Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Austin mini vr6 .....
46 besök idag (63698 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
1, 2, 3 ... 15, 16, 17  Nästa>>
   
Mschneberger
sköv de



Här sen Maj 2006
Inlägg: 243


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Apr 2017 14:45     Austin mini vr6 ..... Citera

Hej hej .

Tänkte jag skulle dela med mig lite av mitt projekt , förhoppningsvis så får man lite goa tips å råd på vägen som man inte tänkt på .

Bilen .. ja eller skalet är en relativt rostfri bmc mini 1000 från 1970 blankt . Den har inte rullat sen 1982 . Men nån har under åren försökt å laga rost lite halvkasst . Så dör det har varit rost , ja dör får en kapa lite , resten e inte så farligt

Planen då .

Ja , jag gillar ljudet i mazdas kl-motor . Det är dessutom bra vikt i den . Jag gillar tanken på en rwd-mini men riktigt fin väghållning så en kan ha nått å åka bandagar med , jag vill däremot inte ha all vikt i fram . Sp mittmotor blir fint .

Kommer bygga det mesta i väghållnigen själv , å sneglar ganska mycket å miatans chassigeometri då en del delar från den ska användas.

8,4" bromssats med fyrkolvsok ska kunna stoppa skrotet ordentligt .

Än så länge så är det bara en drl rostfix på schemat i verkligheten , å chassi fiddlas med virtuellt för tillfället .
Övre bärarm bak är inte klar än , den som ses på bilder är bara rätt längdmässigt för att testa cambergain.

Tanken är amatörbyggt så jag kan ut å mysa lite gata också









_________________
Markus Schneberger
toktidsoptimist

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Senast ändrad av Mschneberger, 11 Aug 2019 10:50, ändrad totalt 20 gånger
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
camarogbg
Älvängen



Här sen Sep 2005
Inlägg: 494



Tipsa Facebook   Inlägg  14 Apr 2017 18:14     Citera

Kul projekt thumbs up
Skall blir roligt att se alla lösningar som du kommer fram till. Det kommer bli grymt
Vet av egen erfarenhet att en rostfri mini inte är rostfri
Går själv den lite enklare vägen med min Leyland, ett hayabusa-kit från Zcars med framvagn och hela köret.
Hur som helst kommer din bil bli finfin.
Kläm upp en hel massa bilder nu.
Mvh Mikael


_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Mschneberger
sköv de



Här sen Maj 2006
Inlägg: 243


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Apr 2017 19:48     Citera

Tack tack .

Nä rostfritt är en defenition ibland . 😂 Lycjligtvis så verkar det bra . Alla fönsterramat å sånt ä ftäsht så det har varit mest jobb med att stålborsta veck rost å måla med rostomvandlare och svetsprimer .

Sen ä ju plåten billig , så allt e förlåtet .

Zcars-kitten ä jäkligt fina.
Va inne på ett sånt i tanken ett tag i början.


_________________
Markus Schneberger
toktidsoptimist

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Mschneberger
sköv de



Här sen Maj 2006
Inlägg: 243


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  18 Feb 2018 20:38     Citera

å nånstans på vägen så sket det sig.

Eller ja nått hände.
En önskan om att behålla indentitenten på bilen , samt kunna skjutsa svärmor å svärfar tilll glasskiosken. (vet inte hur dom uppskattar det något högre tänkta varvstoppet , men det är ju som det är)

Så här står jag nu. Totallt omformulerat

Motor hybrid mellan en golf 1,6 botten och en polo 1,4 afh-topp . bättre flöde högre komp. å stabilare ventilmekasim
dirvlina , vr6 syncro , med omshimsad visco med hårdare silicon.
fullt fungerande baksäte.

typ så .

jag hinner ändra mig så många gånger på ett år så mer vågar jag nog inte skriva.. men just det där är det som varit ganska konstant senaste halvåret. =)

att jag sedan har en önskan om att behålla inredning såpass åt det hållet att man behöver titta två gånger för att se att det kanske är nått annat än orginal 'under gör att jag inte vill ha en ekstemt stor transmissionstunnel.. något som gör att jag får bygga mig runt lite platsproblem som jag på helt egen hand fixar till =) .

men det blir nog bra.

planen är iaf ombyggt fordon .


