Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 4 besök senaste veckan (14078 totalt) |
multiplicerat med detta
/C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Korrekt eller styling? Har du sett när han kör på ringen med sin pinderwagen?? Många sportbilsförare som blivit förvånade när en MK2 susar förbi _________________ Rickard Vikström VW Golf R |
||||
_________________ Rickard Vikström VW Golf R |
||||
Ja, här har det varit tyst å lungt p.g.a familjen.... Men ibland har man kunnat smyga ivög och fått lite gjort..
Vi börjar med den lilla gnagande tanken på vad det satt för kolvar i blocket från RallyButiq, visar sig att det kan vara så simpelt att dessa kommer från en annan motor med 1,6l slag fast med samma borr och istf 35,6mm i komphöjd är dessa 32,2mm.. k.i.s.s (keep it simple stupid) Vad kompet är får räknas på vid nästa tillfälle då toppen skall av för nästa uppgradering.. Har vid ett par tillfällen innan jul ringt till Gunnar i Umeå och pratat om div saker ang denna motor och vad som kan vara vettigt att göra och vad han gjorde när det väl begav sig. En kamaxel på 308° eller en på 312° är det som ligger och bedöms just nu vad som skall monteras i. PROBLEMET är med dessa är att själva O.E ventil mekaniken inte duger och måste trixas med. Så här ser VW ut och det som blir galet är nr 7&8 då de ligger uppe på varandra och nästan idag är för nära kanten när kammloben börjar trycka med risk för att hamna snett. Så lösningen på detta var att hitta en solid kopp som har de här extra mm ut mot toppen så att en vassare kam kan monteras och fungera. Den lösningen fanns i Italien och hos en firma kallad Alfa-Romeo som oxå kör 8mm ventilskaft på sina motorer! De kör samma princip fast med shimset under koppen istället! Så när detta väl var funnet var nästa del att finna Kopp, shims, retainer & knaster........ Mycket googlandes efter Art.no och inköpställen blev det. Men som med allt "historiskt" finns det ej över disk, och finner man någon butik så är priserna helt galna.. Så Kopparna fann jag på tyska ebay-kleinanzeigen.de hos en privatperson som hade O.E koppar sparade för en billig peng Retiners å knaster fick jag napp på via Alfapower och en trevlig herre vid namn Prytz Och en hel sortimentväska med shims fyndades på marketplace Där efter har jag haft kontakt med en engelsmann som tävlar mycket med MK1&2 i en "orginal" serie med vad de gör med deras K-jet för att få så bra snurr på grejorna som möjligt då de inte heller får modifiera hej villt. Det visar sig att art.no jag har är de "rätta" prylarna och det enda som skall tittas på är själva luftvågen som kan behövas bytas till annan sort då den får ett luft/bränsleförhållande som lämpar sig bättre för fullgas och ca300° kam. Den blåa linjen är GTi orginalet, den röda är den som skall testas, och den gröna är efter justering av trycket.. Och för att jag skall kunna bekräfta att detta stämmer för min setup införskaffades en loggbar bredbandslambda med 4.9 sond. Så, vintern/våren 2022 ser lovande ut _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Ja, det är provat och det passar i min config iaf.(15" fälgar, 288x28mm skiva) Big breaks vet jag inte vad det betyder, men kan tänka mig allt över 300x28mm, men sen så kör ju pinderwagen med bra stora saker,,, 13-14" fälg kan jag förstå, men ej servo styrning? vad har den delen med hjulnavet att göra? https://noath.co.uk/product/vw-mk-ii-golf-ball-joint-extensions-bolt-on-flip-kit/ _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Meckarhelg!
