!?? som sömmats ihop på flera ställen? Det är inget aprilskämt?? Om Du inte skämtar april med oss kan man undra varför Du tar tid att sätta dit den?? Den håller nog för att hålla upp glasfibern i taket- men sen inte mer..... _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||||
Båge kanske var fel ordval för vissa lättstötta Kolla på bilden högst upp på denna sida så har du samma fenomen. Kommer också bygga stommen för torpedväggen i 40rör och sen sidostöden i 25rör för infästningen till dörrarna. _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
Efter lite googlande på hur mostvarande ramar brukar vara byggda hittade jag den här bilden:
Vet inte om jag tycker att det känns så starkt heller, men ser iallafall bättre ut än med dom små snebitarna som sitter på din både. Hur ser det ut på originalritningarna som du går efter? _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
Den länkade bilden är ett tornado sports cars chassi. Samma design på bågen som jag ritat som ni ser. Sen hur starkt det är. Jaa, det får vi nog göra lite tester på innan det helsvetsas. _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
på cad bilden ser det ut som att överligaren enbart är i 2 delar och på bilden av ditt chassie ser det ut att vara 3 delar.
Mest det jag reagerade på när jag jämförde andra chassien med ditt chassie. Titta på hur kraftlinjerna går igenom skarvar och böjar _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
Jag har en fråga, hur har du tänkt använda bilen?
Som en glassätarbil? (gatlegal) Ren racebil som skall tåla en racebesiktning? (ej gatlegal) Eller en snabb och häftig sportbil med eventuellt besök på ett banmöte då och då för att lufta ur den? (gatlegal) I mitt fall hade det varit sjuuuukt mycket lättare att bygga en rejsbil. Och förstås passat in i Rejsas profil till fullo. Eller ja, i varje fall tänket bland många här. Bara extrema lösningar. Det hade varit ännu mycket enklare att köpa en beggad racer och sen fixa till i sådana fall. Och billigare. Om du bygger som jag en bil som kan användas så mycket mera och då blir en gatlegal sportbil med troligtvis förbannat bra prestanda så är ju Rejsa ett bra forum för kunskap. Den kan bli rätt extrem ibland kunskapen men många är duktiga och kan tillföra en hel del. Däremot är många rätt pissiga på att ha koll på "din" nivå. Så då rullar en hel del sursnack in. Tycker det är konstigt. Hur fan kan en BMW med nya stötisar och balla belägg passa in om ett sånt här fräckt bygge knappt gör det. Känns mysko. Geppa nivån gubbs, GT40 ramar har byggts sådär i evigheter, dom täcker det mesta med plåt dessutom som förstärker ytterligare. Att bygga enligt ett prövat recept och efter ritning med befitliga delar kommer att ge dig chansen att bli klar. Det är det enda som gäller. För hur ballt är det att ha en superduperlasersvetsad perfekt rörram med speciallinkade A armar ståendes i ett garage 15 år och sen sälja skiten utan att ha kört en meter. Kör på, du har bra energi :-) _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||
Gatlegal glassätare med ett och annat banmöte, mest för o testa min nivå och lära känna bilen. Alla som tror detta är en ren racebil har helt missat konceptet, även om det är vad ursprungsbilens syfte var. Du däremot Håkan, har helt fattat vad det handlar om. Ta ett känt fungerande recept och "förbättra" det man vill för att fokusera på att faktiskt bli klar istället för att stå med bilen på pallbockar 15 år senare och knappt komma ihåg varför man ens byggde bilen... _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
Våra race- och banåkarbilar Ford GT40 - Scratchbygge/Amatörbygge | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 24, 25, 26 >> 27 besök senaste veckan (199378 totalt) |