Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -94 'M3 GTR', ska säljas
1, 2, 3, 4, 5   >>
31667 besök totalt
Rallyfinnen
Sollebrunn
Här sen Mar 2006
Inlägg: 123


Trådstartare
Vi har precis hämtat ett nytt banåkarprojekt.. tänkte jag skulle föröka skriva om detta lite i en tråd här.

EDIT: Ska tillägga att GTR står för Gasa Till det Rasar, kolla länken längre ner för info!

Vi har kört budgetracing med en 325 E36 i fyra säsonger nu(med mycket gott resultat), och kände att det var dags att uppgradera.
Har funderat på effekthöjning, bromsförbättring, diffbroms chassi osv i 325, men bilen är ganska sliten, och att 'tuna' upp den skulle kosta betydligt mer än en M3:a kostar idag.
Tanken är att få en rolig 'budgetracer' som vi kan köra bana med, och även köra till och från bana (även ner till ringen)
Bilen är en daytonaviolett M3 i förvånansvärt bra skick för 65k. Motorn går tyst och fint och hela drivlinan känns tight och bra och inredning och lack är också fina. Helt enkelt en lite för fin bil att slänga runt på bana med känns det som. Tjejen som hade bilen innan var lite shockad när vi berättade vad bilen skulle användas till..

Bilen är nu en standard M3 med följande modifikationer:
-Powerflex för länkarmar fram och bak
-Koni dämpare med justerbar retur
-Avgassystem utan kattar (hemmasvetsat)
-Öppet filter


Följande ska göras innan första körningen på Anderstorp 16:e september:
-Viktminskning (ac, sek-luftpump, säten/matta, reservhjul..)
-Justera hjulvinklar (brickor vid fjäderbenen fram, lite toe out, mera camber bak..)
-Montera r-däck eller slicks (ska se vad vi har i gömmorna som går att köra på)
-Belägg (gula Pagid, eller kanske Carbotech xp10?)
-Bromsvätska (ny DOT4 har funkat på 325an)
-Bromskynlning? Små flärpar i fronten som styrde in mera luft i standard kanaler funkade bra på 325:an
-Byta till treekrad ratt istället för det fyrekrade 'svänghjulet' som sitter i original
-Sätta tillbaka original framsystem/kattar med annan slutburk: jag bänkade min förra M3:a med rör istället för kattar och tappade 30hk!!
-Montera standard filter (öppet filter ihop med chip/varvstoppshöjning gav endast 3hk på min förra M3, här prioriteras driftsäkerhet)
-Montera laptimer
-Kommer inte på mer just nu..

Framtida uppgraderingar:
-Stålomspunna slangar
-Hårdare fjädrar (finns det någon lista med fjäderkonstanter på olika fjäderkit till M3? Körde M3 GT-fjädrar på min förra, och dom kändes bättre)
-Splitter
-Diverse förstärkningar/stag
-Förbättrad vevhusventilation?
-får se vad vi kommer på när vi fått känna på bilen lite..

Förslag välkomna från er som kört mycket M3 på bana!!

Tanken är att hålla kostnaderna under kontroll, dvs värsting-coilovers och Köhler-trim är inte aktuella för tillfället!

Bilen nyss hemkommen:








Som ni ser hette förra föraren Hanna


Den gamla 325:an 'in action'



Rekommenderad läsning:
http://www.mamut.net/gtr/

MVH
/Sam 'mek o författare'
/Johan 'teamchef'
/Roger 'plåtis'
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354



Spännande!
Behåll Hanna!

_________________
Lasse Alfons
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



AJ AJ!!!!
Då var chanserna att hänga med borta då

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Rallyfinnen
Sollebrunn
Här sen Mar 2006
Inlägg: 123


Trådstartare
Hanna är redan borta, mitt argument var att vi inte ska åka på pride-festival med bilen
Gamla bilen är till salu nu. Vi får väl se hur det går med denna, blir nog mest provkörning nästa rejs.. Kolla hur det funkar och känna på grejerna. Önskelistan blir säkert lång...
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Ska bli kul att se vad denna effektökning gör för varvtiderna...