[/img]


























_________________
Markus Schneberger
toktidsoptimist

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Mschneberger
sköv de



Här sen Maj 2006
Inlägg: 243


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  18 Feb 2018 20:44     Citera

nu såhär ikväll så satt jag och klurade.

vad är gängse standard i materialtjockleck till bärarmsinfästning. hur ser man på att använda 2mm för fästöron förutsatt att dem är förstärkta ut åt sidorna. eller ska man köra 3mm ?

jag är inte heöt kompis med orginal bärarmar och kommer bygga egna små korta söta. helt baserat på orginalmåll. dem har jag tänkt bygga i 25x3


_________________
Markus Schneberger
toktidsoptimist

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Mschneberger
sköv de



Här sen Maj 2006
Inlägg: 243


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Feb 2018 18:10     Citera

Äntligen så är man såpas långt kommen i karossen att man kan börja kina på växellåda å hjälpram å fjädring .
Bygger ju bilen med club challenge i sikte , även om jag kanske inte kommer ivög på en enda tävling så skall möjligheten finnas

Gixxer 1000dämpare runt om borde bjussa på stabilitet ,



[/img]


_________________
Markus Schneberger
toktidsoptimist

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Mschneberger
sköv de



Här sen Maj 2006
Inlägg: 243


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Feb 2018 19:11     Citera

Har börjat rita å klura på spakstället , sekvetiell växling av h-låda . Eftersom jag är för snål för å byta låda , men gillar snabba växlingar



_________________
Markus Schneberger
toktidsoptimist

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
fordcapri
södre skåne



Här sen Jan 2016
Inlägg: 87



Tipsa Facebook   Inlägg  28 Feb 2018 20:56     Citera

häftigt


_________________
henrik nielsen
Senast ändrad av fordcapri, 28 Feb 2018 20:59, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
fordcapri
södre skåne



Här sen Jan 2016
Inlägg: 87



Tipsa Facebook   Inlägg  28 Feb 2018 20:58     Re: Citera

väldans häftigt bygge
har själv varit sugen på att bygga en AWD hundkoja
nu vet jag vart jag kan stjäla ide
ska bli skoj att se hur du får ihop vw drivlinan
får göra ett studiebesök när jag kommer till Skövde, om man får
ps; fortsätt med mycket bilder


_________________
henrik nielsen
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Mschneberger
sköv de



Här sen Maj 2006
Inlägg: 243


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Feb 2018 21:57     Citera

Det e bara å tjoa, e jag hemma så finns det kaffe 😀
I veckan nu så la jag sista svetsen som innebar rostlagning av kaross , Så
Nu börjar jag kika på byggnation v grejjer , så det blir lite roligare nu .

Mycket klur går på servicevänligt . Bl.a så är tanken att både bakram å framram skall kunna plockas ner enkelt utan att behlva röra bromskretsar , bara hänga undan oken. . Diffen får egen vgga föst i bakramen ifall att det bara är diffen som rasar , allt för enkel service vid bankörning .

Sen blir det peloquinn i både fram å bakdiff e tanken


_________________
Markus Schneberger
toktidsoptimist

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Mschneberger
sköv de



Här sen Maj 2006
Inlägg: 243


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Mar 2018 20:41     Citera

Nu börjar växellänkaget ta form . På papper iaf . Men det lär funka kanon




_________________
Markus Schneberger
toktidsoptimist

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
rotrex vr6
Arvika



Här sen Jan 2007
Inlägg: 175



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Mar 2018 21:30     Citera

Super tufft bygge.
Har själv en vr6 syncro som hobby bil och tycker det är jätte intressant med både omshimsning av viscon
och spakstället du bygger.
Shimsar du själv eller lämnar du till nån firma?


_________________
Mathias Hellqvist
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Mschneberger
sköv de



Här sen Maj 2006
Inlägg: 243


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Mar 2018 21:37     Citera

kommer shimsa själv. efter mycket sökande så fick jag tag på en dansk som hade testat lite med olika oljor så jag har fått lite info på vilken visco som passar för lite hårdare. shimsen får man testa sig fram lite med. men efter att ha kikat lite så är det inte mycket som skall till för att öka förspänningen lite till.

vi får se vart det landar.. men bra mycket bättre än 5% ska det blir =) å sen är tanken peloquin fram o bak


_________________
Markus Schneberger
toktidsoptimist

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Mschneberger
sköv de



Här sen Maj 2006
Inlägg: 243


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Mar 2018 21:39     Citera

fördelen som jag ser det med syncron jämrfört med haldex som många konverterar till är att viscon går faktiskt å göra nått med rent mekaniskt. haldexen är bra å stabil. men utan en bra styrning så blir det bara lattjolajban.


_________________
Markus Schneberger
toktidsoptimist

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Mschneberger
sköv de



Här sen Maj 2006
Inlägg: 243


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  05 Mar 2018 20:33     Citera

fjädrar är ju inte bara bara. speciellt inte små torsionsfjädrar. men om jag fattat allt rätt så skall vald fjäder kräva 3kg för att vrida 1 grad. o då borde den ju även pressa tillbaka med samma kraft å då borde växelreglaget hålla sig lite lagom glappfritt (kommer klicka växlar skitfint)

och brappglädjen ökar ju som bekant linjärt med glappfrihet.


_________________
Markus Schneberger
toktidsoptimist

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Cassius
Göteborg



Här sen Jan 2005
Inlägg: 1826



Tipsa Facebook   Inlägg  06 Mar 2018 07:26     Re: Citera

schneberger skrev:
fördelen som jag ser det med syncron jämrfört med haldex som många konverterar till är att viscon går faktiskt å göra nått med rent mekaniskt. haldexen är bra å stabil. men utan en bra styrning så blir det bara lattjolajban.


