Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise -98 - lär återkomma med annan förare | << 1, 2, 3 ... 35, 36, 37, 38 >> 27 besök senaste veckan (219066 totalt) |
Strämmer, vi hade haft tråkigt om inte detta hade förgyllt vår helg! _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||||
Tackar för bilderna Göran, och glada tillrop alla andra
Tur jag inte försökte mig på en författarkarriär, kan inte ens stava litterära. Saxar in en loggbild på ett av de två bästa varven från racet, loggen som vanligt uppladdad på: https://rejsa.nu/bana_info.asp?sturu Rekommenderar även spårvalsdiskussionen i annan tråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Pontus Fyhr |
||||||||||
När jag gick igenom bilderna såg jag att Alfred hade filmat också, borde vara din sena inbromsning han fångade... _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||||||
Sådärja. Fin racerapport som vanligt, Pontus! Jag ovanligt sen med att läsa den, men jag har haft annat i huvudet ett tag... Jag tänker iofs på KM4 varje dag... när jag lägger om brännsåret jag fick under racet för att jag är för lat för att montera en värmesköld på grenröret. Än idag kan jag inte ha en vanlig sko på högerfoten. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||||
Aww! Jag hoppas det är nästan helt läkt, men inte riktigt, till finalen nästa vecka lite handikapp kan du gott ha! Själv har jag använt min roadsport bil som pendlarbil när den andra vart upptagen, men det är klen tröst när man står på andra steget på pallen! Stort tack också till Niklas för Videosnutten! Kul att se utifrån _________________ Pontus Fyhr |
||||||||||
Foten läker bra, men det ska bli... REGN! ☹️ _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||||
Snygg kört. Lika mycket som jag gillar mittmotorkonceptet i torrt lika illa tycker jag om det i blött. Läskigt när det väl släpper tycker jag då man bara är passagerare. Ofta tyvärr utan förvarning
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||||||
Faller in i kören, snyggt kört
Framför allt ett stort grattis till klubbmästartiteln _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||||||
En racerapport är väl på sin plats också!
Men först:
OMG spoilers!
Ja vilken av dem
Ja det ser väl så ut, vi återkommer till det längre ner!
Tackar, det får vi också återkomma till!
Tack tack Eddie! Men så rapporten då! Jag började som vanligt kvällen innan, garaget är på andra sidan stan åt fel håll. Hämtade bilen och körde och tankade på favoritmacken, här ställde jag även däcktryck (för ovanlighetens skull) och tvättade rutan. Hade läst väderleksrapporten och tänkte att det skulle bli lite fuktigt. På vägen upp var det bitvis torrt vill jag minnas och jag körde i lite av en hast för att hinna nypa min favoritplats i depån. Vid en golfklubb strax innan Knutstorp hann jag ikapp en annan Roadsportbil, som inte lät sig fångas så enkelt på bild: Väl framme stod där en skåpbil, som Kalleracing gänget snällt flyttade på och jag kröp in bakom de två Roadsport-kombi-kollegorna. Den fria träningen gick bra i hyfsat kraftigt regn, många stannade i depån. Första kvalet bjöd bara på enstaka droppar i början men sedan väääldigt långsamt upptorkande. Andraplacering efter David Malmberg kändes lovande! Innan kval två kom en ordentlig skur och jag funderade på om det var lönt att köra Q2 alls! Vi hade det ju rätt bra i depån, under tak och med termoskaffe Men så blev det lite uppehåll, och det fanns en vag möjlighet till putsade tider framåt slutet på passet, så jag gav mig ut igen! Värmen på fullt blås i några minuter innan, sedan in och ge sig av. Klarade imman rätt bra trots att jag hade glömt plocka ut nya linser och således körde med glasögon. Underlaget var dock sämre så jag hittade ingen möjlighet att bättra mina tider, någon enstaka som kört försiktigt i Q1 eller fastnat i trafik lyckades bättra sig, men inga stora förändringar i fältet. P2 för mig till Race1-gridden och... var fasen var Kullman? Hade han stött på något mekaniskt bekymmer? Det visade sig att han hade ännu mer bekymmer med imma i sin toklättade miata, hm. Jag hade sett framför mig en episk kamp, där vi stod 1a-2a eller liknande och kämpade till sista varvet, men så skulle det inte bli. Det får du fixa till nästa år Dennis Race 1 gick precis efter lunch, det var uppehåll, men blött. Jag behöll alla inställningar precis som tidigare. Väl på gridden är det angenämt att se en tom bana framför sig. Det var en start jag borde kunna ta, men hur länge skulle jag kunna hålla ledningen? Nåja starten gick, lite mer hjulspin än önskat, men kom iväg bra ändå. Bäst ses det kanske från Tommys video: David bromsar sent och lyckas hålla spåret om utsidan, lite side-by-side men väl vid krönet var han en bit före, och nedanför det var han redan på väg mot horisonten! En bittrare