Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Vad byta ut min M2 mot? | 1, 2 >> 12 besök senaste veckan (2472 totalt) |
Jag har lagt ut min M2:a till försäljning, inte för att jag är missnöjd med den men nu är nog sista chansen att få ok betalt för en bil innan alla bilpriser rasar. Om den blir såld så köper jag nog nåt nytt till vintern eller nästa år.
Men vad kan vara bra alternativ? Bilen ska användas som daily driver men behöver inte vara varken rymlig eller bekväm. Den måste ha 4 säten men de bakre kan vara små. Den måste ha en "speciell" motor alltså inga 4-cyl, ljudet är viktigt! Den ska tåla nån trackday då och då. Den får gärna ha bra "känsla" i styrning / chassie. Prisnivå upp till 550k. Bilar som jag själv tänkt på: Bmw m4, bra allround liknande m2:an men med lite mer motor. Audi RS3 2018, mycket snabb takt fram med enkla medel (0-100 ~3.0 med bara steg 2) låter gött men alla tester på youtube säger att de understyr som fan? C63 AMG, kul med brutal och snabb kombi, borde överleva några varv på bana och har bra motorljud. Nån som kört och kan berätta hur de känns? Är sugen på Porsche av något slag men en 991 ligger utanför min budget. Hur är en panamera GTS, nån som provat? _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Cayenne Turbo 2019 |
||||
C63 låter som en plan!
Eller någon *40i BMW? Rs3 låter skoj... men inte så rolig att svänga med. Eller kanske en alfa med v6 turbo? |
||||
Är verkligen en ny RS3 med alu-blocket så understyrd (2018-)?
Hade en sån ett kortare tag och hann aldrig med att prova bana, annars ruskigt rolig bil och jag körde endast steg 1+ med E85 och den gick då fruktansvärt bra och lät lika bra. Annars är nog en M140/M240 ett ruskigt bra val, förutsatt att du kan få tag på en för ett OK pris. Går att få mer fart i en sån än i vanliga M2an och dessutom för mindre pengar. _________________ Emil W |
||||
Tycker du har förbisett en viktig aspekt, alla dom bilarna kommer gå ner minst lika mycket i pris som M2:an, M2:an har ett högt andrahandsvärde av en anledning. M4:an kommer vara tyngre och gå hårdare åt däck och bromsar, RS3 har motorn framför framaxeln så den är framtung (men om du gillar att launcha och byta däck ofta så är den utmärkt) en C63 AMG har jag aldrig sett på bana förut och det finns väl en bra anledning till det. Nog för att en M140/M240 är billigare i inköp men om du ska få lika mycket fart i en sådan som M2:an så är du uppe i liknande pengar, M2:an är snyggare också.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Är inte just M2 lite "peak bil" lixom?
Alternativen är oftast ännu tyngre och blir nog inte lättare framöver (all vikt kompenseras med effekt eller hybrid) utan att bry sig om åtgång på däck och bromsar, bara de klarar av 10 AutoSport inbromsningar utan fade så gnäller ingen... Känns trist att ha bruxat den bästa kompromissen va (only way is down from here)? |
||||
997 turbo, manuell! En riktig sportbil. (med rätt mods)
Alfa quadrofoglio, hemsk att göra hjulinställning på enligt hörsägen, men mycket passion och kul att köra! M4 är bra alternativ också, se till att det är en competition bara. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Sväng förbi Gelleråsen på söndag så kommer du få se en Mercedes AMG C63S i full action
|
||||
Nu är väl elvor inte riktigt lika allround som alla andra förslag men den har ju "baksäten" ändå Visst var det en 997 Turbo Peter Wärhner hade? Jag körde den lite på gatan bara, den hade helt klart kvar den gamla 911-känslan men kändes tyvärr samtidigt (för mig) förvånansvärt tung på det sätt modernare bilar ofta gör. Nu glider vi ifrån ämnet lite men vore inte en 996 GT3 roligare körupplevelse än en 997 Turbo? Verkar vara i lite samma prishärad lite grovt räknat? _________________ Magnus Thomé |
||||
Äsch den är inom kravspecifikationen. Inte för mig iaf, trött bil om den inte är rensad och trimmad rejält, kul på småvägar men kommer kännas som en drabant i vanlig trafik. 😁 _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Jag har tyvärr inte kört någon RS3:a (har för få kompisar som är intresserade av coola bilar) och jag vet precis som du säger att 2018 borde vara bättre än de tidigare på grund av bättre viktfördelning. Hur tyckte du att den var när du buskörare på gatan, låg den bra på vägen? Hur var känslan i ratten? Min gamla TT-RS tyckte jag inte var jobbigt understyrd, men känslan i styrningen var riktigt kass tyvärr BMW .40i är ju bra, men det känns ändå som ett litet steg tillbaka från en m2:a? Har ju ingen diff och sämre bromsar? _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Cayenne Turbo 2019 |
||||
Tack för svar! Jag kommer inte att hinna köra så ofta på bana med den här bilen så slitaget spelar nog inte så stor roll. Men bra om det i alla fall går att på nåt sätt fixa 2.5 grader camber fram. Nu är jag ju ute lite i sista sekund, så inte säkert att min "gamble" funkar, men jag tror att det kommer en ordentlig korrigering av bilpriserna nu närmsta halvåret. Priserna har varit upptryckta nu av billiga lån och många unga har nuförtiden bilar för mycket mer än de har råd med. Det är ju nästan ingen som sparar köper kontant, utan alla ska ha finansiering. Men nu när räntorna på billån börjar gå upp över 5 procent så är det inte lika kul längre. Därför hoppas jag på att bli av med min bil nu till hyfsat pris (det ligger mängder med bilar på blocket till fantasipriser nu som ej blir sålda) för att sedan gå in på marknaden igen om 6mån. Får köra min s60R under tiden. _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Cayenne Turbo 2019 |
||||
Ja, jag säger inte att du har fel, tycker absolut att det här är ett svårt val! Ibland känns det som att man måste ut med det dubbla för att få en bil som är bättre än en m2! _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Cayenne Turbo 2019 |
||||
Tack för svar! 997 turbo och manuell är ju en riktigt speciell bil men svår att hitta och just nu utanför budget. BAksätet räcker absolut! Pengarna räcker ju typ bara till en 997s och där blir jag tveksam på om det är en bättre bil än en m2:a. Men å andra sidan så skulle jag ju gärna vilja prova hur styrningen känns på en sådan eftersom den anses vara så bra! Alfan är absolut ett bra tips, ska kolla mer på dessa! Den nämndes av flera andra också, tack! Vad är det som är annorlunda på en m4 Comp mot en vanlig? Är skillnaderna verkligen värda pengarna? Ibland känns det som väldigt stor prisskillnad för 20hk chipstrimning och lite hårdare fjädring? Jag har tyvärr aldrig kört nån m4 eller m4 comp _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Cayenne Turbo 2019 |
||||
Berätta gärna vad du tycker om c63och hur den funkar på bana! _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Cayenne Turbo 2019 |
||||
Har inte kört den jättemkt än och känner ännu ingen som pressat den ordentligt på banträffar, annars skulle jag förstås säga Giulia Q. Verkar fortf vara klassvinnaren om man ser till helheten som bil att leva med.