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare

otroligt mycket bang for the buck med M3'orna

Ett tips på 3.0 M3 är ju att fixa med tråget/oljepickupen. GT'n och 3.2'orna har så vitt jag vet en dubbelpickuplösning som 3.0'orna saknar. Speciellt bra om du kör med slicks

_________________
Magnus Thomé
Citera
Rallyfinnen
Sollebrunn
Här sen Mar 2006
Inlägg: 123


Trådstartare
Hmm.. borde ju hjälpa en del nu när vi kör långa banan, men som sagt så kommer vi nog inte att ladda fullt direkt, måste känna efter lite innan man vågar lita på grejerna och köra fullt.
Säkert något som jävlas första gången man tar ut den på bana, så ni kanske tar ändå!
Jag ser detta som en 'shakedown'.
Tanken är att vi ska hinna en sväng till ringen i september också, så man vill ju komma hem med en hel bil
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Ja ni lär försvinna på rakorna nu
Ni har alldeles för mycket mer poäng än vi så Guld lär vi INTE få.. KANSKE Silver, men jag tror nog på Brons...
Hoppas på mer fart till nästa år

1000kg/200hk

Men eran M3 ser väldigt fin ut...

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Rallyfinnen
Sollebrunn
Här sen Mar 2006
Inlägg: 123


Trådstartare
Tack för tipset Magnus! Har du någon länk med bilder på fixen?
Hade aldrig några bekymmer med min ex M3 och r-däck, trodde det var mest ett bekymmer för US-M3:orna..?
Har läst att oljereturen för vevhusventen kan krångla på dessa (även om jag aldrig märkte det på ex:et heller)
För övrigt så har vi aldrig fått slicksen att funka lika bra som bridgestone r-däcken, så vi har inga väldiga g-krafter även om vi kör slicks.
Jag tycker personligen bridgestone-däcken var helt outstanding, synd att dom verkar vara omöjliga att få tag på numera.. Otroligt grepp i dom flesta situationer, och fantastisk hållbarhet!
Bra med lastbilsstomme i däcken när man kör runt i blysläde

Fler tips är välkommna!!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare

Jag vet för lite så du får söka på det

_________________
Magnus Thomé
Citera
Rallyfinnen
Sollebrunn
Här sen Mar 2006
Inlägg: 123


Trådstartare
Ahaa.. kollade totalen, ser ut som vi kan ta det ganska lungt, kanske tom kolla under huven vid förarbytena :-)
Ja, så lär vi ju behöva tanka denna bil för att ta oss i mål!!
325:an klarade sig precis på en tank om man körde smart!

Testade googla på s50 oljepickup, men hittade inget vettigt. Kanske inte är några problem?
Får hoppas någon expert på området ramlar in på tråden
Citera
Vira20
Alingsås
Här sen Mar 2009
Inlägg: 62



Sjukt kul och grattis till förhoppningsvis ett underbart bilköp

Vad hittar jag annons på den gamla bilen? // Mvh

_________________
Viktor Ragnmark
-BMW 320I E46 M-Sport -03
-Projekt: BMW 325CSL E36 -92
Citera
Vira20
Alingsås
Här sen Mar 2009
Inlägg: 62



Sjukt kul och grattis till förhoppningsvis ett underbart bilköp

Vad hittar jag annons på den gamla bilen? // Mvh

_________________
Viktor Ragnmark
-BMW 320I E46 M-Sport -03
-Projekt: BMW 325CSL E36 -92
Citera
Rallyfinnen
Sollebrunn
Här sen Mar 2006
Inlägg: 123


Trådstartare
Tackar!

Annons finns på GTR-forumet, eller så kan man ringa Johan på 070 5095905 och tjata lite..
Priset är inte satt, jag har bara satt in annons för informera om att den är till salu, Johan får bestämma priset.
Dom som är med och kör har ju sett bilen och vet vad den går för, hade ju varit roligt om någon ny förmåga köpte den och började köra GTR!
Citera
Rallyfinnen
Sollebrunn
Här sen Mar 2006
Inlägg: 123


Trådstartare
Hittade en gammal tråd för 325:an, lägger in den här också: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=461939#461939
Citera
Rallyfinnen
Sollebrunn
Här sen Mar 2006
Inlägg: 123


