Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 996 GT3 2004 Walter D:E | << 1, 2, 3, 4 >> 33 besök senaste veckan (12612 totalt) |
Ser ut som Eifel vädret gör skäl för namnet.
Åker ner nästa vecka, säkert några veckor för sent med tanke på vädret men man får hoppas på det bästa. Hoppas du får lite fina varv. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||
Blev bra väder ikväl!
6 varv i kvällssolen. Tog fem varv innan jag hittade runt, och har ju aldrig varit här med denna bilen. Så bra väderatt solglasögon behövdes. Bilen går som tåget. Farten liksom kommer till en. Den är så bra här. Känns att den byggd för detta. Dock. Två saker. Växel länkage behöver lite kärlek. Det blir vinter. Bromsarna är lite märkliga i vissa lägen. Får bli en tur till Mantheyimorn. Skitig bil med skitiga fälgar. Och en öl till mig. _________________ Jens Lanvin |
||||
Höstresa
Efter några år så kunde jag få till en resa till Ringen i höst. Körde ensam ner och tillbringade några dagar att köra småvägar, turistkörning och trackdays. Bo på lite mysiga hotell, äta schnitzel med tillbehör. Och faktiskt jobba lite med. Hade tänkt ta Trelleborg-Sassnitz med den var inställd så sunk rödby- puttgarden fick det bli. Därifrån siktade jag på området sydväst om Hannover, Sauerland. Såg kul ut på kartan. Och det var det. fina vägar och du passerar Warsteiner, Veltins om du gillar sånt. Därifrån är det en fin resa ner till Ringen, körde över Rhen i Weitersburg strax norr om Koblens. På Ringen blev det kvällsköriningar i veckan som var väldigt bra, lagom med bilar, bra väder. Tog dessa körningar som uppvärmning inför en trackdays på fredagen. Turistkörning är för mig just det. Ser det som en kväll med skön landsvägskörning, njuta av bilen, omgivningarna. Hitta spåret, testa nya linjer, bromspunkter. Träna på att titta upp och framåt. Körde 3 varvs stinker sen en kort vila, sen 3 varv. Första dagen kändes det lite oroligt och lät lite "skrapigt" vid inbromsningar så en morgon tur till Manthey blev det. Dom kollade att allt satt fast. Och körde in beläggen...Jag hade slarvat...nåväl, ljud borta. Bilen går som tåget på kvällarna, labbar lite med däcktryck innan jag är bekväm. Landar på 2,3/2,5 till slut. Måste säga att det var många år sen jag hade så fina kvällar. Sen blev det trackdays med Pistenclub. Bra arrangör, bra deltagere. Slicks och gatbilar ihop. Men vana deltagere. Håll racingline, vill du köra om, gör det utanför. Körde 6 varvsstinter och matade på mellan 8-13, sista utsläpp var 13.30. Bilen gick fortfarande som tåget, motorn drar som ett lok och man sänker rutan varje varv efter Bergverk bara för att. Chassit är full tillräckligt för min köring och bromsar finns det så det blir över. Kör på ME20 belägg, funkar bra. Skriker lite. Men det gör ju det. Ac'n är skön. Dock ett par saker att reda ut i vinter, växelläkaget är sådär. Både i sidled och själva rörelsen till lådan. Framrutan är kass. Inga bilder från banan denna dag. Men en fin RS som jag hade som kompis. Och lite annat. Sen blev det VLN/NLS och RCN/GLP på helgen med lite kvällskörningar. Lite mer bilar men helt ok. VLN var sista racet för året och det var som alltid trevligt. Depå promenad, kolla lite detaljer m.m. RCN/GLP är en intressant grej, GLP är nåt jag tänkte prova nästa år som en kul grej. RCN är lite mer racing, men kanske om man vågar, Det vara några "gatbilar" som körde det. Nåväl efter ytterligare några dagar så vändes det norrut. En bra resa som gjorde att jag fick tillbaka suget och känslan att köra bil igen. Det är något som jag tycker är kul och som jag måste prioritera. Sen passar det här konceptet mig. Jag har inte riktigt tid att åka flera helger utan en eller två ordentliga saker om året passar bättre. Hemresa i klassikt tyskt höstväder. Regn, 8h bil, Autobahn, cup2'r som är slut. Högerfil i 80km. Men nöjd ändå! Nu så blir det lista till vintern: Växel länkage. Ruta fram Service Däck _________________ Jens Lanvin |
||||
|
||||
Trevlig berättelse, tack för att du delar med dig.