Hade tänkt köpa en manuell 2016-17 men verkar ha missat den båten, billigaste Giulia Q har stuckit iväg (UK undantaget, som vanligt) |
||||
Tyckte den låg fruktansvärt bra på vägen helt original. Samtidigt har jag på senare år insett hur kul man kan ha det om fokus ligger på körning, vilket man kan göra med originalbilar. Projektbilar slutar det ofta med att man får skruva mer än köra med.. Men RS3'an jag hade var ruskigt rolig och jag är övertygad om att den skulle varit riktigt potent på bana med lite klistrigare däck. Ja och nej, ingen ordentlig diff, men har M2 verkligen det? Du kan enkelt få ur mer effekt ur en .40 än N55 M2 och sen finns .40 med fyrhjulsdrift vilket faktiskt funkar riktigt bra och gör bilen trevlig att köra till vardags nästan oavsett väder. Oken är dessutom samma/lika M2/.40, däremot är skivorna lite större på M2. Dvs ingen enorm skillnad i bromsar. Fördelen med .40 skulle jag säga är mer bruksvänlig och lägre ägandekostnad, men väldigt lättrimmad och potent motor och chassi/låda. Av dem 2 så skulle jag säga att RS3'an är det roligare alternativet, förutsatt att man är okej med framhjulsdriven fyrhjulsdrift. Gillar man bakhjulsdrivet så är en .40 med Xdrive nog ett bättre alternativ. _________________ Emil W |
||||
Återkommer efter helgen så har jag svar på det Det lilla jag hunnit sett av den i garaget så känns den bra och han som äger den gick från Mclaren för att hela familjen skulle få plats i bilen. |
||||
Jag provkörde en ny 140i med automat för några år sedan och visst den var väldigt snabb, men jag upplevde den som en trist bil, kändes nästan som att sitta och köra bil på datorn. Dessutom drog bakvagnen snett när man drog på. Jag stannade tom för att kolla däcktrycket men det var ok. Provkörde sedan en m2 "automat" som hade klart mer känsla & stabilitet och chassiet kunde hantera effekten. Det är möjligt att man lätt kan trimma 140i och få den snabbare än en m2 och är det endast sekunder som är det viktiga så...
_________________ Johan B |
||||
Utgår från att det var en vanlig bakhjulsdriven du provade? Har haft en M135 som endast var bakhjulsdriven och den kändes som du beskriver, antar att det är den öppna diffen som skapar det beteende. Skaffar man en med xdrive så tycker jag den däremot var mycket trevligare, hade en M140 Xdrive ett kort tag. Ljudet i en .40 med m-performance ljuddämpare och grövre downpipe är fantastiskt. Sen är ju helheten med lägre ägandekostnader och en bil som ändå är snabb 0-100 och går att köra fort på bana något jag tycker är kul. Men klart det finns bilar med bättre känsla, valfri Lotus bör passa in där, men nu var det ju inte riktigt en sån bil som efterfrågades utan något som uppfyllde flera krav. _________________ Emil W |
||||
Jag vill minnas att den 140i jag provkörde var fyrhjulsdriven. Ingen har nämnt Lotus som alternativ... Har du själv provkört en m2? En C63 amg kanske är ett bra alternativ till m2 eller en Alfa Quadrifoglio, en 140i hade jag personligen valt bort.
_________________ Johan B |
||||
Jo jag var spekulant på en m2 efter jag hade m135an men blev besviken vid provkörningen då jag inte tyckte det skiljde så mycket mot m135an jag hade innan. .40 är väl mer med som ett förnuftigt alternativ, om man vill hålla lite i pengarna men ändå ha kul. Är man beredd att spendera mer så finns det helt klart mycket roligare bilar. Amg'erna låter ju helt underbart, så bara ljudet får en ju att vilja köpa en. Men de känns väldigt ålderdomliga invändigt innan 2019. Sen är de ju väldigt ovanliga på bankörningar, men det kanske mer hänger på att de inte passar på våra tighta svenska banor. _________________ Emil W |
||||
Allmänt banåkaforum Vad byta ut min M2 mot? | 1, 2 >> 12 besök senaste veckan (2472 totalt) |