Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford GT40 - Scratchbygge/Amatörbygge | << 1, 2, 3 ... , 24, 25, 26 >> 25 besök senaste veckan (199373 totalt) |
Använde BS77 som grund och BS98W som täckfärg. |
||||||||
Kör deras nya system, grå 2k med deras klarlack system över, blir sjukt hårt och tåligt!
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||
Går inte, ska ha schackrutigt tänkte jag _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||||||
Jag blir mörkrädd när man diskuterar om hur bra Hagmans/ Biltemas produkter är, dom är tyvärr helt värdelösa sorry om jag kliver er på tårna nu. att som många verkar tro så räcker det att man svabbar av golvet , och köper det billigaste man hittar , och slaskar på golvet och tror så gör man , efter en tid så släpper det ser för djävligt ut, MEN man prioriterade att det ska vara billigt, och det var det man fick. det finns produkter som fungerar , men vad folk inte verkar förstå, så måste underlaget vara rent, dvs man måste fräsa av hela ytan, allt ska bort, nästa steg vad ska bedrivas på golvet? förråd , meck garage? ska man bedriva det sista så är ju ytan ganska ojämn ruff och då inte så idealiskt att dra runt en domkraft på, så man behöver få ytan jämn, då får man välja en produkt massa golv.Vad fan är det om man inte bransch kunnig? jo det är en epoxi baserad produkt som är som epoxi färg, men är som ett flytspackel också. Finns givetvis olika klassningar där också. men vill man bara ha ett snyggt tåligt garage golv, så skulle jag valt ett klinkers golv, det håller bäst på sikt, och är billigare en målade alternativet, spelar inte priset någon roll så är massa golven grymt snyggare tycker jag, man kanske bara mys meckar har sin dyrgrip parkerad i garaget _________________ Micke Bernebrandt NYCKELN TILL ETT ROLIGT LIV ÄR ATT HÄNGA MED FOLK SOM ÄR HELT DUMMA I HUVUDET |
||||||||
Har man ett äldre golv med slitage och funderar på flytspackling + färg är massagolvet en klart bättre lösning. Kostar typ som en spackling sist jag kollade med.
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
Konstigt att erfarenheterma skiljer sig så, mitt golv är i mycket bra skick efter 3år, biltema 2k med klarlack på nygjutet väldigt slät platta. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||
Är nog lätt att misstänka att kvaliteten på billig färg kan variera kraftigt mellan olika batcher.
Lägg sedan till att betongen och andra yttre omständigheter oxå skiljer(mängden fukt under/genom plattan tex) Kunde jag välja skulle jag slippa färg å ha polerad platta eller nått istället. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||||
Görs ju massa reklam på FB m.m. om svenskt medel som heter BetSil betongimpregnering
Verkar vara färglöst medel som man sprutar ut och sedan drar ut med mopp / mikrofiberduk och lägger på 2-3 gånger innan det är klart. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||||
Nu är det ett par år sedan men jag arbetade med färg på en mycket kvalificerad butik fram till 2005. Det som var största problemet då var att få privatpersoner som skulle måla golv att göra ett bra underarbete. Ett betonggolv ska slipas eller tvättas med saltsyra innan målning. Anledningen är att betongen får en hud som färgen inte biter i. Slipningen ger en rå yta som är öppen igen. Detsamma med saltsyra som fräter bort ytskiktet. Detta gäller oavsett om man ska ha betongimpregnering (som funnits länge av flera fabrikat) eller måla med färg oavsett typ
Görs detta innan så brukar både impregnering och epoxifärg hålla bra. Även i proffessionell miljö. Vet att vi sålde till bla brandstationer och där brandbilarna körde in. Torde vara rätt hårt slitage Dubbdäck ger bekymmer oavsett allt ovan _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||||||
Har du en bild på ditt kitt (monterat om möjligt)? eller en länk till det? Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||||||||
Jag målade mitt garagegolv för 2 år sedan med Biltemafärg och deras 2K-klarlack och det har hållit bra. Det är inte lika blankt längre och det har blivit lite märken där jag svetsat och vinkelkapat, men det har inte lossnat någon färg. Jag målade schackrutigt (ljusgrå/mörkgrå och tejpade alla rutor, vilket var jobbigt
_________________ Rikard Lundberg |
||||||||
Köpte detta, men bad dem ta bort tanken och leverera en större kompressor istället för o kapa tiden att bygga tryck. Beställde custom storlek på cupsen för o acceptera mina coils, så fick vänta några veckor på leverans. Tänkte montera strumpa över coilsen sen för o skydda cupsen från smuts också. _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||||||
Har mätt med laser över garaget för o kolla fallet på golvet.
