Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 325Ti -02. "Tältprojektet" | 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (4040 totalt) |
Ännu en Compact....
Efter licenskurs (kul), några banträffar (skitkul) blev det ett tyvärr ett 12 års uppehåll i bilhobbyn med bland annat flytt upp till Jämtland från Upplands Väsby. Dags att återuppta det hela men jag hade under tiden kommit till den mycket genomtänkta slutsatsen att en genomrostig E30 318is med allvädersdäck kanske inte är det lämpligaste att åka banträff med. Denna såldes. Jag hade en E36 316ti Compact ett par år som bruksbil och trots den minimala motorn blev jag kär i biltypen. Så en Compact skulle det bli som ny hobbybil och E46 325Ti med "stora" motorn lät ju som ett trevligt koncept för nån form av bil för banträffsåka. Visserligen är E36 Compact i mitt tycke en snyggare bil men E46-varianten med M54 kändes trevligare och modernare så jag slog till på en bil jag hittade på Blocket. Säljaren bodde söder om söder i Stockholm så jag flög ner från Östersund på vinst och förlust. I värsta fall fick jag väl ta in på hotell och ta nästa flyg hem till Jämtland om bilen skulle visa sig vara en total katastrof. Det var den inte. Slitna sommardäck och pulserande bromsar men annars helrätt, fri från taklucka och allmänt fräsch vad jag kunde se.. Jag tokprutade hela 3000:-, vi skrev papper, pengar bytte ägare och jag satte mig att köra de 65 milen hem. Hem till gården: Jag är tyvärr inte utrustad med garage (!) så bilen inhystes temporärt hos en kompis med fin lokal för bara lite "lättare service" och "enkel genomgång". Vilket naturligtvis urartade. Ville åtminstone ha en halvbur i bilen och så hittade jag lite rost nere där huvudbågen skulle stå så ur med matta och baksäte. Bort med avgassystem. Ned med bakvagn. Och tank. Ned med hjulupphängning. Och allt annat. "Ju mer man gräver desto mer hittar man" som nån sa: _________________ Uffe Nygren 325Ti E46 Önskereprisen, kopia av nedanstående fordon. 325Ti E46 Trackday, Såld. |
||||
När bakvagnen är nere kan det ju vara läge att byta bussningar, ledlager och hjullager. Bilen har inte gått så jättelångt (13000) men gummibussningarna i framför allt bakre länkarmarna var verkligen helslut.
Demonterade bakvagnen, pressade ur alla bussningar och åkte iväg med rubbet till blästerfirma. Fick bussningar och ledlager från Millway under tiden. Fantastiskt fina förstås, nästan synd att montera. Delarna blev sedan lackerade med POR15. Millways ledlager samt kullänkar både upptill och nedtill i bakre länkarmar. Bussningen från Millway är den till höger i bild... _________________ Uffe Nygren 325Ti E46 Önskereprisen, kopia av nedanstående fordon. 325Ti E46 Trackday, Såld. |
||||
Helsvetsning av halvburen gjordes hemma i källaren på bord. När man är 195 cm och vig som ett kassaskåp är det skönt att slippa åla omkring inne i bilen och försöka sig på precisionsjobb.
Buren blir isärtagbar med skruvkopplingar uppe vid taket. Har en liten ESAB 160A likströms-tig som fungerar väldigt bra. _________________ Uffe Nygren 325Ti E46 Önskereprisen, kopia av nedanstående fordon. 325Ti E46 Trackday, Såld. |
||||
Undersidan på karossen och bakre hjulhusen fick behandling med stålborste, svets, Hagmans CA och POR15 silver.
_________________ Uffe Nygren 325Ti E46 Önskereprisen, kopia av nedanstående fordon. 325Ti E46 Trackday, Såld. |
||||
Nu när det ändå har urartat ganska långt bort från "lättare service" och "enkel genomgång" beslutade jag mig för att bita i det sura ekonomiäpplet och dessutom skaffa mer ändamålsenliga stötdämpare och fjädrar.
