Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Monza -75 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 3 besök senaste veckan (59927 totalt) |
JAJA! Gnäll inte! Du har i alla fall en hel bil. Jag har inte ens byggbesiktigat min ännu.
Gillar att det finns folk som tar dom gamla jänkarna som inte så många vill ha och gör nåt fräckt och faktiskt använder. Det är samma bakvagnskonstruktion som camaro/firebird med torque arm och det funkar bra. Har faktiskt samma på min -94 trans am åxå. Funkar bra, men går att förbättra. Men att bara dra dit coilovers helt ovetenskapligt blir onekligen en försämring. Sänker man häcken så MÅSTE man flytta ner fästpunkterna för control arms. Jag vet för jag har INTE gjort det....... _________________ Magnus nilsson |
||||||
OK, jag ska inte gnälla. Bara lite Och jo - nya (1975) bakvagnskonstruktionen blev uppskattad och fick leva vidare.
Goda nyheter: Var ganska gott om "entusiastbilar" i Vinsta i lördags, men hade tydligen varit ännu fler på förmiddagen (jag kom in i princip på en gång). Lite stirrigt blev det dock under besiktningen...startmotorsolenoiden bestämde sig för att vägra ge +12V till startmotorn när besiktningsmannen skulle starta den....suck Blev att ta till "ta-lång-skruvmejsel-och-kortslut-mellan-polerna" -tricket: Då gick det bättre Brukar funka bra, man eliminerar då spänningsfallet i plusledningen som går via tändningslåset UTAN relä! I ärlighetens namn har detta mao hänt tidigare, och ny startmotor ligger i garaget sen i höstas. Några kilo mindre vikt på köpet: Så.... det är "bara" att byta = plocka bort generator, headers, delar av avgassystemet mm, startmotorn är bokstavligen inlindad i headersrören _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
||||||
Testade på min egen tråd med YouTube-länkar för att se att jag gjorde rätt, tråd med info om racet finns här:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
||||||
Ja herregud... VART tar tiden vägen... senaste uppdatering 5 ÅR sen (!!!) och då samma ämne som nu.
Och ingen banåka har det heller blivit. Men men, godkänd på besiktningen och nya framdäck iaf (13-tummare växer inte på träd som bekant) Man får vara glad för det lilla. _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
||||||
Tänka sig... nästan på dagen NIO ÅR sedan(!) jag körde på bana sist, blev det äntligen av igen
TurnOut TrackDay på GTR Motorpark i Eskilstuna 2018-09-15 Foto: Mikaela Hermansson https://mikaelahermansson.weebly.com/ Jag håller med Björn D och passar på citera honom: "Det blev en väldigt lyckad dag på GTR Motorpark. Vädret, sällskapet, deltagarna och framför allt, deras bilar. En salig blandning av jänkare i olika utföranden och nivå. Ett gäng corvetter, c3 och en en c2. Buick, olds, firebird mfl. De flesta nybörjare men en mattsvart Corvette c3 verkar köra en del med corvetteklubben och Pelle, med sin Cheva Monza, har ju kört förr. Mycket sladda och bränna däck men respekt för varandra på banan." Men det höll på att sk*ta sig med deltagandet. Kvällen innan (förstås) startades Monzan upp efter att ha stått still sedan början på juli. Börjar backa ur garaget och tycker "luktar det inte lite mycket bensin?" Hmmm... Ajdå! Fort tillbaka in i garaget ...och här har vi felet (förutom buntbandet ) LÄRDOM: "Inför varje säsong - (minst!) KOLLA ALLA GUMMISLANGAR!" Ny bensinslang och allt ordnade sig Jag lägger även upp en tråd under "Eftersnack". Jag knäppte lite bilder mellan "heaten". Kanske finns förutom Björn D, fler av deltagarna här på Rejsa? _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
||||||
Blir bara glad av sådana filmer
Lite mer hjulvinklar kanske, verkar som det blir lite positiv camber i kurvorna om man tittar på bilderna. Och så får du gasa mera, vill gärna höra V8:an hela tiden _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Jag kan ingenting alls om placering på banan men jag tänkte på din ratthantering. Långt från vad jag har lärt mig. Händerna 10 i 2 och inte byta läge på dem mer än i nödfall.
Läcker bil förresten. 😎 _________________ Fredrik Liljenberg Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90.... |
||||||
Jag tror faktiskt jag har utskruvat nästan så mycket negativ camber det går ...
Håller med, jag noterade det själv på videon! Jag tror jag försökte, men det kanske blir fler rattvarv på en så liten och knixig bana att det är omöjligt att hålla tio-i-två...?
