Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E46 M3 CSL - Motorsport-chassi #038 | 1, 2, 3, 4 >> 14578 besök totalt |
Hej allihopa!
Tänkte att det är dags att presentera mitt nyförvärv som blev lite halvt spontant. Ganska ovanligt av mig att göra något som inte är planerat i god förväg, men man måste ju ta möjligheterna när dem kommer mitt framför ögonen på en Om jag börjar med en kort förklaring som jag nämnt en del om i min andra tråd där jag byggt på en annan E46 M3 jag har https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=106219&start=0/ Jag har sedan sålänge jag kan minnas haft en dröm om att bygga min egen BMW E46 M3 GTR, dvs den som PTG körde i American LeMans 2006. Från början trodde jag inte att jag skulle kunna göra detta möjligt och började kika på att bygga på en E36'a istället. Men efter många om och men så lyckades jag köpa en väldigt fräsch till ett bra pris i november 2014. Jag var endast 19 år då så det var väldigt stort för mig. Nu har jag byggt på den sen dess och kommit en bra bit, men fortfarande lååångt från GTR'en. Cirka 8-10år bort skulle jag tro. Det har alltid legat mina tankar men jag vill såklart göra det bästa jag kan med det jag har. BMW E46 M3 GTR (PTG Teamet, #22 i GT2-klassen i ALMS 2006) Men så nu i höstas såg jag en annons på en riktigt sjuk E46 M3 med allt det bästa man kan tänka sig. Jag började direkt spekulera på om jag kunde köpa den ifall jag sålde den jag har nu, problemet där var att jag är mitt i en Time Attack-satsning där jag gjort allt för att komma i så bra fas som möjligt för att försöka vinna i Club i år. På grund av det var jag tvungen att släppa den tanken och fortsätta vidare i vanlig ordning. Några veckor senare kom annonsen ut igen, och då började jag spekulera igen, med farsan denna gången.. Då började jag detaljstudera bilen och såg att varenda liten sak på bilen var EXAKT som jag själv hade velat ha det! Och FYI, jag är perfektionist och har en väldigt specifik vision om hur jag vill att min M3 GTR ska se ut. Så jag tänkte direkt att detta måste vara för bra för att vara sant.. När jag ringt Mattias på Autorismo angående bilen så blev det ju inte bättre heller.. Desto mer han berättade desto mer "hooked" blev jag på den här bilen Men så tänkte jag att detta går ju aldrig att lösa, jag har ju en Time Attack-satning att dra runt också. Jag började ringa runt och pyssla som *** för att åtminstone försöka lösa det även om jag ändå aldrig trodde det skulle gå. Men hör och häpna, det LÖSTE SIG! Riktigt bra för den delen också! Så det blev att jaga fatt på en vettig dragbil och bege sig upp till Gävle, FYI det är närmare 70 mil bort från där jag bor... Väl på plats fick vi otroligt bra bemötande av Mattias som gav mig en väldigt genomförlig genomgång av bilen. Måste ge eloge till honom som tid så mycket tid av sin helg för att styra till den affären på ett så smidigt sätt Och en liten rolig sak som kan vara värd att nämna, två veckor innan köpet kom jag över en väldigt billig men fräsch Skoda som bytte växellåda på och som jag sen tänkte köra med över vintern. Detta resulterade då i att jag hade möjlighet att byta in min andra bruksbil (BMW E61 530i Touring). Hade det inte varit för det, hade jag inte lyckats få till detta. Och om någon är sugen på en fräsch 5-serie står den nu på Autorsimo om någon är sugen Så nu står jag med två M3'or helt plötsligt, en väldigt preppad med gatreggad och en ren racebil av värsta sort. Den här racebilen är bara något jag trodde jag skulle ha i mina drömmar, än mindre få köra någon gång. Och ännu mindre ens ÄGA en!! Så istället för att vara 8-10 år bort och ca 15% klar, är jag nu cirka 85% på vägen med en mycket bättre bil än jag själv hade haft råd att bygga Mer utförlig beskrivning av bilen med bilder från annonsen kommer senare _________________ Johan Palmqvist BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038 BMW E46 M3 "Clubsport" -02 BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87 |
||
Där kom den! Kul som fan! Måste ju låta som en dröm. Såg ju lite filmer från Autorismo och den låter riktigt vass. Vad väger den? Vad skiljer karossen från vanliga M3? Det är en fast brandvägg mellan bagage och baksäte eller? Bärarmar osv är det standard M3 eller nåt annat? |
||
Stort tack Nicklas! Ja det är helt otroligt vilken bil det är, längtar tills den dagen jag ska ut och köra med den Räcker man känner motorgången i hela bilen så reser sig håren på armarna haha. Jag vägde den på en lastbilsvåg när den stod på släpen eftersom jag var så nyfiken själv. Och nu slår den på 20kg upp och ner, men fick det till ca 1360kg med mig i som den står nu. Jag tror det är svårt att få ner dem mycket mer än så med gjutjärnsblock och stor diffklump. Men iaf 1300kg utan förare. Samt buren väger ju garanterat en hel del eftersom den är så rejäl som den är Jag har synat över karossen och jämför med min andra M3 som står bredvid i garaget, och där är ganska stora skillnader faktiskt. Tät brandvägg bak till skuffen, rejäla förstärkningar i fjäderbenstorn, buren är även svetsad i karossen i själva rören (dvs inte bara vid infästningspunkterna). Undertill har jag inte haft möjlighet att kolla än, men misstänker att det är någon ingenjör som suttit och räknat på hur och var allt ska förstärkas Länkarmar fram ser ut som original med andra bussningar bak såklart. Bak är det camberstag och övre länkarmarna vet jag inte än. Men inget överdrivet konstigt så sett. Är sugen på att skaffa GTR-länkarmarna längre fram _________________ Johan Palmqvist BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038 BMW E46 M3 "Clubsport" -02 BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87 |
