Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nürburgring Försäkring för skador på 3e part? | 1, 2 >> 1347 besök totalt |
Tänkte kolla hur ni andra som kör på ringen gör med försäkring för 3e part?
Mardrömmen är ju om bilen spottar ur sig olja/vatten och det sen händer en olycka bakom bilen och så förväntas man kunna ersätta ett antal porschar som brakat in i barriären... _________________ Emil W |
||||||
På turistkörningen gäller svensk trafikförsäkring.
Trackdays inget alls. Om du inte köper speciell trackdayförsäkring för den dag/dagar du kör. Har ingen koll på hur just de täcker räcken och annat tredje man. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Stämmer det verkligen att trafikförsäkring gäller på turistkörning? Jag var i kontakt med ett försäkringsbolag och frågade just om 3e part men de menade att inga försäkringar gäller överhuvudtaget på ringen, oavsett om det är 3e part eller ens egen bil och om du kör turistkörning eller trackday spelade inte heller någon roll. Jag var väldigt tydlig med att jag bara frågade kring turistkörning, körning med besiktade, skattade och normala bilar. _________________ Emil W |
||||||
Hos några trackday organisatörer så är man ansvarig för sina egna skador, och får inte "claima" av andra deltagare. Tex DN. Det står i villkoren man accepterar när man köper trackdayen.
Det vanligaste är att man köper en trackdays försäkring för sig själv då om man vill. När det gäller turistkörning så är det väl att ringa runt och kolla på bolagen om 3é part. Min erfarenhet är att svaren kan skifta...och kompetensen om vad man frågar efter. _________________ Jens Lanvin |
||||||
Alla bolagen har specifikt skrivit in att vagnskada inte gäller på Nürburgring, dvs inte ens turistkörning (alla utom möjligen Länsförsäkringar i Östergötland). De kan däremot aldrig skriva bort trafikförsäkringen på allmän väg vilket turistkörningen fortfarande är. Räcken tex betalar de alltid. Ta med grönt kort!
Däremot får man säkert räkna med motstånd och att bråka med dom. Kunskapen är varierande. _________________ Magnus Thomé |
||||||
precis så, trafikförsäkring är lagstadgat i Sverige /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||
Trafikförsäkringen måste de alltid betala ut även om du var stupfull och körde 100kmh över hastighetsbegränsningen. Hur de i efterhand normalt hanterar olyckor där den försäkrade varit grovt oaktsam, alternativt med uppsåt kört för att skada annans egendom vet jag inte. Lär ju finnas någon praxis? Brukar de, och kan de när det gäller trafikförsäkringen, kräva åter något belopp av den försäkrade? _________________ Magnus Thomé |
||||||
Finns att läsa lite om detta i trafikskadelagen, klipper in nedan:
|
||||||
I Sverige kan man inte skriva bort såna saker, kan man det i Tyskland? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Det är vad jag kommer ihåg från mina körningar med DN. Jag har inte kvar avtalet, men dom skriver det på hemsidan också. https://www.dnevents.com/event-dates Vet mer i slutet på Oktober;) Så här säger RSR på sin hemsida: Third Party: Public Roads - 5.000EUR on the other car Nürburgring Touristenfahrten - 10.000EUR on the other car Trackdays - DEPENDS ON THE TRACKDAY RULES. Generally, everyone is responsible for paying their own car - but this is not always the case! When it comes to Public Roads and Touristenfahrten, sometimes it's not apparent whose fault it is in a crash. Police reports can take weeks to come back. When there is a third party involved, and the fault is unsure, then we take the above amounts as a deposit. Anything unused is returned to you once fault is established or repairs are made. Trackdays are a different story. The rules regarding third parties can vary, depending on the organiser of the event. Generally, there are no public road rules in effect. This means that if any damage is done to another car, they have to pay for their own car. Vice versa, this means that if someone crashes into you, then you are responsible for paying the amount of damage to the car you were driving - even if it's not your fault. This is why you especially need to have your wits about you around other cars on trackdays. However, some organisers have special rules about overtaking, such as it only being allowed on straight sections of the track, or overtaking by invitation only. If there is a mix up and an accident occurs between two cars, then it's possibly that fault (or a percentage thereof) may be assigned to one party. _________________ Jens Lanvin |
||||||
Det var lite detta jag var "rädd" för och anledningen till att jag ställde frågan.
Detta svar fick jag från Svedea. "Vår trafikförsäkring gäller inte på inhägnat område, dit räknas dessa två körningar. Så försäkringen gäller inte alls, inte trafikförsäkringen heller, se nedan utdrag från villkor:" Så försöker alltså Svedea friskriva sig från något som är lagstadgat eller har de rätt att frånsäga sig ansvaret? Läser man deras villkor så känns det ju ganska klockrent, men det motsäger då vad ni andra här har för uppfattning kring vad som gäller.[/img] _________________ Emil W |
||||||
Vad jag mins efter att ha läst igenom några tidigare rättsmål här i sverige så kom man fram till att banan inte räknas som inhängad, iom att man kan vandra in på den på flera ställen. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Om man behöver dra det till rätten för att få ev ersättning så känns det enklare/säkrare att inte använda Svedea, alternativt lägga ner körning med egen bil på ringen och endast hyra.. Då blev det ju dock snabbt värdelöst att ha en bil stående som byggts för just bana... _________________ Emil W |
||||||
Alla bolag har den skrivningen om inhägnat tävlingsområde eftersom det är så trafikförsäkringslagen är formulerad.
Och turistkörningen räknas inte som inhägnat tävlingsområde. Det är allmän väg. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Från IF's villkor som tillhandahåller Porscheförsäkr
Försäkringen gäller i de länder som är anslutna till det så kallade Gröna Kort-systemet och vid transport mellan dessa länder. Försäkringen (exklusive trafikförsäkringen) gäller dock inte i Iran, Marocko och Tunisien. Mer information om Gröna Kort-systemets omfattning finns på www.tff.se. Kontakta alltid oss när du ska resa utanför Norden. Ta med bilens registreringsbevis och försäkringsbrev när du reser utanför Norden. Beträffande försäkring för avställd bil, se sida 3. Trafikförsäkring gäller dock alltid i hela världen enligt Trafikskadelagen för skada som i följd av trafik med svenskregistrerad bil tillfogas svensk medborgare eller den som har hemvist i Sverige. Se även punkt 4.1.2. Försäkringen (exklusive trafikförsäkringen) gäller inte vid körning på bana, iordningställd för körning med motorfordon, t.ex. Anderstorp, Gotland Ring, Mantorp, Nürburgring inklusive Nordslingan med flera _________________ Jens Lanvin |
||||||
Min ursprungliga fråga till Svedea gällde just turistkörning, inkl en kortare förklaring vad de innebar, med besiktade/gatlagliga bilar osv. Men då verkar det som att man ska hålla sig borta från Svedea, om man vill slippa eventuella problem och att bolag som IF är att föredra. _________________ Emil W |
||||||
De är virriga och motvalls. Finns en hovrättsdom som är lite vägledande hur det ska bedömas.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Notera kommentar om tidtagning och hastighetskörning. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Jag skulle gissa att de flesta stora bolag har detta som standard villkor. If är ju en leverantör till många märkesförsäkringar som jobbar som förmedlare. Du kör väl Seat Från deras: Försäkringen gäller t.ex. inte Vid körning på bana, iordningsställd för körning med motorfordon, t.ex. Anderstorp, Gotland Ring, Mantorp, Nürburgring inkl. Nordslingan m.fl. (Detta undantag gäller inte Trafikförsäkringen). _________________ Jens Lanvin |
||||||
Den säger vad jag kan läsa inget om trafikförsäkringen, utan bara om de övriga försäkringarna (halv/hel). Men det betyder ju inte att trafikförsäkringen gäller på Mantorp, för det får du gå till trafikförsäkringslagen och läsa. FB gör ju klokt i att inte dubbelskriva vad som finns i trafikförsäkringslagen, eftersom de kan få trubbel vid minsta stavfel. |
||||||
I mitt försäkringsbrev från IF står såhär, lite annorlunda syftningsmässigt. Trafikförsäkringslagen säger att den lagstadgade trafikförsäkringen inte gäller på inhägnade tävlingsområden vilket de svenska banorna anses vara. Men IF kanske är lite snälla (eller kassa på att skriva försäkringsvillkor, suck... )
_________________ Magnus Thomé |
||||||
Nürburgring Försäkring för skador på 3e part? | 1, 2 >> 1347 besök totalt |