Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -94 'M3 GTR', ska säljas | 1, 2, 3, 4, 5 >> 14 besök senaste veckan (31742 totalt) |
Vi har precis hämtat ett nytt banåkarprojekt.. tänkte jag skulle föröka skriva om detta lite i en tråd här.
EDIT: Ska tillägga att GTR står för Gasa Till det Rasar, kolla länken längre ner för info! Vi har kört budgetracing med en 325 E36 i fyra säsonger nu(med mycket gott resultat), och kände att det var dags att uppgradera. Har funderat på effekthöjning, bromsförbättring, diffbroms chassi osv i 325, men bilen är ganska sliten, och att 'tuna' upp den skulle kosta betydligt mer än en M3:a kostar idag. Tanken är att få en rolig 'budgetracer' som vi kan köra bana med, och även köra till och från bana (även ner till ringen) Bilen är en daytonaviolett M3 i förvånansvärt bra skick för 65k. Motorn går tyst och fint och hela drivlinan känns tight och bra och inredning och lack är också fina. Helt enkelt en lite för fin bil att slänga runt på bana med känns det som. Tjejen som hade bilen innan var lite shockad när vi berättade vad bilen skulle användas till.. Bilen är nu en standard M3 med följande modifikationer: -Powerflex för länkarmar fram och bak -Koni dämpare med justerbar retur -Avgassystem utan kattar (hemmasvetsat) -Öppet filter Följande ska göras innan första körningen på Anderstorp 16:e september: -Viktminskning (ac, sek-luftpump, säten/matta, reservhjul..) -Justera hjulvinklar (brickor vid fjäderbenen fram, lite toe out, mera camber bak..) -Montera r-däck eller slicks (ska se vad vi har i gömmorna som går att köra på) -Belägg (gula Pagid, eller kanske Carbotech xp10?) -Bromsvätska (ny DOT4 har funkat på 325an) -Bromskynlning? Små flärpar i fronten som styrde in mera luft i standard kanaler funkade bra på 325:an -Byta till treekrad ratt istället för det fyrekrade 'svänghjulet' som sitter i original -Sätta tillbaka original framsystem/kattar med annan slutburk: jag bänkade min förra M3:a med rör istället för kattar och tappade 30hk!! -Montera standard filter (öppet filter ihop med chip/varvstoppshöjning gav endast 3hk på min förra M3, här prioriteras driftsäkerhet) -Montera laptimer -Kommer inte på mer just nu.. Framtida uppgraderingar: -Stålomspunna slangar -Hårdare fjädrar (finns det någon lista med fjäderkonstanter på olika fjäderkit till M3? Körde M3 GT-fjädrar på min förra, och dom kändes bättre) -Splitter -Diverse förstärkningar/stag -Förbättrad vevhusventilation? -får se vad vi kommer på när vi fått känna på bilen lite.. Förslag välkomna från er som kört mycket M3 på bana!! Tanken är att hålla kostnaderna under kontroll, dvs värsting-coilovers och Köhler-trim är inte aktuella för tillfället! Bilen nyss hemkommen: Som ni ser hette förra föraren Hanna Den gamla 325:an 'in action' Rekommenderad läsning: http://www.mamut.net/gtr/ MVH /Sam 'mek o författare' /Johan 'teamchef' /Roger 'plåtis' _________________ Samuel Hermans Projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58833 http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=12172 |
_________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
Hanna är redan borta, mitt argument var att vi inte ska åka på pride-festival med bilen
Gamla bilen är till salu nu. Vi får väl se hur det går med denna, blir nog mest provkörning nästa rejs.. Kolla hur det funkar och känna på grejerna. Önskelistan blir säkert lång... _________________ Samuel Hermans Projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58833 http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=12172 |
_________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
otroligt mycket bang for the buck med M3'orna
Ett tips på 3.0 M3 är ju att fixa med tråget/oljepickupen. GT'n och 3.2'orna har så vitt jag vet en dubbelpickuplösning som 3.0'orna saknar. Speciellt bra om du kör med slicks _________________ Magnus Thomé |
Hmm.. borde ju hjälpa en del nu när vi kör långa banan, men som sagt så kommer vi nog inte att ladda fullt direkt, måste känna efter lite innan man vågar lita på grejerna och köra fullt.
Säkert något som jävlas första gången man tar ut den på bana, så ni kanske tar ändå! Jag ser detta som en 'shakedown'. Tanken är att vi ska hinna en sväng till ringen i september också, så man vill ju komma hem med en hel bil _________________ Samuel Hermans Projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58833 http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=12172 |
Ja ni lär försvinna på rakorna nu
Ni har alldeles för mycket mer poäng än vi så Guld lär vi INTE få.. KANSKE Silver, men jag tror nog på Brons... Hoppas på mer fart till nästa år 1000kg/200hk Men eran M3 ser väldigt fin ut... _________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
Tack för tipset Magnus! Har du någon länk med bilder på fixen?