Har gjort en lista på 15punkter inför denna helg.... MEN om det är ont om tider att få till så blir det till att tillbringa 3x12h i garaget 1 helg per månad, och just för tillfället gäller det att göra så mycket som möjligt mellan fredag-sön (05:45-18:00... ) Skaffade en bredbandlambda för att veta vart på kartan man var i bränsle/luft just nu och eftersom jag i HTML-världen (ej fungerande bilder på en gammal hemsida) hittat en intressant kombo av just bränslehuvud & luftvåg så var det intressant å se i siffror om det behövdes mer eller mindre soppa vid bytet GTi 1800 luftvågen mot modell-X (bägge har 80mm platta) och ryms under OE-luftanslutning, även om den övre ser gigantisk ut. Bra att ha mätaren synligt utifrån när det skall justeras bränsle och luft för tomgång (den värmer upp å rullar texten Heating) Värdena indikerade på att nya luftvågen gav mer luft än 1800 ditot, så det blev till att ge mer bränsle vid samma varvtal, får se vad man får för AFR vid belastning i den långa backen intill garaget när väder tillåter.. Sen förbereds det inför den nya 308° kammen som skall ner tillsammans med de nya lyftarna. Satt å funderade en liten stund på hur man skulle få till en bra lösning på timing skivan och vevaxeln. Blev att sätta den mellan kamaxeldrevet och svängdämparen för att få en stabil låsning istf. bultar å muttrar i dämparen. Imorron blir det mycket kabeldragning inför kommande tillverkning av kabelstammar i cupé & motor _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
nya luftmängdsmätaren kommer magra ut blandning på topp gentemot tidigare. HUR vill du ha? Bästa är väl att svarva ur gamla konan där du vill magra ut... Och så lite justering på bränsletrycksregulatorn _________________ Roland Johansson |
||||
Så här: oe 1800 LM hade med fd. Smalbandslamdan hade motorn "lambda" på tomgång, när jag installerade AEMen var det mer 13,8-14.
På varm motor å woppande till 7'rpm visade det ner mot 10 afr... svart rök.. Bytte till X å justerade luftvågen ( ytters lite) till 14,5 på tomgång, woppade å får ca 12,5-11,8afr Detta betyder kanske inte att det är rätt väg, men känns som bra mycket bättre att veta att det finns LUFT att tillgå, bränslet går ju att öka minska. Å om det är fel finns det 4st olika luftvågar med olika koner och 3st bränslehuvud med 4,5,6 utgångar på hyllan som kan lekas med vi får så vilken mix som är bäst när det är dax. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Dagens arbete då, å vi börjar med förtydligande på ovan inlägg:
Detta är/var smalbandslambdan som jag tyckte var lite retro för bilen, men som inte uppfyller funktionen.. Här är sedan Ford Capri/Granada 2.8i bränslehuvud/våg som är större en X-modellen, å som nästan kan sägas bara har en kona då den inte "stegrar/trappar upp" mot den översta konan som är 120mm, vågen är fortfarande 80mm. Har även här valt versionen med justerbara utgångar. . Sen då till dagens jobb. efter att mätt upp å skissat på den bakre kabelstammen till belysning och bränslepumpar var det dax för ett litet jobb innan 10-fikat.. Skaffade en massa saker via Deamontweeks innan brexit i två omgångar då de hade bra priser och rabatter samt gratis frakt om man la en klumbeställning... Så en av dessa saker var ett pop-ut luftintag som jag tyckte var väldans käckt när vi såg detta nere i Tyskland på en tävling. Å hur svårt skulle det vara att bara byta ruta mot en i 3mm lexanplast.... Jo, det skulle sig bli typ 2,5h jobb å många grymtningar och trötta nävar... Rutan Gammalt gummi är ju känt för att vulka fast i de mesta, även här, så lite värme räcker väll.. Näää, då tar vi å använder mer värme å mattkniv... Tror faktiskt att den var fastlimmad i ett stycke när den väl kom ut å alla delar var hela Såga/fila till den nya rutan Det gick ju 1000ggr smidigare än att få ut orginalet! Ta ut ett 82,5mm hål för pop-ut luckan, å ta-da! förhoppningsvis bra frisklufts intag! Började även måtta/malla på en golvplåt så att fötterna passar mot pedalerna bättre, men den delen blir nog klar i morron. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Grafen du hade tidigare är väl med 079 bränslehuvud och 035 våg? Samma kombo som Oettinger 1600 körde. Annars är bränslehuvudet från 1600 inte illa och räcker till 170hk, definitivt bättre än 1800. Vanligt på 16V var väl att man hade det ställbara 047 bränslehuvudet i aluminium från Porsche 931, den stod som 047SP i VWM katalogen.