||
Haha kan du hålla ut lite till kommer mer bilder och en lista hehe Kolfiber överallt, sek-låda, WTCC/STCC-chassi, 400kg sugis m.m. Men det är en äkta Motorsport kaross byggd i BMW Motorsport's fabrik som sedan köptes för att byggas till en VLN-bil, står instansat på en skylt i tröskeln. Men det blev aldrig av och köptes sen till Sverige där hela bilen byggdes ihop _________________ Johan Palmqvist BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038 BMW E46 M3 "Clubsport" -02 BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87 |
||
Haha självklart! Jag har faktiskt ett sådant liggandes sedan 1 år sen tillbaks Lade mycket jobb på att försöka hitta ett men hittade bara Flossmann och lite andra som inte var ens i närheten. Så när jag väl hittade detta drog jag hem det direkt. Främre stötfångaren skiljer lite men annars är det inte alls långt ifrån _________________ Johan Palmqvist BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038 BMW E46 M3 "Clubsport" -02 BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87 |
||
Stort tack Lasse, riktigt kul att höra! Det sitter en S54 som är sugtrimmad med vassare kamaxlar och M3 CSL kolfiberinsug bland annat / Johan _________________ Johan Palmqvist BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038 BMW E46 M3 "Clubsport" -02 BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87 |
||
Härligt! Ja bur och förstärkningar väger ju en del, men 1360kg med förare på 400hk är ju inte så tokigt direkt! Var det Sachs stötdämpare? Vad är det för serviceintervall på en sån växellåda som sitter i? Vad är för diff och utväxling? Även fast det här är en bil jag inte kan ha eller är ute efter egentligen är jag riktigt avundsjuk Ryckte i vill-ha ådran när annonsen dök upp. Svinfet! |
||
Ja men precis! Med den motorn och drivlinan tycker jag det är bra, utväxlingen i sig med lådan gör ju otroligt mycket tillsammans med chassit Ah precis, 4-vägs Sachs-chassi från West Coast Racing, WTCC/STCC-spec. Kommer med största sannolikhet behöva mjukare fjädrar och pyssla med dämparna för att ställa in den för R-däck, men det blir ett senare projekt när jag provat det på bana Exakt serviceintervall vet jag inte än, men det ska vara en väldigt tacksam låda som inte kräver så extremt täta intervaller faktiskt! Tractive är ju svenskt och har hittat massor av nyttig info på deras sidan. Vad jag förstått det som är en en original M3 CSL diff, men Mattias tyckte det verkade som att den var mer "diffad" eller vad man nu kallar det, så får forska lite mer i det Haha förstår det, stort tack ska du ha Nicklas! Det krävs mycket underhåll och jobb med en sån här bil såklart, men det är jag medveten om och tycker det är värt det Din M3 är ju otroligt fräsch också och perfekt banåkarbil det! _________________ Johan Palmqvist BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038 BMW E46 M3 "Clubsport" -02 BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87 |
||
Om det är samma spec som Westcoast tävlade med i STCC så kommer nog den setupen med dämpare och fjädrar funka helt OK även med breda r-däck. |
||
Jaså du tror inte det blir för hård setup för R-däck gentemot deras slicks? _________________ Johan Palmqvist BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038 BMW E46 M3 "Clubsport" -02 BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87 |
||
Inte nödvändigtvis fjädermässigt i alla fall. Om det nu är den setup Westcoast har kört åtminstone vid dom tillfällena jag känner folk som ingenjörat bilarna.
Har väl även hänt en del med r-däcken genom åren som gör sitt. |
||
Hmm intressant, ska kika på om där står fjäderhårdhet på dem. Vore ju perfekt om det lirar som det är Ja såklart Tack för infon! _________________ Johan Palmqvist BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038 BMW E46 M3 "Clubsport" -02 BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87 |
||
Stort tack Oliver! Kikade på din E36'a också och den ser riktigt schyst ut den! _________________ Johan Palmqvist BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038 BMW E46 M3 "Clubsport" -02 BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87 |
||
Ah det är så sjukt att ha drömbilen hemma i garaget nu Den står vid sidan, det är ju kolfiberdörrar så det är bara att hänga av/på. Enklare att komma in och ur samt om man ska greja med något inne i bilen _________________ Johan Palmqvist BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038 BMW E46 M3 "Clubsport" -02 BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87 |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW E46 M3 CSL - Motorsport-chassi #038 | 1, 2, 3, 4 >> 14578 besök totalt |