Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Kinasvarven, med kamrater! | << 1, 2, 3 ... , 16, 17, 18 >> 12 besök idag (72150 totalt) |
Sen har jag ju Traderaknarkat lite som vanligt...
Budade hem ett par gamla Multifix stålhållare, en från Schweiz och en från Västtyskland. De här ska jag bara använda till finsvarvning på söndagar... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Och att meta är att väta _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||
Jag har inte bara roat mig på höskullen under semestern, det har gjorts lite inköp till maskinerna också.
Det dök upp ett Wohlhaupter UPA2 ursvarvningshuvud på Tradera, så jag villhövde det... Gott skick på grejerna, komplett med diverse svarvbommar och lite verktyg. Blir en bra kompis till mitt egentillverkade! Nu är det ju ett rakt 16 mm skaft på det tyska underverket, så jag offrade ett borrchuckdorn för att kunna sätta det direkt i spindeln på fräsmaskinen. Det blev lite lagom tight passning, man får knacka på dornet med plastklubba. Det finns en M6 gänga i skaftet också, så jag borrade igenom chuckdornet och drog i en skruv. Man kan skymta en insexskalle där nere nånstans. Skulle inte detta räcka så kan jag även borra och gänga för en stoppskruv som får gå ner i kilspåret i skaftet, men med den presspassningen jag fick till känns det inte nödvändigt. Jag kommer inte att ta några monsterskär med det här ursvarvningshuvudet, så det får bli bra så här. Slutligen, monterat i spindeln på fräsmaskinen. Storleken känns helt rätt till min lilla bänkfräs, kommer att bli bra det här Det finns en liten finess med de här ursvarningshuvudena, de har automatisk matning på diametern vilket betyder att saker kan gå åt skogen helt automatiskt Kanske kan bli en liten filmsnutt om jag vågar nån gång, annars finns det proffs på youtube som vet hur man gör _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Ända sen jag köpte bänkfräsen så har tanken på en frekvensstyrning funnits där. Det är inget fel på originalgrejorna med kontaktorer, men det har hänt ett par gånger att jag tryckt på fel knapp när jag velat stoppa spindeln. Det låter inte jättebra i växellådan när den måste byta rotationsriktning på 1400 rpm...
För att råda bot på detta köpte jag en liten Kina-VFD, en ny lite större kopplingslåda, några knappar och en potentiometer. Började lite smått med ett fäste uppe på pelaren, en förlängning på övre lagringen för Z-axelns skruv. Sen tillverkades det ett fäste för lådan och en arm. Lite blånering och pulverlack på de olika delarna så det ser någorlunda vettigt ut. Här får den lilla VFD-n bo. Försökte vara lite seriös med ändhylsor på kablarna, vilket gjorde det lättare att koppla om när jag kopplade fel... Gröna knappar för fram och back, stor svart knapp för stopp, liten svart för jog samt en potentiometer fick samsas på ena gaveln på lådan. Ventilationsgaller från Biltema i locket så det kommer in och ut lite friskluft till VFD-n. Färgmatchningen på lådan och fräshuvudet är en ren slump, har ingen aning om vilket RAL-nummer det är men det stämmer väldigt bra. Den sitter en aning högt, men det går ju att ändra på om jag känner för det. Tänker nog byta till rött trycke på stoppknappen och kanske klistra dit några textskyltar för att komma ihåg vad knapparna är till för. Med VFD-n får man lite trevliga funktioner som mjukstart och möjlighet att reversera spindeln utan att slå sönder några kugghjul i växellådan. Jag har satt max frekvens till 100 Hz vilket bör ge ca 2800 rpm högsta spindelvarvtal, lite mer lämpligt för små borr och pinnfräsar. Vi får väl se hur länge lagren i spindeln och växellådan håller... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Alltid skönt när saker kan gå åt skogen automatiskt istället för manuellt.
