Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Lillprojektet: Alfa Romeo 75 3.0 | 1, 2 >> 38 besök senaste veckan (1396 totalt) |
Läste någonstans att man inte är en riktig bilentusiast innan man ägt en Alfa Så jag gjorde helt enkelt slag i saken.
En Alfa Romeo 75 med Busso treliters V6:an.... låter mysigt. I övrigt inte ett enda kryss i extrautrustningslistan. Troligtvis importerad TILL Grekland december 1992. När den sedan importerades till Sverige 2018 fick den årsmodell 1993, vilket ju blir knas eftersom jag nu mer eller mindre konstaterat att det är en 1988. Har sedan de senaste åren fått en renovering. Omlackad, så fin i plåten (tyvärr från röd till silver). Även motorn har fått en översyn med nya kamaxlar, dock verkar orken tagit slut när det kom till inredningen. Så det kommer vara en av mina uppgifter, tillsammans med lite traditionellt elpyssel. Hör väl till Alfa tänker jag Ny fälgar ska det jagas reda på.... något tidsenligt och som fyller upp hjulhusen lite bättre än nuvarande. Ratten byts nog ut och förarstolen är rejält nersutten och rätt klent med lårstöd så det. Men framförallt ska det mysåkas _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -?? glassbil BMW I4 M50 -23, bruksbil Aprilia RSV 1000R Touno -06 Aprilia V4 1100 Touno -18 |
||||
Grattis till en trevlig bil, såg annonsen och var sugen (som vanligt när det är en Alfa med Busso och 116-chassie).
Jag kan verkligen rekommendera att gå med i Alfaklubben för att få en trevlig klubbtidning och aktiviteter av olika slag. Nytt för i år är att det finns möjlighet att teckna försäkring med Trygg Hansa (om jag kommer ihåg rätt), som gäller på banmöten. Info finns på klubbens hemsida: www.alfaromeo.org samt Alfisti Sweden på FB En annan källa till kunskap är www.alfapower.nu Där kan du hitta info (som du kommer behöva) om hur man justerar bromsarna bak tex. Sist men inte minst kan jag även rekommendera en tur till Skokloster på 1 maj, då får din bil träffa drygt 100 märkessyskon och andra italienska kusiner. _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||
Trevligt!
Ser ut att ha US stötdämpare: jättetunga. Det går att spara 30-40 kg genom att montera motsvarande från svensksåld 75. Ös på med rostskydd och läs på om kulleder till caster-lederna framvagnen. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
Även alla svensksålda 75 3,0 har dessa tunga stötfångare. Modellen hette 3,0 V6 America även här. 2,5 V6 fanns däremot både med "vanliga" och stora (75 2,5 Milano) stötfångare. 2,0 och 2,5 har liknande stötfångare, 2,0 TS har egen och 75 Turbo -87 har egen. Turbo från -88 och framåt ser ut som 3,0 America.. _________________ Karl Sandler Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan |
||||
Tack för alla tips&trix och bara generell nyfikenhet
Har såklart börjat skruva lite redan och konstaterat att både kylvätskesensorn och spolarvätskesensorn fungerar som de ska, så antagligen något kabelbrott på väg till den s.k. ARC:en, Alfa Romeo Control. Även med stor möda rivit ur mittkonsolen för byte av växelspaksdamask. Verkade dock som att man egentligen skulle behöva lossa hela handbromsspaken för att få loss den smidigt. MEN en fördel var att jag även hittade problemet med värmesystemet som inte slutade blåsa varmt (en vajer som var lite skadad och därmed inte stängde ordentligt). Har även varit och hämtat nya fälgar , som tyvärr inte passar så det kan bli en dyr historia Första prel.offerten säger 1500-2000:-/fälg för att borra om. Eftersom det är bultar i naven så lär inte heller en bolt-on spacer funka för den behöver vara 3,5cm för att täcka hela bultutsticket... då kommer inte fälgen innanför skärmkanten överhuvudtaget. Men visst ur ett prisperspektiv så kanske det är billigare att skaffa 16mm bolt-on spacer, kapa bultarna och sedan kunna skruva dit fälgarna som är 5x130. _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -?? glassbil BMW I4 M50 -23, bruksbil Aprilia RSV 1000R Touno -06 Aprilia V4 1100 Touno -18 |