Håller med. En sån där Kjelle-snik-GoPro inne i bilen med vattentäta höljet på var ju ingen höjdare Lovar bättring till nästa gång _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
||||||
Tack! Och det stämmer att det finns en vit också på uppfarten. Mindre bra skick stämmer också, eller "lite småfix" som det brukar stå på Blocket _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
||||||
Skoj! Gått förbi flera gånger och tänkt ringa på i tron att det bor en gammal gubbe som glömt bort den dvs romatiserat lite. Dyker det upp en tråd på den rackaren här sen också? /R _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||||
Oops... det var så länge sen jag skrev här så jag ville testa några grejor. Upptäckte i och med detta att jag tydligen inte kan ta bort ett inlägg, bara ändra i det.
Nåväl, jag tänkte skriva lite om det "OBD-2 system för icke-OBD-2-bilar" jag kopplat in, men har inte bilderna klara Återkommer inom kort! [/b] _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
||||||
Jaaa... som sagt, tänkte skriva lite om det roliga "eftermarknads-OBD-2"-system jag kopplat in i Monzan.
Det var Björn Davidsson (Nova + TransAm-biltrådar) som tipsade om denna svenskutvecklade pryl, "OBDX" vilket är ett system för att avläsa motordata via medföljande givare och skicka ut det via OBD-II (OBD-2). Med motordata menas i detta fallet tex motortemperatur, oljetryck, växellådstemp, insugstemp, varvtal mm. Det är alltså INTE nåt system som genererar felkoder etc, utan läser data från diverse givare som ingår i kit:et. När man väl har OBD-2 så kan man sen enkelt avläsa datat tex via en flora av Appar i sin mobil/platta. "Torque" är nog bland dom populäraste. Men även RaceChrono! Mer om det längre fram Så här ser det OBDX-kit ut som jag köpte (bild lånad från tillverkaren) Så här såg det ut under installationen, en salig röra Men vänta nu... på plattan avläses ju även gasspjället (TPS) och vakuum i motorn (MAP)? Javisst! Min 350 smallblockare är plockad från en Cheva G20 Van från 1987. De motorerna har insprutningssytem (TBI) och OBD-diagnostik. Dock inte OBD-2 utan OBD-1 som är föregångaren och dessvärre helt ostandardiserat... Det finns inga (mig veterligen) inga appar att ansluta till detta system. Däremot kan jag med hjälp av vanligt hederligt RS-232 protokoll få ut ungefär samma data som ur ett OBD-2 system (nåja, nästan iaf); felkoder, emissionsdata och naturligtvis värden från alla OBD-I givarna. Jag kan även "chippa" systemet självt. OBDX-systemet levereras med resistiva givare, men en av ingångarna kan även konfas till att istället läsa av en 0-5V signal (tex Lamdbasensor). Hmmm tänkte jag... mina OBD-I givare för gaspådrag (TPS) och motorvakumm (MAP) är ju 0-5V. Och, med hjälp av Carl på Stannum Embedded så moddade vi min OBDX-enhet till att kunna läsa 0-5V på två ingångar mot normalt en. Och... Tadam! det funkar Det man sen också måste göra är att definiera de "PID:ar" som dessa specialingångar tilldelats. Både Torque och nu även RaceChrono stöder "Custom PId's". Så här ser det ut i Torque resp Racechrono när jag definierat PID:ar och ekvationen (så att man får rätt enhet och värden i stället för bara ett "siffervärde") Torque: RaceChrono: Dåså! Dags för provkörning. Denna filmsnutt + motordata är skapat med RaceChrono Det här var mycket roligt och nyttigt tycker jag _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
||||||
Kul du fått snurr på det, Pelle!
Har du tänkt nåt mer på mod av framvagn /broms? Kommer bli mer sådant även i racebilen! Jag körde bara varvtal samt oljetemp nu iår men blir ev. trottel samt bromspedal till i år. Kul se hur konsekvent man är. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
Ja det är kul det här! Moddningar på bilen har tyvärr inte haft hög prioritet... Det är dessutom hög tid att fixa ett par andra saker som börjar bli lite akut. Bla är motorfästena HELT slut... jag skulle uppskatta att motorn sjunkit ned nästan 2cm, vilket gör att styrarmen ligger farligt nära oljetråget. Jag får nu inte in ens ett bågfilsblad mellan arm/tråg En "kul" bieffekt av inkopplingen av OBDX-systemet upptäckte jag i samband med inkopplingen av TPS-mätaren: Som synes på videon visar den som högst 80% gaspådrag. Det visade sig att infästningen för gasvajer/länkage på nåt vis har rubbats. Jag har alltså "fullgasat" med 4/5 gas en tid Kul dock att hitta mer (eller snarare återupptäcka) mer effekt på ett så enkelt vis _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
||||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Monza -75 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 3 besök senaste veckan (59927 totalt) |