man hade mummlat någon om mjuka däck, men ibland är jag optimist, så jag var mest imponerade över hans pace! 1.18 mot "vi andras" 1.23 tider. Ett tag hade jag Tommy tydligt i backspegeln, så jag pushade på, och fann mig snart i ingenmansland på andraplats utan att se varesig David framför eller Tommy bakom, så jag slog av liiite på takten och tog mig säkert mot mål. Men så har vi en lite udda detalj i KM5 tävlingens konfiguration! Det är nämligen så att Race 1 är ett kval, med stillastående start, utan racepoäng! (Till nästa år blir det lite sundare!). I stidens hetta i jakt på Tommys silvriga Elise hade både Per Fosselius och Fredrik Norlander kört markant (0.4 resp 0.7s) snabbare varvtider än jag! Jag skulle alltså få starta på fjärderutan i race2. Det blir än svårare att jaga ikapp David även om det hinner torka upp. Molnen och väderradar studerades noga innan uppställning för race 2, tillslut bestämde jag mig för att min enda/bästa chans var att satsa på en liiite mer torr-vänlig setup, kanske de mjuka däcken skulle bli lite varma på den upptorkande banan? Upplinead, 5 sek skylt, varv, ingenting.... lite mer av ingenting i vad som känns som en evighet. Jag ser att tävlingsledaren Jonas har problem att få liv i startlamporna, gulflagg. Ett uppliningsvarv till. Flaggstart, 30 sek skylt, varv, kommer iväg bra! David och Fredrik N går ihop mot mitten/innerspår, Fosselius till vänster, kommer ingenstans. Lyckas ändå komma in före över krönet mot Fosselius och tar upp jakten på Norlander. Tar mig tillslut förbi i en reko manöver där han får ta defensivt spår in i T1, men jag har med mig för mycket fart, hamnar för långt till vänster ner mot vänstern efter krönet och begär mer än bilen har att ge i grepp. Jag trodde mig kunna hämta det, tyckte det gick ganska långsamt, men icke. Här skulle jag säga att John har rätt, i vissa situationer är de luriga våra mittmotorbilar, men samtidigt tycker jag att efter att ha hittat rätt i setup och lärt mig lyssna bättre på bilen så går det rätt bra att köra även i blött. Man måste bara, som Andreas instruerat, inte kämpa för mycket med bilen utan låta den gå dit den vill och anpassa hastigheten så man är kvar på det svarta när den är färdig. Så dumt, så nesligt, jag borde kunnat lugna mig lite och tagit upp jakten på David. Men nu får jag istället dra på ett jäkla tempo och jaga ikapp både Fosselius och Norlander igen. Så skulle det bli och Norlander t.o.m vinkade på mig på rakan, men jag är ute i vätan i innerspår, låser upp lite på vägen in och begär återigen allt för mycket sidoacceleration för den snäva böj jag skapat mig, Ett uns för mycket gas och jag gör bort mig igen. Jag är så glad åt mina tålmodiga medtävlande som kör med sådan respekt och försiktighet att vi återigen undviker kontakt! Denna gång ser jag Norlander och Fosselius passera igen, och efter jag vänt runt kör även Tommy förbi! Vad har jag gjort, från säker pallplats till 5e! Här finns knappt några poäng att hämta. Jag tar upp jakten igen. Tommy släpper på gasen på rakan ser jag i hans film och sedan jagar Fosselius, jag kommer ikapp i reko tempo och kör långa vägen runt idioten, Fosselius lämnar schysst en liten lucka, vi går side by side i vänster, samma nästa höger och där lyckas jag få ner foten lite bättre och har en ledning ner i Lito, som ger bra spår in i sista sväng över Bäcken på vad som visar sig vara sista varvet och jag lyckas bärga en tredjeplats trots alla dessa klantigheter. Så det ser väl ut att räcka i klubbmästerskapet, trots brist på någon race-seger eller kval-seger och med färre kval/race-poäng än David, men så har vi våra deltagarpoäng i klubbmästerskapet. Bra för mig, klart samma för alla, men det känns nästan oförtjänt! Nya tag nästa år! _________________ Pontus Fyhr |
||||||||||
Bilen är avställd sen ett slag tillbaks, men garaget har fått lite action!
Först blev den utknuffad av något oförklarligt mörkgrått som ville vara ivägen ett tag. Allt är Victors fel, för ovanlighetens skull! Jag städade lite på arbetsbänken och hängde upp lite mer prylar. Idag gjorde jag ett ryck i förrådet innanför garaget tillsammans med morsan, hon var väldigt nöjd när vi var klara! _________________ Pontus Fyhr |
||||||||||
Ja, jag har lite dåligt flyt med bilarna just nu _________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||||||||
Ja, det får jag fixa! Mer än lovligt klantigt... Efter att ha klarat sommarens monsunregn utan imma trodde jag inte att det skulle bli några problem, men då missade jag ju den lilla detaljen att det är varmare på sommaren och snabbt blir torrt i luften när det blir uppehåll; så blir det inte på hösten... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise -98 - lär återkomma med annan förare | << 1, 2, 3 ... 35, 36, 37, 38 >> 27 besök senaste veckan (219066 totalt) |