Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Europa S1 1968 - Tjolöholm Classic | << 1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11 >> 67 besök senaste veckan (46462 totalt) |
Tackar
Men gått alldeles för långsamt när jag haft alla andra bilar samtidigt. Men nu när MG.n är besiktigad och "klar" så blir det enklare ! _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||||
_________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||||
På hjul en snabbis för att grovmäta toe inför färdigställande av bakre länkarmar & infästningar
_________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||||
|
||||||
Nej denna är långt ifrån mycket sänkt (går inte för skärmarna).
Men lägre däck profil och lite lägre dämpare. Ligger nog på ca 39.5-40 tum (aldrig brytt mig om total höjder). Blandade nog ihop denna och Piperns höjd (den är rejält lägre) _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||||
Min Europa var dryga metern först, och precis under efter sänkning. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||||
Kan nog stämma ! Mäter lite snabbt i morgon för lotusen står typ i rätt höjd nu _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||||
Min Europa med original upphängning och dämpare är 108 cm hög. Motor och låda sitter i men ingen inredning alls. Inte tank och sånt heller. Så den säckar säkert ihop någon/några centimeter efter
hand som jag monterar ihop den _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||||
Gjorde lite snabb mätning och lotusen är högst med ca 1 meter, Pipern är lite lägre _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||||
Går hyfsat snabbt framåt.
Avgassystem klart Kablage till vattenpump draget Lite rör ska svetsas och slangar monteras En oljeslang kvar Länkarmar/fästen svetsade och på plats Nytt batterifäste byggt _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||||
Asså det är så snyggt. Kul att det är full fart. Bra för egen motivation också. Jag har bara lite kvar på chassit sen ska jag börja med karossen.
_________________ Mvh Hans Sjögren Lotus Europa S2 -69 Corvette C6 Z51 -05 Ex. BMW E36 M3 3.0 -94 Ex. 951 -89 Ex. 944 -85 Ex. Saab Sonett III -74 |
||||||
Tackar ! Planerar att starta upp / testköra under nästa helg nu. Just nu är det nästan "bara" att svetsa kylarrör / köpa slangar / svetsa och fräsa adaptern till toppen och montera Vintern blir att lacka bakhuv, Byta däck (Nankang AR1) och allmän polering/lackbättring/bälten/gjuta stolsinsats och annat mindre "pill" _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||||
Var tvungen att riva / plocka ihop en formel ford efter test förra veckan så lite tid försvann.
Denna helgen är det Falkenberg Classic och nästa sista rally SM sprint tävlingen.. Oktober ser ljust ut. Saknar nu bara 1 slang till kylsystemet och ca 1-2 timmar kvar att svetsa/fräsa till adaptern mot topplocket (stället för vattenpumpen). Sen är det "bara" att fylla på bränsle / kylarvätska / bygga oljesticka och fylla på resterande olja (resten av systemet är redan fyllt) Hoppas sista helgen i september _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||||
Slang finns och adaptern för toppen håller på att planas.
Men dagen efter Falkenberg Classic valde jag att riva motorn i Formel Forden. Så ska "bara": Lätta & Balansera vevstakar och kolvar till nära minimum vikt Nya kolvringar Sleeves för styrningarna Nya ventiler Testtrycka/schimsa och ev nya ventilfjädrar Kontroll balans/vikt på vevaxel & svänghjul .. Sen lacka växellådshuset och få i allt i bilen (nån timme) Sen är det fullt upp med Lotusen ! (Ska tydligen bygga en Marcos 1600 också..) _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||||
Passade på att fira min födelsedag med att göra klart det sista och starta upp
30 min senare på 2000-2500 rpm så är kamaxeln inkörd. Helt fantastiskt med EWP80 vattenpumpen, kunde ställa in exakt där jag ville ha tempen. Inga läckage nånstans, allt verkar funka så bra det kan när man bara grovjusterat förgasare/tändning. I veckan blir det finjustering, bolt check I bakvagnen och sätta ihop lite paneler etc I bilen. Provkörning nästa helg kanske ! _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Europa S1 1968 - Tjolöholm Classic | << 1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11 >> 67 besök senaste veckan (46462 totalt) |