Som vanligt lär jag mig något och får något att fundera över. Visst har du mekanisk växellåda också som kan styra varvtal? Så det VFD'n kommer att styra är varvtalet upp till det som är valt via den mekaniska växellådan? _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Japp, växellådan är kvar och fungerar precis som vanligt. Högsta spindelvarvtal med 50 Hz nätspänning är 1420 rpm och VFD-n är inställd så att jag kan justera frekvensen på utspänningen mellan 25-100 Hz. Så högsta växeln blir reglerbar mellan ca 700-2800 rpm om jag tänker rätt. Det följde faktiskt med en liten hastighetsgivare till digitalen, klurar lite på om det skulle gå att montera den nånstans så jag kan få spindelvarvtal på skärmen. Lär nog kräva lite djupare ingrepp i maskinen, så jag får väl ta det om det blir dags för lagerbyte nån gång framöver... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Jovars, det hände nåt...
Skruvade isär mitt fina Wohlhaupter UPA-2 ursvarvningshuvud för rengöring, nytt fett och kolla en grej som verkade lite mysko. Det fanns massor av små grejer inuti... Hittade det här som inte är så kul Ett par skadade kuggar på "kuggstången", hittade inget mässingspån nånstans så det känns som att det här har hänt för länge sen. Det borde gå att tillverka en ny utan större problem, delningen på kuggarna är 2 mm. Verkar vara nån sorts trapetsgänga, så jag kan nog slipa ett snabbstål till rätt form och rigga upp nåt i svarven. Kunde inte se några direkta tecken på att det varit isär innan heller, men man vet ju aldrig. Nåväl, matningen verkar fungera ändå så nu är det ihopskruvat igen. Det är otroligt fina grejer det här, tysk ingenjörskonst på högsta nivå. Lyckades dock sprätta iväg en pytteliten pinne och fjäder som ska stoppa en låsskruv från att backa ut, så det fick bli lite googlande och beställa pyttesmå fjädrar från Danmark. Pinnen kan jag tillverka själv, tänkte offra en bit av skaftet på ett 2 mm borr. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Det kom in ett litet kundjobb för ett tag sedan, några bromshuvudcylindrar till Land-Rover som behövde fodras om.
Lite knepigt att hålla fast i cylindrarna eftersom de är gjutna, utsidan är varken rund eller jämn. Det är ju bra om cylinderloppet hamnar på samma ställe igen efteråt... Skruvade bort den stora muttern i änden, här kanske man kan hitta på nåt att hålla fast cylindern med? Svarvade till ett dorn med samma gänga som muttern. 16 gängor per tum verkar stämma ganska bra. Cylindern centrerar på den mindre diametern framför gängan och bottnar mot ansatsen närmast chucken. Underlättar för "serieproduktion", alla djupmått blir samma. Första cylindern påskruvad och klar för ursvarvning. Andra får behandla sina maskiner hur de vill, men min Kinasvarv har prismor av mjukost så jag täcker över dem när jag kör i gjutjärn. Cylindrarna svarvade till 22 mm innerdiameter, foder tillverkade av sömlöst rör med ytterdiameter 22,03. Presspassning och Loctite 648 borde väl hålla tätt en stund. Och sen tillbaka till svarven för att borra upp cylindrarna till originalmått, 3/4". Det funkade väldigt bra med det gängade dornet, så det får jag väl spara om det dyker upp fler bromscylindrar nån gång... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Det händer ju då och då att man har fem stycken Land-Rovers som behöver nya huvudcylindrar
Nån seriöst nördig anglofil i bekantskapskretsen? Borrade du eller honade/slipade fodren till rätt innerdimension? Och som vanligt ett snyggt jobb _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||
Tack! Det är väl ingen raketforskning direkt, men kul att det uppskattas
Inte så avancerat på de här cylindrarna, samma diameter utan hål i sidorna och sånt som det kan vara på andra huvudcylindrar på lite nyare bilar.
Det är en rejsian som ska ha grejerna, antar att det finns mer än en Land-Rover i samlingarna. Om mina googlingar stämmer så är det gamla grejor från Series I 1948-58. Fodren borrades till 18,50 mm, brotschades till 0,750 tum och honades till ungefär samma ytfinish som det var på de oslitna delarna av cylindern innan bearbetning. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Andra projekttrådar Kinasvarven, med kamrater! | << 1, 2, 3 ... , 16, 17, 18 >> 12 besök idag (72150 totalt) |