Hade aldrig några bekymmer med min ex M3 och r-däck, trodde det var mest ett bekymmer för US-M3:orna..? Har läst att oljereturen för vevhusventen kan krångla på dessa (även om jag aldrig märkte det på ex:et heller) För övrigt så har vi aldrig fått slicksen att funka lika bra som bridgestone r-däcken, så vi har inga väldiga g-krafter även om vi kör slicks. Jag tycker personligen bridgestone-däcken var helt outstanding, synd att dom verkar vara omöjliga att få tag på numera.. Otroligt grepp i dom flesta situationer, och fantastisk hållbarhet! Bra med lastbilsstomme i däcken när man kör runt i blysläde Fler tips är välkommna!! _________________ Samuel Hermans Projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58833 http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=12172 |
Ahaa.. kollade totalen, ser ut som vi kan ta det ganska lungt, kanske tom kolla under huven vid förarbytena :-)
Ja, så lär vi ju behöva tanka denna bil för att ta oss i mål!! 325:an klarade sig precis på en tank om man körde smart! Testade googla på s50 oljepickup, men hittade inget vettigt. Kanske inte är några problem? Får hoppas någon expert på området ramlar in på tråden _________________ Samuel Hermans Projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58833 http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=12172 |
Tackar!
Annons finns på GTR-forumet, eller så kan man ringa Johan på 070 5095905 och tjata lite.. Priset är inte satt, jag har bara satt in annons för informera om att den är till salu, Johan får bestämma priset. Dom som är med och kör har ju sett bilen och vet vad den går för, hade ju varit roligt om någon ny förmåga köpte den och började köra GTR! _________________ Samuel Hermans Projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58833 http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=12172 |
Hittade en gammal tråd för 325:an, lägger in den här också: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
_________________ Samuel Hermans Projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58833 http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=12172 |
En kort uppdatering från idag:
Hämtade belägg på Forza, det fick bli beprövade gula Pagid fram, och Tarox i bak. Har även bytt avgassystem och fixat med växelspaken lite. Justerade om vinkeln på den en aning för att göra den mer 'ergonomisk', vinklade den lite mer mot föraren, dvs bakåt-vänster. Kändes lite långt borta att peta i femman innan, är lite bättre nu. Funderade på att göra en 'short-shift' genom att förlänga den under kulan lite, men då hade jag varit tvungen att tilverka en ny 'bottenbussning' (svetsningen hade smält den gamla), och det hade jag inte riktigt lust med.. Klämde också till ytterhylsan på gummibussningen uppe på spaken lite, den var lite lös. _________________ Samuel Hermans Projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58833 http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=12172 |
Följande gjort idag:
-Bytt belägg -Plockat bort AC-kompressor och slangar (kondesor & fläkt kvar att ta bort) -Plockat bort sekundärluftpump -Bytt bakfjädrar (vänster fjäder var av) -Satt ny slangklämma vid servo-behållaren, fuktade som det ofta gör på dessa bilar.. ..fortsättning följer.. _________________ Samuel Hermans Projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58833 http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=12172 |
Har letat lite till på nätet angående oljeproblem på S50B30.
Det verkar finnas två felscenarion: - olja följer med vevhusgaserna till plenumet och kan rinna ut i LMM och filter. LMM gillar inte detta.., dessutom kan oljenivån bli för låg så att oljepumpen suger luft. -oljepumpen suger luft pga dåliga skalpskydd. Tydligen är det värst i långa vänstersvängar och vid inbromsning i vänstersväng. När jag kollar ETK verkar S50B30 har samma oljepump som M50, och S50B32 har en annan pump med dubbla pickuper som även verkar användas i nyare M50. Dessutom har S50B32 förbättrat tråg med diverse bafflar odyl. Verkar vara väldigt olika hur mycket problem folk har.. Vissa har bana i flera år med allt standard, och andra får bekymmer direkt vid lite banåkning.. Jag tänker hålla koll på oljenivån när vi kör, och kolla om der kommit olja i plenumet efter körningen. Hoppas det går bra.. Kan ju tillägga att jag körde min förra M3 en del på bana utan bekymmer, och 325:an med M50 har gått en massa timmar på bana med både slicks och r-däck utan att klaga.. _________________ Samuel Hermans Projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58833 http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=12172 |
Det är precis som du säger, massa som kör bana med M3 3.0'or utan problem. Men kör man ex. längre lopp ihop med slicks t.ex. så kan det ju vara något att klura på för säkerhets skull. O alltid bra att veta om det hela hursomhelst
_________________ Magnus Thomé |
Det beror lite på vad motorn är i för skick. En sliten med dåliga ringar ger mycket vevhusgaser och då trycker den ur sig olja.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
...samtidigt kan det vara bra om man är lyckligt omedveten om allt det onda som kan hända med en motor med så dyra reservdelar.. -man sover bättre på natten då
Tack för tipsen, nu vet jag vad jag behöver hålla koll på iallafall! Spanade lite i plenum idag och konstaterade att det finns en dränering ner i tråget från plenumet också, så dom har ju varit medvetna om problemet.. Dagens mek: -Plockat bort kondensor och elfläkt -Plockat bort dimljus och tillverkat 'blindpluggar' i alu-plåt -Tillverkat o monterat 'flärpar' för att styra in mera luft till bromsarna -Tillverkat en luftstyrning i cellplast. Botten saknades på luftkanalen fram till kylaren, så luften kunde gå under kyl/oljekyl istället för igenom. Har även tillverkat ett verktyg för att hålla pumpen still när man lossar på visco-kopplingen till kylfläkten (inte relaterat till bilen egentligen, men det tog lite tid..) _________________ Samuel Hermans Projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58833 http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=12172 |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -94 'M3 GTR', ska säljas | 1, 2, 3, 4, 5 >> 14 besök senaste veckan (31742 totalt) |