Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise S2 K20 -2002 | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 4 besök senaste veckan (19973 totalt) |
Om du tittar (eller söker på seloc) på hur det är gjort ser du snart att det hade varit enklare att ha den svetsade muttrarna på insidan , då går det att skruva ur och dra bort. Skillnad på 4 timmar redo 5 minuter om du behöver byta någon gång. _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Liten uppdatering då. Jag gnetar på, mycket att göra men det löper på fint.
Snyggat till inredningen och målat i bilens färg samt slitit bort allt vad heter stereo/alarm/immobilizer Elhärvan som ska städas upp och blir kompis med Maxxecu, lär blir en hel del jobb .. någon i garaget har smygit in en rejsa-dekal också, oklart vem Har även bytt växelvajrar, glömde ta bilder på det Börjat ge mig på att montera grenröret, det är ett Jenspeed 4-2-1 ... lite andningsunderlättning ska den allt få den lilla Roverspisen Missbedömde ganska ordentligt hur mycket bandage som går åt 15 meter 25mm räckte bara till två pipor, så fick köpa en rulle till, denna gång 50mm. Tänkte inte på att det var olika fabrikat så olika färg .. nåväl, något ska man väll störa sig på Byggt en rullvagn åt bakre Clamen också. Otroligt tattigt byggt men otroligt smidigt att kunna rulla runt den Skulle behöva göra något liknande för den främre också ... Bytt motorfästen *3, här syns även oljekylare. Även isolerat bränslepåfyllningsslangen då den kommer otäckt nära värme. Lindat brandväggen med tejp och hivat ut mattan, sparar lite vikt och så lyser det upp lite i vintermörkret Nu är man sugen på att köra lite Tanken är bli klar med bilen tidigt i vår (har vi hört den förr? ) _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||||
Det gick åt 2 rullar, den ena köpte jag av maxxtuning på rea och den andra av Overtake. Tror det är samma fabrikat dock, tror det är "DEI" som gör denna _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||||
Fått lite mer saker på plats. Nya spjällhuset, expansionskärl (OBP), spridare, insuget med lite ny färg, silikonhattar, kylarslangar samt vevhusslangar. Stealth-mode som gäller
Inte så vansinnigt mycket mer att montera Hade som mål att vara klar med det mesta innan jul för att sen ge mig på elen, känns som det nästan gick ... Grenröret på plats, ett mindre helvete Men blev bra, bra passform överallt. Fick demontera generator + vattenröret som sitter i nederkant av brandväggen samt ha en kompis till hjälp för att få upp grenröret som fick skjutas upp underifrån. Monterat med nya kopparmuttrar, sponsring av Scania som vanligt Här syns även värmeskyddet, det oranga, som generatorsladd + lite annan el dras igenom. Hoppas det ska räcka ... _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||||
En vinter går fort den saken är säker Nu är bilen redo och körbar
Knappt nån EL alls i en Elise från början men lite har jag allt fått bort =) Stereo, immobilizer, larm, multireläerna t.e.x Maxxecu reläboxen, byggde en "hylla" till den ... har sparat och snurrat kabelhärvan för ev framtida motorbyte Special stift som sitter i standard Bosch kontakter, because british ... Nytt batteri på ny placering, hoppas det orkar ... Bytt ratt till en i mocca också, har ingen bild på den dock Det enda som strulade med maxxecu var denna kamgivare som vägrade. Den uppgradadera Siemens VDO från eliseparts gick bättre, skumt .. Testade gnistan med Olas special-rigg Såhär blev det _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||||
Såg att du monterat "motorsport" växelkablar?:
Har precis gjort detsamma. Inte helt lätt... Nåt som förvånade var att det blev så tajt på det här stället: Jag blev tvungen att slipa bort en del på kulleden för att få det att gå fritt. Hade du samma problem? Funderar på om jag verkligen fått dit det på rätt sätt... _________________ Jörgen Engström |
||||
Hej Jörgen, Ja det stämmer att jag sådana kablar. Hade inga sådana problem alls, hos mig är det inte alls speciellt tajt. Nu var det iochförsig ett halvår sedan jag installerad men sånt brukar man ju minnas Nu har ju jag en S2 och du en S1, så kanske skiljer det något där? Eller har du "shoftshifter"? Jag har inte det Såhär ser det ut hos mig _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||||
Kanske borde uppdatera lite här så jag faktiskt får lite inspiration att komma ut på bana och köra istället för att bara bygga om allt hela tiden
Det har hänt en del sedan sist Vintern 2018-2019 togs beslutet av hiva ut Rovermotorn. Den har sin charm helt klart med sin låga vikt men nja, lite roligare grejer finns det ju där ute .. Såhär såg det ut när jag och några kompisar hivade ut motorn en sen kväll. Tog ett par timmar ... _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||||
En honda k20 inkl växellåda köpte in från England, trevlig med leverans på pall rakt in i garaget Detta var innan brexit såklart så prislappen var helt okey ..