Trådstartare
En kort uppdatering från idag:
Hämtade belägg på Forza, det fick bli beprövade gula Pagid fram, och Tarox i bak.
Har även bytt avgassystem och fixat med växelspaken lite. Justerade om vinkeln på den en aning för att göra den mer 'ergonomisk', vinklade den lite mer mot föraren, dvs bakåt-vänster.
Kändes lite långt borta att peta i femman innan, är lite bättre nu.
Funderade på att göra en 'short-shift' genom att förlänga den under kulan lite, men då hade jag varit tvungen att tilverka en ny 'bottenbussning' (svetsningen hade smält den gamla), och det hade jag inte riktigt lust med..
Klämde också till ytterhylsan på gummibussningen uppe på spaken lite, den var lite lös.
Citera
Rallyfinnen
Sollebrunn
Här sen Mar 2006
Inlägg: 123


Trådstartare
Följande gjort idag:
-Bytt belägg
-Plockat bort AC-kompressor och slangar (kondesor & fläkt kvar att ta bort)
-Plockat bort sekundärluftpump
-Bytt bakfjädrar (vänster fjäder var av)
-Satt ny slangklämma vid servo-behållaren, fuktade som det ofta gör på dessa bilar..

..fortsättning följer..
Citera
Rallyfinnen
Sollebrunn
Här sen Mar 2006
Inlägg: 123


Trådstartare
Har letat lite till på nätet angående oljeproblem på S50B30.

Det verkar finnas två felscenarion:

- olja följer med vevhusgaserna till plenumet och kan rinna ut i LMM och filter. LMM gillar inte detta.., dessutom kan oljenivån bli för låg så att oljepumpen suger luft.

-oljepumpen suger luft pga dåliga skalpskydd. Tydligen är det värst i långa vänstersvängar och vid inbromsning i vänstersväng. När jag kollar ETK verkar S50B30 har samma oljepump som M50, och S50B32 har en annan pump med dubbla pickuper som även verkar användas i nyare M50. Dessutom har S50B32 förbättrat tråg med diverse bafflar odyl.

Verkar vara väldigt olika hur mycket problem folk har.. Vissa har bana i flera år med allt standard, och andra får bekymmer direkt vid lite banåkning..
Jag tänker hålla koll på oljenivån när vi kör, och kolla om der kommit olja i plenumet efter körningen. Hoppas det går bra..
Kan ju tillägga att jag körde min förra M3 en del på bana utan bekymmer, och 325:an med M50 har gått en massa timmar på bana med både slicks och r-däck utan att klaga..
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare

Det är precis som du säger, massa som kör bana med M3 3.0'or utan problem. Men kör man ex. längre lopp ihop med slicks t.ex. så kan det ju vara något att klura på för säkerhets skull. O alltid bra att veta om det hela hursomhelst thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Det beror lite på vad motorn är i för skick. En sliten med dåliga ringar ger mycket vevhusgaser och då trycker den ur sig olja.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Rallyfinnen
Sollebrunn
Här sen Mar 2006
Inlägg: 123


Trådstartare
...samtidigt kan det vara bra om man är lyckligt omedveten om allt det onda som kan hända med en motor med så dyra reservdelar.. -man sover bättre på natten då
Tack för tipsen, nu vet jag vad jag behöver hålla koll på iallafall!

Spanade lite i plenum idag och konstaterade att det finns en dränering ner i tråget från plenumet också, så dom har ju varit medvetna om problemet..

Dagens mek:
-Plockat bort kondensor och elfläkt
-Plockat bort dimljus och tillverkat 'blindpluggar' i alu-plåt
-Tillverkat o monterat 'flärpar' för att styra in mera luft till bromsarna
-Tillverkat en luftstyrning i cellplast. Botten saknades på luftkanalen fram till kylaren, så luften kunde gå under kyl/oljekyl istället för igenom.

Har även tillverkat ett verktyg för att hålla pumpen still när man lossar på visco-kopplingen till kylfläkten (inte relaterat till bilen egentligen, men det tog lite tid..)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -94 'M3 GTR', ska säljas
1, 2, 3, 4, 5   >>
31667 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande