Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E31 850 - 91 -> 854tt?
<<   1, 2, 3
54 besök senaste veckan (5272 totalt)
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7751



4500 är på tok för sent.

Kopplingar brukar hålla 25% mer än spec!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Rallyfinnen
Sollebrunn
Här sen Mar 2006
Inlägg: 123



Hej!

Kul att det framskrider!
Några funderingar/erfarenheter:

-Grenrör hade jag nog gjort som en enklare variant idag, med tanke på all tid det tog att göra med längre rör, och framförallt platsbristen i motorrummet. Ska man ha massa effekt så kan det väl vara fördel med 'riktiga' rör, men tror en enkla 'limpor' skulle funka rätt bra med 3-cyl per limpa.

-Koppling: Var inte lätt att hitta något bolt-on, men moddar man dit något annat så går det ju att lösa. Jag köpte bolt-on Spec (dyr), och den var sintrad och jobbig att parkera eller ligga i trafikljus med. Original klarade inget moment alls, kanske 500Nm, spec'en var även den lite på gränsen 700-750Nm tror jag.
Citera
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 56


Trådstartare
Helt klart så. Mina funderingar på enkla grenrrör om platsen inte räkte var antingen att köra orginal limporna och helt enkelt svetsa ihop de två rören som går från dem till någon turbofläns. Eller bygga limpa ett t-rör och två 90 gradare på varje 3-cyl. Som du säger räcker det också ganska långt vet folk som kört väl över 600 kusar på limpor så det funkar helt klart. Men väldigt mycket i det här bygget drivs inte av några praktiska överväganden. Sådant gav jag upp på för länge sedan

Fuskar lite med kopplingen har en konverteringsats från PMC motorsport, då orginal manuella lådan börjar bli löjligt dyr (och mer eller mindre omöjlig att reparera). Så jag får på en GS6-53DZ HGU, sexväxlad disellåda. Kommer med en sach motorsport koppling god för 800nm då jag tänkte att den på 1200nm var lite overkill. Nackdelen med detta är nog att första växeln blir löjligt kort och vete tusan om den blir bra till att ens starta och att det är sinter lameller.


_________________
Christian Svensson

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 56


Trådstartare
Sådär nu tog svetsgasen slut på punktning av sista röret, tajming.

Sommar målet klart förutom lite finputsning på cyl 7-8 samt 12 som har stora glapp som måste bort innan helsvetsningen, men det är snart löst. Cylinder 8 den näst längst till höger på bilden kanske till och med blir helt ombyggd...får fundera på det.

Lärt sig en del, borde antagligen börja med svåraste cylindern som helt klart är den längst fram inte längst bak. Man behöver väl heller inte riktigt gissa sig till vilken cylinder som fick rör sist så det blev ju klart bättre och bättre på vägen.

Lyckades också med målet att hålla mig iaf inom amerikanska toleranser sådär en halvtum från mål




_________________
Christian Svensson

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6284



Härligt ormbo.

Går det att komma åt med TIG i alla skarvarna nu?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 889



Hade en alternativ strategi varit att nyttja något eftermarknads turbo-grenrör till någon av BMW:s 2,5L sexor?

_________________
Magnus Falk
Citera
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 56


Trådstartare
Kolja skrev:
Härligt ormbo.

Går det att komma åt med TIG i alla skarvarna nu?


Får plocka loss ett rör i taget och svetsa, två är helsvetsade men bara ett i kollektorn. Blir lite krångligt vid kollektorn men där får man göra det i rätt ordning så skall det funka.


stilldouble skrev:
Hade en alternativ strategi varit att nyttja något eftermarknads turbo-grenrör till någon av BMW:s 2,5L sexor?


Möjligen på höger sidan om man bytte flänsarna.

_________________
Christian Svensson

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 889



Appropå flänsar, luras kameran eller? Dina flänsar ser tunnare ut än vad vi brukar se?



_________________
Magnus Falk
Citera
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 56


Trådstartare
Skulle gissa att kamran luras, det är löjligt dyra metallbitar i gissningsvis 10mm stål om inte tjockare. Inte riktigt lika jobbiga att svetsa i som orginal grenrörsflänsen som nog är 15mm men väldigt rejäl.

_________________
Christian Svensson

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 56


Trådstartare
En liten uppdatering men bygget fortsätter i långsamare takt nu när jobb och annat kommer ivägen.

9 av 12 rör klara. TIG svetsandet är helt klart kul!

Kunde äntligen montera båda turbo's som liggat på hyllan några år. Känns klart skumt att plocka ut mer ur "kommer nog behövas någon gång i framtiden" hyllorna än man fyller på.

Grymt att kunna börja spåna på värmeskydd, vart IC's och annat kommer hamna och rördragning som tidigare mest varit spekulation tidigare.


_________________
Christian Svensson

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 56


Trådstartare
Efter ett långt vinteruppehåll med slut på entusiasm sannolikt pga. allt för mycket jobb så började projektet långsamt rulla igång innan påsk.

Först så svetsades grenrören klart nu är det bara att coata rören så är den delen klar och jag måste säga att jag är nöjd med resultatet även om svetsarna är av varierande skönhet.




Sedan med motorn ur så förbereds det för målning av motorrumet vilket är nästa steg innan semestern. Svetsning av diverse hål jag inte behöver och förstärkning av infästning för styrväxeln. Lite till att göra men det börjar ta sig.



Lite test montering av trevliga eftermarknadsgrunkor där dom förhoppningsvis blir gömda då tanken är ett så minimalistiskt motorrum som möjligt.




Planen är att start motorn i år så vi får se än så länge ser det ut att vara möjligt

_________________
Christian Svensson

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583

Forumägare
Forumägare

Nymålat motorrum kan göra allt lite roligare att hålla på med thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 56


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Nymålat motorrum kan göra allt lite roligare att hålla på med thumbs up


Japp allt bling är motivationshöjare.

_________________
Christian Svensson

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E31 850 - 91 -> 854tt?
<<   1, 2, 3
54 besök senaste veckan (5272 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande