Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Aston Martin V8 Vantage -09 | << 1, 2, 3 ... 33, 34, 35, 36, 37 >> 27 besök senaste veckan (98981 totalt) |
Behövs inte ens bottna pedalen. Tryck ner pedalen ett par centimeter med ett kvastskaft klämt mot ryggstödet eller så. Funkar väldigt bra faktiskt, även om det låter som värsta bonnmecket. _________________ Rɑnɑld MɑcLeɑn ------------------ Speed costs money, how fast you wanna go? |
||||||||||||||
Tack David och Ranald!
Jag provar och rapporterar hur mycket det hinner läcka ut. Har för övrigt kommit i kontakt med en kille strax norr om Göteborg som vattenpolerar och som säger sig kunna hjälpa mig. Har inte hunnit diskutera närmare men förhoppningsvis är det en lösbar affär att snygga till bärarmar och upright. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||||||||||
Struligt att bitarna skall vara så motsträviga! Hoppas det löser sig smidigt med mutterspräckare. Nylackade ok och vattenpolerade upphängningar, det blir mumma det! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||||||||
Ja, de har bråkat med mig en del men jag tog med mig bärarmen till prototypverkstaden på jobbet. Avdragare av lastbilskvalitet gjorde jobbet enkelt!
Haha, helt riktigt! Vattenpolering verkar vara next level putsnivå! "Elmia-puts" med fabriksprestanda är en optimal kombination i mina ögon. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||||||||||
Vattenpoleringen kan inte göras förrän runt årsskiftet men det är fortfarande gott om tid inför säsongen -24. Jag kommer prova att snygga till bärarmar och upright fram så får vi se om det blir bakvagnen senare. Beror lite på hur ytan blir och hur väl det håller sig fräscht över tid.
Annars har bromsoken monterats bort och skruvats isär. Dammskydden runt kolvarna var inte mycket att skryta med så det blir fint med lite nya friska grejer. Lämnade för lackering och i slutet av veckan ska jag kunna hämta dem. Hyffsat medtagna efter upprepad värmebehandling... Gjort sitt eller går de till nästa renovering? Att låsa pedalen och tro att det inte ska droppa verkar funka sådär... _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||||||||||
Skeppa upp prylarna till Bålsta Vattenpolering, det är han som gjort jobben åt mig. https://www.balstavattenpolering.se/
3D-printade gängade pluggar funkar annars bra. _________________ Johan H |
||||||||||||||
Jag har aldrig lyckats med att hålla kvar bromsvätskan vettigt utan att plugga, brukar redan från början kalkylera med ett komplett vätskebyte när oken måste bort.... Allt annat blir bonus. Plugga banjokopplingar (för det är väl det du har?) är ju inte helt självklart dock. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||||||||
Gladpack över bromsvätskebehållarens påfyllning och locket på så vaccumet håller kvar vätskan i burken. Bromsslangar i gummi och kläm till med svetstång är väl raggarknepet. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||||||||||
Snyggt, rent och proffsigt
Men den största får du för att du verkligen använder bilen, det är så häftigt att se en Aston köras på gränsen _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||||||||
Ingen brådska med grejerna och kul att kunna gynna "lokalt" så jag kan vänta en månad. Men tack för tipset! Uppskattas!
Pluggar kanske skulle funkat, såvida de är av god kvalitet så man kan dra åt tillräckligt. Det är helt vanliga nipplar jag har, inga banjos vare sig fram eller bak. Klämma bromsslangarna gör jag inte ens med vanliga gummislangar, än mindre med de metallomspunna slangarna som bilen är beskaffad med. Men mitt "problem" är över nu, bromsvätskan har runnit ut i de fyra påsarna vid respektive slangstump...
Tack Janne! Ja, det är gott när man behöver renovera grejerna för att de har använts till sitt yttersta. Ok, lite slarv är det allt att köra beläggen för tunna men ändå. Ett tecken på att den används till det den ursprungligen byggdes för, inte finåka på stan för att synas. Men så är det ju för alla bilar här på rejsa! Fokus på körningen! _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||||||||||
Bromsfunderingarna fortsätter...