Ca 12mm/m är fallet på. Lite kluven hur jag ska göra innan jag målar eller kaklar då det är en hel del lutning, kanske måste flyta hela plattan innan jag sätter igång 😓 Oavsett så är en tanke som dök upp att jag kan kakla vita o svarta rutor över hela plattan och sen flyta ut en klar PU massa o få slätt, är nog mindre jobb än o försöka måla schackrutor. Särskilt då jag måste göra det i omgångar då jag inte kan ta ut bilen just nu. _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||||||
Nu har jag visserligen mindre fall.om jag minns rätt ca 2mm per meter.
Men jag har ju alltid /oftast bilen står på ungefär samma plats, och jag vet att jag behöver ha typ 5mm masonit-shims under högerhjulen när jag ska mäta något . Är det något lite mer noggrant jag ska göra så mäter jag av lutningen och shimsar med 1mm plåtar nogrannare Har du någon övrig anledning att vilja ha planare plata? Det blir ju en skaplig slant men framförallt arbetstimmar att slipa av och flytspackla. Låna maskiner och pump osv. Men har man har kontakter kanske det är ett mindre jobb. Jag har bara gjort det en gång och skulle helst inte göra det igen _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||||
Det är mest för att kunna köra inställningar med pålitliga mätvärden i garaget. Men oavsett så är lutningen rätt kraftig, så skulle vilja flyta plattan, men är rätt för att den kaka man bygger kommer spricka loss pga. dålig vidhäftning. Vill inte lägga en uppsjö med pengar på garagegolvet, men vill få det vettigt för att arbeta där inne. Dvs. slitstarkt och tåligt golv med någorlunda ok finish vore trevligt. Har fått svar på spåret med klinkers+epoxi, och det är fullt möjligt, men drar iväg något kopiöst i kostnad tyvärr. Så det som känns rimligt att lyckas med är snarare färgad epoxi och måla eget schakmönster, men för att få det snyggt lär man flyta plattan och slipa av det. Blir smått omöjligt o få snyggt rutnät i sluttande golv känns det som. Slutar säkert med att jag bara slipar av o målar, bara för att det ska vara så jädrans krångligt o flyta plattan... _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||||||
Det är ju trevligt med ett ordentligt plant golv som man kan "lita" på, men det kräver ju en insats därefter om det ska bli tillräckligt rakt för att tjäna sitt syfta.
Om det är för mycket meck med att göra golvet som du vill ha det hade jag istället satsat på att bygga in referenspunkter i golvet som du kan använda just för hjulinställning eller annan precisionsplacering. Du blir ju fast med de punkterna, men det är mindre jobb och du kan göra vad du vill med resten av golvet. Hacka eller fräs upp gropar (eller låt vara om du ska lyfta resten av golvet) och gjut in/ skruva fast stålplattor i golvet, gärna så dom är så djupa så du kan täcka över dom så de inte blir "slitytor". När du vill ha plant plockar du av locken och skruvar på socklar som gör det helt jämnt, gärna med ramper så du kan köra upp på socklarna. Har du socklar kan golvet fortsätta luta. _________________ Kristoffer Clasén |
||||||||
Lite av anledningen att jag tvekar och klurar är för att jag vill ha schackrutigt, och med lutningen på golvet är jag rädd att det inte blir snyggt, utan kommer få svagt rombformade fält istället för att hålla raka linjer.
Dvs. det är inget problem med lutningen i sig, för som ni säger så kan man alltid göra platåer eller tillbyggnad på ett lyftbord så att man kör upp bilen på hjulen och i våg. Måste bara komma överens med mig självt vad som är rimligt i arbete och kostnad för att få ett snyggt rutmönster på golvet, måste ju komma framåt också nån gång. Men håller på med väggarna just nu, så det är ingen panik, är ute i god tid o grubblar _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||||||
det ju ingen större konst att flyta ett golv.
det behövs en visp + 4-5 flytspannar + raka/pigroller 1 som blandar 1 som bär fram 1 som jämnar ut massan förut hade byggmax billig flytspackel det vet jag inte om dom fortfarande har bara se till att slipa noga o prima innan _________________ henrik nielsen |
||||||||
Hittade lämpligt flytspackel på Bauhaus förut som heter CM920, 36MPa hållfasthet vill jag minnas. räknade om det i kostnad o flyta 36kvm med 15mm djup i snitt. Resulterar i 46 säckar, och 11'500kr, orimlig kostnad i mina ögon och jag ska fiska lite med mina kontakter inom cementgjutning om dom kan komma o kasta av lite flytspackel som dom får över från någon flytning nån gång för en rimligare penning kanske. _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||||||
Vet inte om du såg mitt rutmålande? Ser som sagt fortfarande bra ut efter 2 års meckande. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Rikard Lundberg |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Ford GT40 - Scratchbygge/Amatörbygge | << 1, 2, 3 ... , 24, 25, 26 >> 25 besök senaste veckan (199373 totalt) |