189 vågen var väl mk1 GTI med DX motor och Audi 100? Har läst någonstans om en VW med Granada k-jet som gav 157hk... Har förstått att 12,4-12,8 ger bäst fart i dessa motorer, speciellt med en snabb +300 kam. Bara 16V gick bättre om det var uppåt 13,5. Om du letar andra konor: 1600GTI - 80 / 104 / 114 1800GTI - 80 / 100 1800GTI16v - 80 / 102 / 110 Porsche 924 N/A- 80/ 105 / 114 Motorsport - 80 / 90 / 105 / 120 Annars finns Volvo 240 luftvågen som är rätt stor. 035 satt även på Volvo vad jag vet. _________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||||
Så det var den kombon de körde på 16S maskinerna? Bra info f.ö tackar! Ja, tänk om det kunde finnas digital sökbar info om olika bränslehuvud och dess prestanda idag... Enda vägen är väll att hitta microfiche filer för att få svaren från 70-80talet... Har själv sökt i timmtal på t.e.x 079 vs. 100 vad som skiljer dom åt, för som det verkar och är ologiskt är varför en mindre/tidigare motor (typ samma effekt) får enheter som kan generera mer luft/bränsle än nyare/större motorer..? Eller var det Oljekrisen som gav denna effekten. Vad står det på de vita lapparna brevid luftvågarna? _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Det gäller att tänka rätt.... Första punkt, vad behöver din motor? Går den magert på toppvarv så vill du ha en kona som är mindre högst upp, då kommer du pressa upp vågen mer och få mer bränsle. Sedan har du ju styrtrycket som håller emot vågen, och även styrtryck med vaccum (eller tryck) anslutning som ändrar styrtrycket efter belasning. _________________ Roland Johansson |
||||
Jämförelse mellan 1600 och 1800 k-jet nedan på en 16V. Jag tror VW byggde rätt från början och satte in en fin uppgraderbar k-jet. När 1,8 motorn kom handlade det bara om vrid i botten då toppeffekten var snarlik. Då snålade man in på k-jeten. Det som är kul med k-jet att det inte vet eller bryr sig om vilken motor den kopplas till. Alltså ganska okänslig. Vilda kammar på originalinsug funkar då motståndet i plattan ger tröghet och det flödar kontinuerligt, till skillnad på tex motronic. De vita lapparna är Jetta, BMW E21 och två Volvo 240. Det finns en Volvo 240 med stor kona:
https://se.mengenteiler.eu/index.php _________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||||
Efter 3,5v leverans kom äntligen kammen som kanske stämmer överens med dåtiden bättre än den som sitter i nu.
Rent bildmässigt är det synliga skillnader på axlarna när man ser till loberna. Kommer bli kul om man känner upplever skillnad på karaktärer i motorn! _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Teknisk shakedown avklarad på arlanda testtrack 1
Snabb sammanfattning (får skriva mer i morron): Höll på att tappa ett hjul, tappade en skärmbräddare, motorn bludrar på mellangas vid 3-4'rpm, men övrigt går & svänger den som ett skott om man håller plattan i mattan! AFR förhållanden ojusterat är oväntat bra på last 12,7 - 12,2, kanske behövs mer soppa, men får testa nästa gång. Nu skall man bara lära sig köra framhjulskrafs med quaifdiff,,,, wop-wop _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Våra race- och banåkarbilar VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 4 besök senaste veckan (14078 totalt) |