Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor | << 1, 2, 3 ... , 158, 159, 160 >> 98 besök senaste veckan (692925 totalt) |
Jag har använt NCS Expert på e39. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||||||||
Min bil är OBD1 E39 är väl OBD2? OBD1 mjukvara och elektronik är det torrt med tyvärr _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||||||||||
Tidiga e39 med ovan kontakt är OBD1. Senare är vad du kallar OBD2 - eller snarare EOBD. Kan du inte blinka fram felkoderna på din -92 och släcka felkoderna genom jordning i ett stift i diagnosuttag? Så gjorde man på andra märken tidigt 90-tal som hade Bosch-system. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||||||||
Jaha E39 fanns tidigt. Ska googla på det klicka och jorda, tack! /r _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||||||||||
Svårt att ge råd, vet inte om du kör med eftermarknads ECU eller orginal. Men orginal ECU vill ha en lambda före och en efter katten om du inte kodar bort det. Resten av hålen kan du plugga. Eftermarknads ECU=en bredbandslamdba. _________________ Patrik Skoog |
||||||||||||
Blir nog ett maxxecu när jag är klar med bilen. Men den bredbandslambdan ska sitta före eller efter katten? För har ett lambda igång i racekatten nämligen. Sen till fråga 2. Kör m54 med m50 insug och pluggad tomgångsmotor osv. Vacuum slangen från bromsservon vart gör jag av den? _________________ Dennis Höök |
||||||||||||
Lambda kan du montera lite var som under förutsättning att systemet är helt tätt och inte läcker. Jag brukar sätta den där det finns bäst plats. Kör du med dubbla rör hela vägen bak eller har du dragit ihop till ett efter grenröret? -Sätt då den där allt går ihop till ett. _________________ Patrik Skoog |
||||||||||||
Okej, är org s50 grenrör som går ner till org m54b30 avgasflänsarna som är ca 8cm långa som sedan går ihop till 3" rostfritt med 1 racekatt och 1st Liten Simons dämpare _________________ Dennis Höök |
||||||||||||
Lambda frågor/ problemlösning!
Ska i med motor nu snart. Org sitter det ju 4st lambda, 2 innan kattarna och 2 efter. Sett nu att jag har 5st lambda i inkopplade. Den ena av den 2 innan kattarna har blivit utbytt mot en PLX devices sensor module och den org lambda är lyttat till högra facket längst upp mot torpeden. Jag ska byta grenrör till s50 med 2st lambda utgångar? Hur gör jag med PLX lambda? Ska jag plugga båda utgångarna på grenrört och bara kära med den jag har i race katten längre bak på avgassystemet. Och sen koda bort dem 4st org lambdorna elle4 hur skall jag gå tillväga? _________________ Dennis Höök |
||||||||||||
Ska du byta sprut, riv bort PLX och alla andra sensorer och sätt en gemensam eller en per bank. Ska du ha org sprut måste du koda bort dom bakre och ha kvar en främre per bank, oavsett riv bort PLX då jag antar den enbart sitter "för show" ? Menar du åker ju inte och stirrar på ditt lambdavärde när du kör, eller att den används för reglering? Oavsett har du lambda övervakning i sprutet och PLX säger ju inte mycket om den sitter i en av två bankar. Bestäm vilken väg du vill gå, krångla inte till det så mycket och gör det enkelt. _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||||||||||
Jag misstänker att expertisen finns här. Jag har några frågor om BMWs 168 mm-diff från E30 och E36:
Vad väger en hel bakaxelklump, utan diffbrygga eller andra lösa delar? Vilket är avståndet (i bilens längdriktning) från fläns på ingående axel till hjulaxelcentrum? _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||||||||
Stämmer BMW's siffror väger klumpen ca 28-29 kg beroende på variant. _________________ Christian Svensson BMW E39 540 - Vinterbilen. Z4M Coupé - Sommar bilen. E31 850 - Eviga projektet. |
||||||||||||
Beklager, jeg er ikke særskilt bra på sokefunksjonen her..
Planlegger oppgradering til E30 M3 fjorbein foran og M3 nav bak på min E30 med S50 som brukes mest til banetreff. Da vil jeg oppgradere til for- og bakbremser fra E36 M3 eller E46 M3. Eller fungerer bakbremsene fra E30 M3 bra på bane sammen med forbremser fra M3 E36/E46? Passer bremsene fra E36 og E46 rett på, eller hva må til av adapter? _________________ Erland Volden Banbilen: BMW E30 330i |
||||||||||||
Titta i min tråd så hittar du hur jag gjorde. Det mesta finns i början av tråden. I våras bytte jag till M3 E36-bromsar bak (innan var det E32 750i) det blev en klar förbättring - men det var inte dåligt innan heller. Krävde andra adapters och ombyggnad av handbroms - finns också i tråden. Inget passar rätt på, det behövs adapter både fram och bak. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||||||
Med 500 whp lär en 188 vantrivas rätt fort. Kör på 210 om du vill ha något mer hållbart säger jag. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||||||
Takk👍 _________________ Erland Volden Banbilen: BMW E30 330i |
||||||||||||
Attans, det ville inte jag höra. Jag har en BMW Motorsport-188 LSD-diff som jag hade tänkt knöla ner i min bil. Jag kommer inte att köra med 500whp men kanske, om allt går vägen, 350 eller så. Tror du att det skulle hålla, eller är även den effekten gränsfall och en 210 behövs? _________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||||||||||||
Jag har 188 på min bil och det funkar fint. Men jag har å andra sidan 330 vevaxelhästar, inte ~590. Lätt bil och rimlig effekt så håller det! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||||||
Super, många tack! Då fortskrider planen _________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||||||||||||
Det beror på hur du skall använda bilen. 400 hk och slicks på bana som ren tävlingsbil med rullande starter brukar vara gränsen för 188 kronhjul. Är det rallycross eller asfaltrally så tar det tuffare på grejerna då finns det tractive prylar med bättre medbringare om du vill åka 188 storlek alt 210. Är det en korvkioskbil så hade jag gått direkt på 210 storlek. _________________ Patrik Skoog |
||||||||||||
Skruva banåkabil BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor | << 1, 2, 3 ... , 158, 159, 160 >> 98 besök senaste veckan (692925 totalt) |