Sen vill jag minnas att Syncron är fast 4wd medan Haldex är 2+2 drift. Dom tidiga Haldex systemen var ju mer 2wd än 4wd, klart dom går chippa om men jag tror ändå Syncron är rätt väg att gå thumbs up


_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
Regards, Johan Eriksson.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Mschneberger
sköv de



Här sen Maj 2006
Inlägg: 243


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Mar 2018 11:49     Citera

Det e egentligen samma typ av system i princip . Syncron er i grunuppsättning 95% framhjulsdrivning , å börjar skicka kraft bakåt när framhjullen snurrar fortare än bak , systemet är
Dock lite segare än haldexeen , därföe vill jag öka på förspänning lite så att det är mer kraft bak än i vanliga fall .

Haldexen är likadan i sin uppbyggnad mest drivning fram å vid hjulspinn i fram så griper bak in med hydraulstyrning , sysytemet funkar kanon i orginalapplikation , men saknar du nödvändiga inputs för att styra kontrollern så blir det mer onoffsystem , det finns eftermarknadskontrollers men dom styr iftast bara med ett fast låsningvärde , så ur körsynpunkt på en inte så elektronisk bil så är det som du säger , syncron är bättre . Dock är haldexprylarna mer skottsäkra , fast det e klart en golf väger ju inte 700kg 😅

Nu har jag iallfall hittat en fjäder som bör funkar till växelväljarn . Bara hoppas att teori å praktik går ihop


_________________
Markus Schneberger
toktidsoptimist

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
MattiasH
Skellefteå



Här sen Nov 2007
Inlägg: 606



Tipsa Facebook   Inlägg  07 Mar 2018 10:48     Citera

Nu vet jag inte vad du tänkt använda bilen till främst men underskatta inte stum mittdiff med av/på funktion det är långt ifrån ovanligt i rally och rallycross tex.


_________________
Mattias Holmgren
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Mschneberger
sköv de



Här sen Maj 2006
Inlägg: 243


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Mar 2018 13:58     Re: Citera

MattiasH skrev:
Nu vet jag inte vad du tänkt använda bilen till främst men underskatta inte stum mittdiff med av/på funktion det är långt ifrån ovanligt i rally och rallycross tex.


Absolut inte , det är som du säger jäkligt vanligt . Dock så kommer jag äta mer glass än köra på bana i bilen även om den byggs för å svänga fort . Därav att jag inte vill ha en on off . 😊


_________________
Markus Schneberger
toktidsoptimist

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Cassius
Göteborg



Här sen Jan 2005
Inlägg: 1826



Tipsa Facebook   Inlägg  07 Mar 2018 14:51     Re: Citera

schneberger skrev:
Det e egentligen samma typ av system i princip . Syncron er i grunuppsättning 95% framhjulsdrivning , å börjar skicka kraft bakåt när framhjullen snurrar fortare än bak , systemet är
Dock lite segare än haldexeen , därföe vill jag öka på förspänning lite så att det är mer kraft bak än i vanliga fall .

Haldexen är likadan i sin uppbyggnad mest drivning fram å vid hjulspinn i fram så griper bak in med hydraulstyrning , sysytemet funkar kanon i orginalapplikation , men saknar du nödvändiga inputs för att styra kontrollern så blir det mer onoffsystem , det finns eftermarknadskontrollers men dom styr iftast bara med ett fast låsningvärde , så ur körsynpunkt på en inte så elektronisk bil så är det som du säger , syncron är bättre . Dock är haldexprylarna mer skottsäkra , fast det e klart en golf väger ju inte 700kg 😅

Nu har jag iallfall hittat en fjäder som bör funkar till växelväljarn . Bara hoppas att teori å praktik går ihop


Jag var under uppfattningen att Syncron var 50/50! Om det nu inte är så reviderar jag min åsikt och säger skaffa Toyota eller Mitsu grejer istället så det blir fyrhjulsdrivet på riktigt!


_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
Regards, Johan Eriksson.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Mschneberger
sköv de



Här sen Maj 2006
Inlägg: 243


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Mar 2018 15:04     Citera

Mja , alltså . 95% fram är
I standard utförande på plan väg , likt många andra system som finns haldex å liknande så börjar den skicka kraft bakåt när den känner av framhjulen börjat snurra fortare än back .

Det som talar för syncron är platsåtgång .

Allt blir stort på en mini , men drivlinan är ganska mini-anpassad drivlinan på en mitsu däremot .. den e stooooor 😂


_________________
Markus Schneberger
toktidsoptimist

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Austin mini vr6 .....
46 besök idag (63698 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
1, 2, 3 ... 15, 16, 17  Nästa>>






Från request till första response:
sec (varav server render 0.152 sec)
Webbrowser render:
sec