Fortsättning följer .. _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||||
Såhär såg det ut när paketet började packas upp
Såg ut att må ganska bra, sjukt att det kan vara såhär rent i insugskanalerna på en 15 år gammal motor Tvättad hos Scania, blev bra Efter lite mindre renovering såg det ut såhär Elvattenpump sparade lite vikt och har ju endel andra fördelar också för en banbil tänkte jag. Några nackdelar också har jag märkt Det blev en motor igen tillslut .. Ner i bilen tiltandes med växellådan före var melodin. Inte massor av plats men inga större problem heller, fick ta av insuget dock vilket inte syns här .. På plats i bilen efter ytterligare en sen natt i garaget med hjälp _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||||
Efter lite färgändringar så såg iallafall motorrummet ut såhär när jag var "klar" och det bar iväg till Claus på turbocenter för mappning, mer om det senare ...
_________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||||
Mappning hos Claus på turbocenter 2019.
Får säga att han gjorde ett riktigt bra jobb med tanke på hur mycket som var halvfärdigt på bilen. Placeringen av luftfiltret var riktigt kasst så insugstempen skenade rejält, och det var nog rejält stopp i den gamla ljuddämparen som senare bara rasslade ihop vid demontering Detta ihop med en hel del småstrul gjorde det till en lärorik dag, min första mappning på rullar. Bilen gav iallafall 200hk så motorn verkade må OK _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||||
Fronten har fått sig lite massage också för att öppna upp lite mer, ganska nervöst att såga men det gick bra ..
Lite besök på brostugan vid Ekerö 2020 _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||||
Tre besök på banträffar har det hunnits med och tre gånger har bilen gått sönder, winning every time
Första banträffen på Arlanda med Sthlm Trackday. Fettet i drivknutarna kokade och sprängde damasken på yttre drivknuten. Lite misstänkta hål också från handbromskabeln som jag eventuellt drog fel så den slog i ..... slafs blev det hursom. Tydligen använder företaget i England billigast möjliga fett om man inte specifikt säger till att man ska köra bana med bilen.. Numera är det riktigt fett och ventilerade damasker som gäller Nästa träff på arlanda sprack catchtanken i alumium, rakt i svetsen. Läskigt värre men det gick bra .. 2021 på Trosta Park, skulle bromsa senare än en Porsche Boxster och det gjorde jag också Tog slut på väg så ut på åkern .... gick också förvånandsvärt bra, inte en skada på bilen. Hem och tvätta bara ... _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||||
Yes jag hade dom korta VAG-spolarna. Då med en eftermarknads-ECU såklart för att kunna styra dom Har kvar dom 4st som bara ligger i en påse ifall du vill köpa dom _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||||
Yes det ser ut såhär: Man klampar alltså in en WD-40 plastpinne för att bli av med övertrycket/gaserna i damasken som gör att den sprängs när fettet kokar... enligt teorin från övriga lotusåkare som kör mycket bana. Frågan om det kommer in smuts i damasken är intressant, jag vet faktiskt inte om det kommer bli ett problem. Det är ju en ganska liten lucka så det borde inte kunna komma in stenar och grus där. Dock kan vatten såklart ta sig in ... men sen även ta sig ut. Så jag vet inte, jag har inte upplevt problem än iallafalll ... time will tell Har även sett denna bild där någon verkligen gått all in på att ventilera, men här borde det kunna bli väldigt mycket grejer in i damasken ... _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise S2 K20 -2002 | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 4 besök senaste veckan (19973 totalt) |