Bromsarna har efter kylningen monterats funkat väldigt bra. Enda anmärkningen har egentligen varit en något rå känsla och ljud vilket bra bromsskivor är lösningen på. Kollade med Valiant Ecosse utanför Nürburgring då han talat sig varm för sin GT4-uppgradering, dvs flytande skivor på aluminiumbells i en storlek större än original. Fick hicka när jag fick prisförslaget, EUR1 900 plus moms... 27 000 skäl att hitta en annan lösning alltså. Kollade HiSpec men de hade inget färdigt på hemsidan. Körde deras skivor med lösa bells på E30n med bra resultat. Kanske kan de tillverka bells till mig om jag ger dem måtten? Friktionsringar har de gott om. PFC har inga ersättningsskivor till Aston Martin vad jag kunde se men även de kan säkert ta fram bells om man ber snällt och öppnar plånboken. Sprang sedan på Reyland Motorsport i England. De har färdiga "big brake disc" kit till V8 Vantage, alltså större skivor där original caliprar flyttas ut med en distans. precis den lösning GT4-bilarna hade. Original 355x32 skivor ersätts med 380x32 eller 370x32 och väger 1,55-1,6 kg mindre per skiva än original. Kittet innehåller färdiga distanser och längre skruvar till caliprarna och är således bolt-on. Kostar £875 vilket känns mer rimligt. Bells'en har samma håldelning som AP's skivor (och HiSpec) så friktionsringar går att komma över om man vill byta. Rent specifikationsmässigt är det tilltalande och priset på en nivå jag kan tänka mig. Någon som hört något om Reyland tidigare? Enligt hemsidan har de prylar till mängder av bilar och säger sig hållt på med motorsport i flera decennier. Gissar, utan att ha en aning, att det är HiSpec-skivor med egna bells. Får väl dra iväg ett mail till dem och se vad de säger. http://www.reyland.co.uk/aston-marti I helgen fick jag leverans av två satser frambelägg. Peter Naperotti har köpt LM-Motorsports lager då de bestämt sig för att lägga ner. Peter tar vid där de slutar och kommer bland annat sälja Sabelt. Uddagrejerna i lagret skulle säljas av och jag fick ett bra pris på de båda satserna Pagid RSL19 så det var lika bra att lägga vantarna på dem. Nu har jag belägg för flera säsonger! _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||||||||||
Har inte wilwood, eller annan prisvärd tillverkare, rätt dimensioner och svephöjd och att du sen bara kan rita och beställa bells i rätt storlek och offset?
Mina bromsskivor kostar 125 dollar stycket. Det svider lite nu jämfört med när dollarn låg kring 8 kronor. |
||||||||||||||
Jag har köpt både bells och adapters från Reyland, grymma att ha och göra med och fina grejer
|
||||||||||||||
Med risk för att det här kan tolkas som lite smygreklam så har jag de senaste tre veckorna gjort åtta custom bromskit, med den största med skivor på 395mm. Så behöver du något som du inte kan hitta någon annan stans så är det inte några bekymmer att lösa.
_________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||||||||||||||
Skivorna jag hade på min gamle E30 BMW Cup var custom från HiSpec. De tog fram bells baserat på mina önskemål och sedan valde jag lämplig friktionsring. Den servicen verkar inte längre finnas. Priserna på en friktionsring är inte speciellt höga, ca £160, men tillsammans med tillverkning och ytbehandling av bells och adpater, fästelement för skivor mot bells, skruvaar till calipern, osv tycker jag inte det är extremt dyrt om det kostar £875 inkl moms. Men visst, jämfört med mina Bosch-skivor för 4 500 kr för alla fyra så är det ju en slant. Bäst vore om man hittade någon som kunde hjälpa till att svarva fram bellsen så jag bara behöver köpa lösa ringar. Tack för alla svar och feedback på Reyland! Mycket uppskattat! Oscar, jag hör av mig så ska vi se om vi kan komma fram till något bra. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||||||||||
Vill du specialbeställa ett bellhouse till en rotor är det inga problem alls. Dra ett mail till Jesper på M&M Motorsport så löser han det. Vi byggde en riktig special till min bil med trumma för parkeringsbroms, men racerotor.
info@motorsportshop.nu https://www.motorsportshop.nu/produc _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Aston Martin V8 Vantage -09 | << 1, 2, 3 ... 33, 34, 35, 36, 37 >> 27 besök senaste veckan (98981 totalt) |