Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW Z4 M Coupé -2007 | 1, 2 >> 60 besök idag (4894 totalt) |
Dags för en biltråd för Z4:an!
Välkänd på forumet då den passerat ett gäng ägare med olika skepnader genom åren. Vacker och lite ovanlig bil så lika bra att slå till tänkte jag. Affär blev det och Robin slapp åka tomhänt hem likt två "skrothandlare" av rang Efter en ordentlig tvätt & städ ute/inne/under så stog den fint i solen och blänkte: Hade egentligen inte fler garageplatser över så en parkeringslift till fick inhandlas. Bilen skall inte stå där utan användas. Trackdays på Knutan, Gelleråsen och Rudskogen till att börja med + lite bilträffar i sommar. _________________ Patrik Skoog |
||
Så det var du som köpte den, grattis! Mycket roliga, och snygga, bilar även om dom är lite lynnigare än en E46.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
|
||
Grattis z4m är en underbar bil i basutförande och med så trevliga uppgraderingar blir det nog riktigt kul.
Varit sugen på att plocka ut min ur garaget varje gång det blir sol nu i vinter, men det får nog vänta tills lite grus försvunnit. _________________ Christian Svensson BMW E39 540 - Vinterbilen. Z4M Coupé - Sommar bilen. E31 850 - Eviga projektet. |
||
Z'an är helrätt, Patrik! Lagom udda, rätt prylar under skalet kryddad med en S54. Du kommer ha skitkul med den!
Se till att få ditt småfix klart så siktar vi på gemensam premiär i början av april. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||
Tack alla!
Är grymt sugen på att ta tag i Z:an så den blir klar för bana och träffar. Finns lite att fixa så det är bara att beta av listan som vanligt Banhjulen är Apex EC-7 Fram 18x9,5" med Nankang AR-1 265/35-18 Bak 18x10" med Nankang AR-1 295/30-18 Det fick bli en omgång 19"sommarhjul, för bilträffar och gatbilsåka, krängde på däcken idag STROM STR2 RC - Satin Black Fram 19*8,5" med 245/35 ZR19 Bak 19*9,5 med 275/30 ZR19 _________________ Patrik Skoog |
||
Dags att mysa lite med Z:an!
Buren sitter i vägen för en bra körställning, så dags att kapa ur och göra om: Ute: Bilen köptes utan stolar & bälte så det var dags att få det på plats. Skjutbart underrede inför besiktning, ifall de är känsliga för fast monterad skalstol. Jag gillar Mirco stolarna från APEX (samma jag har i E30:n) så det fick bli samma här. Satt som en smäck! Orginal bälte är också på plats, vad säger ni som besiktigat med skalstol + orginal bälte det bör väl gå? Nästa steg blir att klura ut någon bra lösning för halvbur. Får flytta upp den bakom stolarna som en miniatyr variant. Måste även hitta bra fästpunkter för 6p bälte. Men först besiktning så jag kan köra lite! _________________ Patrik Skoog |
||
Snyggt! Bältet passerar säkert, men om orginalstolarna har airbag så kan du få problem vid besiktningen. Många sätter i originalstolar för en årlig uppvisning... _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||
|
||
Tack! Ja nu sitter jag bra Efter besiktningen åker det skjutbara underredet bort och då blir det bra plats till hjälm också. Skall få på en spacer till ratten bara sen så...! _________________ Patrik Skoog |
||
Förutom när jag reggade bilen med buren har jag alltid besiktigat med Recaro-stolarna och det har aldrig varit något strul (9 år). Och då sitter inte 3P bältet så särskilt bra egentligen då bältet ligger över stolen på den sidan man klickar fast det.
Brukar för sakens skull hänga undan 6p bältena. Kul att du tagit över denna Z4! |
||
Dags att fixa till bagaget, snygga till resterna efter stag till herrejösses vinge, se över kabeldragning och se om det går att få in en halvbur.
Bakdämparna fick sig en rengöring och lite nya bultar. Byggde en ny hållare till orginal bältet så det kan löpa fritt över kanten utan att skava mot plåten. _________________ Patrik Skoog |
||
Återbruk ligger i tiden så jag kapade upp den gamla buren och använde de delar som gick. Alla infästningspunkter ändrades och huvudbågen är nu bultad uppe bakom stolarna. Staget mellan fjäderbenstornet flyttades bakåt så jag får plats med ett större batteri framför strävan.
Huvudbågen är tight mot taket men tyvärr inte riktigt på högsta punkten, det fick bli en kompromiss för att få plats. Buren byggdes också så att originalbältet får plats och löper fritt fram över stolen. Det fina är nu att den är bultad, så det går enkelt att ta ur om man skulle vilja det. Nu återstår att helsvetsa buren och sedan lämna in på pulverlack. _________________ Patrik Skoog |
||
Bagageutrymmet börjar ta sig!
Allt utrensat, sedan slipat och lackat i bilens färg. Optima Red batteri med fäste monterat, kablage tillsnyggat med ny tejp. Golvet sprutat med svart tunn bodyspray och sedan klarlackat. Sparco lådan monterad. Även främre delen av "väggen" är lackad och kablage tillsnyggat. Lite diverse skruvar och plastdetaljer runt baklamporna är beställda och buren är på pulverlack tillsammans med egenbyggda "fästen" till orginal bälte. Behöver 4st "FIA" bältesplattor sen kan jag montera 6p bälten och stolar igen. _________________ Patrik Skoog |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW Z4 M Coupé -2007 | 1, 2 >> 60 besök idag (4894 totalt) |