Kommer man som jag från Upplands Väsby så finns det väl bara ett val för just stötdämpare..? Öhlins R&T för E46, får se om fjädervärdena funkar på en Compact? _________________ Uffe Nygren 325Ti E46 Önskereprisen, kopia av nedanstående fordon. 325Ti E46 Trackday, Såld. |
||||
I detta läge behövde min kompis ha tillbaka sin lokal så jag tog hem bilen på släp med provisoriskt monterad hjulupphängning.
Som sagt, inget eget garage så jag köpte helt enkelt ett garagetält som monterades på gräsmattan. Med pressening som golv och lite lätt lutning på underlaget är det knappast idealet, men nöden har ingen lag. Verkar svårt att hitta mekgarageplats häruppe tyvärr. Blir nog inte så mycket meckande på vintern dock.... _________________ Uffe Nygren 325Ti E46 Önskereprisen, kopia av nedanstående fordon. 325Ti E46 Trackday, Såld. |
||||
Ahh, ett solklart fall av "mission creep" eller "jag ska bara", underbart! Snyggt jobb med buren och hjulupphängningen! Det påminner mig om att jag skulle nog behöva byta subframebussningarna bak på bruks-325:an, jag hör ett "tick" (det är inte riktigt ett "klonk" än) vid av/pådrag.
Och ändå ett fint tält, mycket bättre än inget _________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||
Tack! Ja, det är väl inte helt ovanligt att det spårar ur lite när man börjar riva. Man hittar ju så mycket kul grejer att åtgärda... _________________ Uffe Nygren 325Ti E46 Önskereprisen, kopia av nedanstående fordon. 325Ti E46 Trackday, Såld. |
||||
Tack Victor. På Compacten märktes inget direkt klonk eller oljud bak när jag provkörde den men när jag började rycka lite i bärarmarna bak lossnade det bitar från gummibussningarna. Japp, tältet är fint. Hoppas bara det tål de utlovade 24 sekundmetrarna eftersom det är vad fjällvindarna brukar prestera här... _________________ Uffe Nygren 325Ti E46 Önskereprisen, kopia av nedanstående fordon. 325Ti E46 Trackday, Såld. |
||||
I helgen monterat ner fram- och bakvagn och monterat tillbaka dito på riktigt denna gång.
Camberstag från Millway, nya bromsok (standard), nya skivor (standard), stålomspunna bromsslangar, standard krängningshämmare och nya drivaxlar. Monterat tank och till slut fick jag även dit diffen! Träningsvärk överallt idag. _________________ Uffe Nygren 325Ti E46 Önskereprisen, kopia av nedanstående fordon. 325Ti E46 Trackday, Såld. |
||||
Tack! Ditt bygge har varit lite inspiration, både bilval och bygge. Motorbyte tänkte jag dock vänta med, jag är ju Captain Slow så jag klarar mig nog med M54:an än så länge. _________________ Uffe Nygren 325Ti E46 Önskereprisen, kopia av nedanstående fordon. 325Ti E46 Trackday, Såld. |
||||
Kul ska komma till skott och uppdatera min tråd, har byggt om massor sedan sist. _________________ Alexander Johansson E46 Compact race projekt @: alexus330ti |
||||
Litet mellanprojekt...
Rivit ur inredningen och E46 har ju ett ojämnt golv framtill med "brunn" utåt sidorna, så jag har gjutit ett par innergolv som även fungerar som skydd för kablarna som går längs tröskeln. Kol/kevlarväv och distansmaterial. _________________ Uffe Nygren 325Ti E46 Önskereprisen, kopia av nedanstående fordon. 325Ti E46 Trackday, Såld. |
||||
Blev ett Odyssey-batteri längst bak i bilen.
Jag gjöt även ett batterilock med plats för huvudströmbrytare och ladduttag. Kolfiber med ett inre lager glasfiber. Kanske fånigt överförsiktig men kolfiber är ju trots allt ledande.... _________________ Uffe Nygren 325Ti E46 Önskereprisen, kopia av nedanstående fordon. 325Ti E46 Trackday, Såld. |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 325Ti -02. "Tältprojektet" | 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (4040 totalt) |