Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil camber på stela bakaxlar? någon som är bra på skränkning? | 1, 2, 3 >> 6 besök senaste veckan (28538 totalt) |
I boken Chassis Engineering (Herb Adams) kan man läsa att camber/toe justeras på en stel bakaxel genom att värma på ovansidan resp framsidan av rören (som då expanderar av värmning och dras ihop när de svalnar)..
undrar bara om här finns någon som gjort liknande på sin axel samt hur mycket camber ni då kör med? Hade gärna haft någon grad camber, men känner mig lite tveksam att ge mig på detta själv... Eller låter det läskigare än vad det är? Finns det inget annat sätt? |
||||||
det är vad som kallas att "skränka" axeln och har gjorts i urminnes tider.
hur mkt du kan skränka beror på invändiga toleranser i lager/splines etc. på 1030/1031 från volvo 1-200-serien kan nog 1,5-2grd vara max om man vill åka ngn längre stund. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Toleranser? Jag kör ju amerikanare
Tänkte inte 'skränka' mer än 1 grad... man kan 'vicka' axeln ganska friskt i splinsen, så det är nog ingen risk.. Fast då kommer ju frågan, märker man någon skillnad på att gå från 0 till 1° eller blir det högst marginellt? "Heating a spot of the tube 6,0" (15 cm) long until it is red-hot will usually heat-shrink it for a 1/2 degree bend" Hmmm, usually.. |
||||||
Ta med gas-svetsen när du gör fyrhjulsinställningen! |
||||||
Jag jobbade ett kort tag för evigheter sedan på en Scania-verkstad och hjälpte bl.a. till att rikta ramar. Han som jag jobbade med då var helt ofattbart skicklig på att fririkta ramar med gassvets. Värmde i lite olika kilformar på ett antal ställen och sedan började det knaka för fullt när ramen riktade till sig. Så bara man kan så går det nog bra att skränka till en bakaxel med tillräcklig precision, men om man aldrig har gjort det förut vete tusan. Men nån typ av riktbänk i kombination med värme kanske vore en bättre ide?
Förresten förvånande vad dåligt ramarna håller på överlastade timmerbilar som framförs lite hårt på usla skogsvägar... Han sparade in mången krona till åkarna då alternativet annars vore att plocka bort en massa saker ifrån ramen för att sätta den i riktbänk = lång tid = mycket pengar. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
mmm, blir säkert poppis Något att diskutera i fikarummet efteråt iaf
Du har ingen kontakt med honom längre gissar jag? Att göra det själv är jag också väldigt tveksam till, kommer att sluta med att jag får köpa ny bakaxel.. Men om någon känner någon som känner någon etc så hade det ju varit fint |
||||||
Jag har snart hjulinställningsgrejjer i verkstan. Så då är det ju möjligt, gör inget om det tar en stund då ju. _________________ Daniel Steiner |
||||||
Vi brukar köra med pinnsvetsen när vi skränker bakaxlar, det blir många mätningar men det har alltid blivit bra tillslut.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Man drar en svets på röret inne vid klumpen på den sida som man vill att röret ska böja sig åt, kräver lite övning innan man lär sig hur långt man ska dra den. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
lägger bara en sträng med svetsen på ovansidan för camber och framsidan för toe-in sen är det bara att fortsätta att lägga strängar tills valt mått dyker upp _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Aha, då fattar jag, smidigt när man fått in snitsen. _________________ Daniel Steiner |
||||||
Pinnsvets - var ju smart, fast det känns som om man får bränna på ganska rejält? |
||||||
Ja, fast en volvotandpetare kommer aldrig att funka på min bil (är bara avis för att ni volvoåkare har det så enkelt för er) |
||||||
Min far var smed (nu är han pensionär). Har riktade en av mina krokiga axlar för länge sedan, med kedja och
domkraft, utan värme. Det fungerade alldeles utmärkt. Toe-in både bak och fram funkade inget vidare på en Fiat 124:a _________________ Jörgen Eriksson |
||||||
På Alforna brukar man kapa med rondellen och svetas ihop den som man vill ha den (de-Dion), man har givetvis en jigg...
Fast toe kan man justera med MIG, dra ett par fetingar på främre delen och mät. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
vad ska man sträva efter för vinklar på stelbakaxlen. mer caber känns rätt naturligt. men sen då.
finns det några nackdelar att ha toe in på en stelaxel?
va sa du? för att jag ensam kan bära en volvoaxel med klump och axlar i, medans du måste ha två polare till hjälp.. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||
Så himla lätta är inte volvoaxlarna heller. Vår väger utan skivor, ok och andra yttre attribut 55 kg, så totalt ca 115 kg med allt på inkl. hjul, halva bärarmarna, etc. - över 10% av totalvikten i ofjädrad bakvagnsvikt känns inte helt optimalt...
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Dom finns i Gr A Aluminium variant med |
||||||
Skruva banåkabil camber på stela bakaxlar? någon som är bra på skränkning? | 1, 2, 3 >> 6 besök senaste veckan (28538 totalt) |