Holy anti-dive på den där Aston. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Tack för glada tillrop!
Resa är kul. gt4 vs gt3 Ni är ju många här som kan teknik, inte jag. Men det var kul att se en gt3 och en gt4 bredvid varandra. Till och med jag ser lite skillnad. Här är hjulstället på en gt3 vantage. Och här en gt4 _________________ Jens Lanvin |
||||
Ja, det finns nog fler här som kört mer med Pistenclub. Men detta är mina intryck. Detta var min andra gång. Förra gången var för tio år sen.. Det är ju en mer som en "klubb". Det märks. Och det är positivt. Man är lite mer omhändertagande och alla verka känna alla. Dom har också ute för licens m.m så bra med folk runt som kan racing och det märks på dom som är där. Man betalar en årsavgift om man vill, så får man lite företräde och bättre pris. Jag körde som gäst denna gången. Men kommer att att sikta på några trackdays nästa år och då är det länt att bli medlem. Själva trackdayen som upplägg liknar alla andra, open pitlane, hela varv. Dom hade ett förarmöte på eng för några av oss, ca 10 pers. Beteendet är dock mer hum " lugnt", "proffsigt" "seriöst" än dom andra jag kört med. Men inte pretantiöst. Och man kan åka på i sin fart utan folk som kör som idioter. Jag har inte varit nere på några år nu och ville ta denna resan som en del att känna mig för på banan och med en ny bil. Så jag körde med ett L på bilen för att visa vad jag höll på med. Vi var några som gjorde det. Rätt skönt när man åker sina 10 min varv, lite senare på dagen började det gå lite fortare så då tog jag bara av det. Lite som ett klubbracing event. Som sagt, jag är positiv. Och vill man, har dom ju event på många banor i EU. _________________ Jens Lanvin |
||||
Jag gillar dom också, skall hänga på låset och boka dom i vår tänkte jag. _________________ Jens Lanvin |
||||
har kört med Pistenclub i många år på olika banor. De är bra. Kör man två gånger eller mer så är det värt att bli medlem. De delar bilarna i med eller utan regplåt, inga andra kategorier så det blir rätt blandat med bilar och tempo. Kört några gånger med oreggade bilar och fördelen med det är att det är mest racebilar med förare som kanske har lite bättre koll. Även om fartskillnaden också kan bli större.
_________________ Thomas Thorhuus Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute" |
||||
På GT4:an ser man hur båda bärarmarna (inte) lutar, men det hade varit kul att se hur den undre bärarmen på GT3:an lutade. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Vinterjobb.
En sak som stört mig är att bilen har dubbelmasse svänghjul. Mk1án hade inte det. Och jag har haft lättade svänghjul på alla mina bilar så det känns som ett måste. Så det får bli den uppgradering som görs i vinter. Det finns flera vägar att gå men det vanliga är att antingen gå på 996 gt3 RS grejor eller 997 gt3 RS mk2. Den senare verkar ha vara lite lättare. Snarlikt det som satt på 964 rs'n. Har någon nåt tips eller åsikt så är det välkommet Annars är det bara och serva och montera klistermärken att göra på vintern. _________________ Jens Lanvin |
||||
Svarar mig själv.
Svänghjul och koppling som på en 996 gt3 RS blir det. Håller det orginal. Och har beställt org belägg också. Ibland är det skönt att inte väcka en hel by i Tyskland klockan 0500..... Roadtrip med tracksdays, är temat. _________________ Jens Lanvin |
||||
Vilket underbart klistermärke
ett sådant vill jag också ha nu när jag skaffat mig en tysk bil, var hittar jag ett sådant om jag får fråga? /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 996 GT3 2004 Walter D:E | << 1, 2, 3, 4 >> 33 besök senaste veckan (12612 totalt) |