Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Patriks V8-räser - modell 2019 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 7 besök senaste veckan (85816 totalt) |
Ser ut som att jag är med verkstad igen efter sommaren, bäst att visa livstecken.
Oljan ska upp i gröna pilen och övertrycksoljan ska ner i den blå. |
||
Kommer ni ihåg scenen i Die Hard där de får upp kassavalvet?
Lite så var det... mina saknade täcklock! |
||
Det går dåligt detta, den förmodade verkstan ser inte ut att bli tillgänglig innan nyår. Försöka att köpa lämplig fastighet fyller mig bara med tvivel.
Under tiden är det roligaste jag kan hitta på att titta på när andra bygger bil. I del 4 respektive 7 grejar man med adapterplatta respektive förlängning av ingående växellådsaxel. Är det normalt tillvägagångssätt? Erfarenheter av lösningen? https://www.youtube.com/playlist?lis |
||
"Plötsligt händer det!"
Hittade ett litet hus med stort garage i Boxholm. Jag vann budgivningen för någon månad sedan och hade tillträde nu i veckan, är litet i chock fortfarande. Nästan 60 kvadratmeter källargarage med 2,50 i takhöjd och carport utanför. Nu gäller snart inga ursäkter! |
||
|
||
oj, 60m2... vad hade man inte gjort för så mycket plats!
Sätt igång och bygg nu - det är snart 2019! |
||
Shiiit, vad tiden försvann när man blev husägare. Ser ut att bli till att justera trådtiteln... Ena sommarbilen är i alla fall rullandes, den har 3.0 motor istället för original 2.5 och annan utväxling för högre toppfart. Det stärker min uppfattning att jag vill ha en tätare eller kortare låda, den är helt enkelt inte lika rolig att köra som den som varvar ihjäl sig.
Jag har fått hem ett embryo till ramfixtur och senast förra veckan kändes det som att jag kanske skulle prata med en motorrenoverare. |
||
Dags för det årliga livstecknet!
Vet inte om det här spåret är på allvar än men jag såg plötsligt spjällhus med spridare till nästan attraktiva priser. |
||
|
||
Hallå ja! Det vore väl synd om nån fick för sig att det här var nedlagt?
Efter mycket tänkande sent om nätterna har jag kommit fram till att insug, och därför även insprut, ska ersättas. Främsta orsak är att hela insuget för 12 år sedan var fullt med blästersand, och jag kommer inte åt att säkerställa att inget är kvar. Att jag kunde köra motorn i bänk utan att repa sönder den får tillskrivas ren tur. Så, Yamaha FJR 1300 har separata spjällhus i brygga om fyra, komplett med MAP-sensor och plenum för tomgångsreglering. Har man tur och får med en komplett kabelhärva kan det även ingå en pulsgivare. Spridarna är nån konstig sort, kortare än de Bosch jag är bekant med. Vad grejen till vänster på fuelrailen är behöver jag hjälp med. Jag hade gissat tryckregulator om den haft nån anslutning. Tryckutjämnare? Finns en sådan i originalsprutet men sitter då vid bränslepumpen. Bryggorna behöver breddas för att passa mot motorn. Påverkar i första hand fuelrail och länkarna mellan spjällhusen. Alternativt ett mellanrör med olika c-c-c-c mått i var ände vilket jag inte vill. Leker litet med geometrierna. Vinkeln ner i toppen är inte samma i Ferrarin. In är 44mm, ut är 36mm men arean blir lite större med urtaget för spridaren. Spjället är 42mm. Som jämförelse är original insugsdiameter mellan plenum och mellanrör 38mm. Nåt åt det hållet. Jag är fortfarande road av att det är unik hålbild per cylinder. |
||
Vad har du för cc på dem där spjällen orginal .
Jag har triumphspjäll å dem e 85 cc vilket gör att jag får bygga om lite . Så jade varit smitt å få tag på prisvärt som e smalare _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||
Kul att du håller på och uppdaterar 8.32! Grejen till vänster på fuelrailen bör vara tryckregulator eller en pulsdämpare.
Leta upp en Haynes pdf till FJR1300, bör framgå där. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||
En mycket snabb mätning ger 78-88-78. Själv behöver jag 94-94-94. |
||
Hittade nån reservdelsmanual men grejen nämns inte, bara fuelrailen som helhet. Till originalsprutet är det en "Pressure Accumulator", tills vidare hävdar jag att detta också är en sån. Den ackumulatorn, eller pulsdämparen, har dock en retur ifall mebranet brister. Omtänksamt! |
||
Jag har plockat isär ena bryggan i studiesyfte. Ett sommarbad i ultraljudstvätten gjorde susen men beläggningar på själva spjällvingarna verka svårlösta.
|
||
Våra race- och banåkarbilar Patriks V8-räser - modell 2019 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 7 besök senaste veckan (85816 totalt) |