Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -02 En kul kombination av trackday/"söndagsbil" | << 1, 2, 3 ... 18, 19, 20, 21 >> 84027 besök totalt |
Bra att veta att diffen är så pass "enkel" att ta ner! Skulle behöva plocka ner min och skicka iväg ner till Drexler för en översyn
|
||||
Lite tyngre blir det att få tillbaka den Så du har så fin diff 👍🏻 _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Kan tänka mig att det är desto värre åt det hållet sen Ja den satt där när jag köpte bilen! Hela klumpen ska enligt utsago komma direkt från BMW Motorsport |
||||
Sorry för lite O.T. Men gällande Drexler så är ett tips att kolla med Mobimech (Peder), han brukar göra iordning Drexler diffar och annat för många BMW åkare i BMW Cup👍 _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||
Låter konstigt, sitter slangen fast i fjäderbenet så är det ingen påfrestning på tratten eftersom hela fjäderbenet snurrar när du svänger. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Inget bra svar på detta mer än att slangen tidigare skavt vid stort hjulutslag. Kommer sitta mer fixerad utan någon inbyggd spänning denna gång. Hade en tidig (en av de första) variant av denna design. Tror personligen iaf att det haft med däckskav och för tight dragning av slang = kommer inte tillbaka. _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Fränt! Blir mer och mer avis på din bil _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Kan nog vara så att däcket tagit i och ryckt i slangen. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Då har vi en liten uppdatering av diffrenoveringen.
Gjorde en video som visar skillnaden i glapp på höger och vänster sida som jag kan ladda upp om det finns intresse. Glappet är mkt större på höger än vänster som nästan är minimalt. Tanken är att se skillnaden före och efter "renoveringen". Bussningarna var jobbigast att få loss då jag valde att inte bränna bort dem och har ingen bussningsavdragare. Men loss kom de tillslut... Sen gick det fint och vips var den isär och uppmärkt med höger och vänster sida. Skruvarna till kransen satt så in i hel**** men loss kom de till slut. Mkt gänglåsning på dessa. Och tur att skruvstädet är stort och rejält och en rejäl hävarm (Biltemas traktorserie 3/4")🙂 Uppmätning av de gamla friktionsdiskarna ger sammanlagt ca 12,9 mm De nya mäter 13,9 mm. De nya ska vara 0,5 mm tjockare än ett nytt original set så med slitage på de gamla så verkar det stämma bra med totalt 0,5 mm slitage på 18 år. Mäter man ny vs gammal friktionsdisk enskilt är det 1,1 vs 1,0 mm. Känslan eller strävheten är också påtaglig mellan ny och gammal. Nu är det en ordentlig tvätt av alla ingående delar och vänta in resten av artiklarna som inte kommit än Blir nog lite ny matt svart färg på huset också för känslans skull Hitintills "peppar peppar" är det inget som varit svårt eller komplicerat även om det nog kommer vara lite träningsverk imorgon 😅 _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Verkar vara standard enligt sökning på lite olika forum och inte så mkt att "oroa sig för" men ska installera en konvex bricka som ska minska det högra glappet. Vi får se hur det blir efter 🙃 Här är glappet höger vs vänster Film https://youtu.be/ZHy_Vj-KZEU _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Då börjar lite delar så smått trilla in som bussningar och packningar.
Bussningarna blev Strongflex och inte Powerflex då det inte var försvarbart med dubbla kostnaden. Hårdheten är 90 i stället för 80 som original men bör inte påverka ljudet till kupé så mkt. Inte direkt Alu eller Delrin. Och är inte heller längre någon direkt komfortbil i övrigt 😅 Blir även ny bakre bussning till främre länkarmen då den tappat sin stabilitet. Kul att se till våren om känslan blir lite lite mer exakt. Är Millway i övriga bussningar men snikade lite här... Kylflänsen till diffen måste också snyggas upp. Inte för att det har någon direkt mer betydelse än estetisk 🙂 just nu är den långt ifrån hur sen såg ut när den lämnade produktionsbandet. Blir försiktig sandblästring (inte optimalt för finish jag vet) och lack. Blir roterandestålborste och Hammarlack på diffhuset 👍🏻 _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Sakta men säkert framåt. Blev noggrann tvätt av delar idag och börjar tveka om kylkåpan verkligen ska blästras...
Den är mkt renare än innan och även om den inte skiner så kommer den göra sitt jobb. Snart börjar det troliga att montera ihop bussningar, friktionsplattor mm. Mer tvätt först bara 😴 _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
En liten uppföljning igen...
Diffkåpan slipad och grundad med etsande aluminiumgrundfärg. Diffhuset tvättat och ruggat + målat en gång. Diffen tvättad och ihop monterad. Var lite knepigare än väntat att montera på "diffens överdel" som kronhjulet skruvas i. Bra mkt mer förspäning med nya lameller! Att få allt att linjera tog sin tid... 😅 Att sedan komma hem och få skotta i 1h 😂 nu mat och 😴 _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Fortsätter diffrenoveringen...
Nya tätningar och o-ring i hubbarna Kåpan blev riktigt fin och nya bussningarna i pressade Kronhjulet var inte lätt att få på utan "byrålådeeffekt" men tillslut så blev det tillräckligt för att få en skruv kl 12 3 6 9 för dra kronhjulet på plats 👌🏻 Nya låsringar i diffen också monterade. Slut för idag Nästa gång blir det att gänglåsa och momentdra och slå ihop diffen 👌🏻 Diffkåpan målad https://youtube.com/shorts/HxV2BXewR _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Jepp då var diffen klar så när som på gavelns packning som inte kommit än.
Glappet på höger sida är näst intill obefintligt nu. Riktigt stor skillnad, går med mkt vilja att kanske känna ett litet glapp 🙃 Blev en klart bättre känsla överlag och ska bli kul att se vad "diffbromsmomentet" ligger på med nya lamellerna. Sammanfattningsvis var det inte ett svårt arbete även om det tar lite tid då delar är tunga och renheten viktig. _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Snyggt jobbat och dokumenterat! Skön känsla att montera tillbaka nytt och fräscht
Den här konvexa brickan du nämner som minskar glappet, hur ser den ut och vart monteras den? |
||||
Tack! Ja mkt tillfredställande Ska bli kul att känna skillnaden före efter. Momentet för initial torque brake away var innan ca 42 Nm och original ska det ligga på ca 80 Nm. Mäter när allt är i bil igen, så mkt enklare. Den konvexa brickan ligger med den konvexa sidan uppåt på "spider gear" längst in i själva diffbromsen. Dvs. Första delen som monteras tillbaka med själva brickan ner mot huset. Väldigt oljigt när detta görs så inte mkt egna bilder på just detta men "stulit" två som fungerar. Brickan på "spider gear" "Spider gear" med brickan i diffbromshuset" _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -02 En kul kombination av trackday/"söndagsbil" | << 1, 2, 3 ... 18, 19, 20, 21 >> 84027 besök totalt |