||||
Är det äkta splitfälgar? Då kanske det vara värt att söka andra centrum med rätt bultdelning _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Jupp 3-dels splittfälgar. Är ju normalt centrum som är det svåra att hitta, och hittar man några så får man normalt med sig resten oxå. Revolution gör ju inte längre den här modellen heller (i splitt iaf). Däremot är ju "tunnor och läppar" enklare att hitta då det finns flera som tillverkar. _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -?? glassbil BMW I4 M50 -23, bruksbil Aprilia RSV 1000R Touno -06 Aprilia V4 1100 Touno -18 |
||||
Absolut, men vill ju inte göra det så enkelt för mig Nu håller jag tummarna att 20mm spacerplattor ska vara möjligt att klämma in utan att hela skrapar överallt. Men mätt så det kan funka. Haft dialog med spacer.se och ser ut att gå att lösa *fingers crossed* Nedan när fälgen ligger mot 3,5cm pinnbult... kommer iaf in 1,5cm mer spacerplattan Å fram där största utmaningen är att spacerplattan inte tar i bromsoket då bromsarna är små och 5x130 tar en del plats Även hittat lite roligt kring dämparna... och däcken som jag trodde var några noname -> Westlake Sport RS visade sig vara ett "ultrasport däck" så verkas finnas förutsättningar om man vill köra på bana uppenbarligen _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -?? glassbil BMW I4 M50 -23, bruksbil Aprilia RSV 1000R Touno -06 Aprilia V4 1100 Touno -18 |
||||
Grattis!
Totalt kompromisslösa bilar som inte hade kunnat existera idag. |
||||
Kul bil! Har själv haft tre 75'or genom åren med 2,0TS, 3,0V6 och 1,8 turbo i tävlingsutförande.
En liten varning ang utrymme. Främre hjulhus är rätt trånga så breda stora hjul finns hög risk att det tar i. Jag körde 225/45/17 på tävlingsbilen och masserade hjulhusen med slägga samt hade utflyttade undre länkarmar för mer camber. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Jag har (för länge sedan) köpt delar till splitfälgar från https://www.imagewheels.co.uk/ Kanske kan du köpa andra centrum av dem (men blir nog inte så billigt). Fin bil! Jag har också haft en 75:a _________________ Rikard Lundberg |
||||
Tackar för hejaropen... so far är det ju bara mysmek att dona med.
Mmm den växer så sakteliga på mig . Men angående däcksstorleken får väl bli tyskstuk framtill... 195:or eller förhoppningsvis 205/40-16. Baktill lär det inte mkt bredare än 225:or bak för att minimera risken för skrap.
På min Datsun har jag Imagewheels så där har jag köpt grejer. Då behövde jag få ner fälgarnas bredd från 11 resp 13", till "bara" 10 och 12 Men nu har jag fått hem mina 20mm bolt-on spacerplattor och det blir nog morgondagens pyssel att se om mina galna ideer funkar. Har ju även möjlighet att montera centrumet längst ut med läpp+tunna bakom, det ger iaf tillbaka några i ET mm. Nästan all färg borta... men lite finslip och sedan blir det någon enklare färg på för att få lite känsla för det hela så får jag se om/när det blir riktig pulverlack/3-komponentsfärg En annan fråga är om någon vet ifall mätarhuset har någon dipswitch? Mätarhuset har nämligen blivit utbytt och varvräknaren visar rätt galet så jag misstänker att det kommer från en 4-cylindrig modell. Tomgången låter finfint, men mätaren visar 15-1600rpm. Jag har passerat 7k rpm på mätaren utan att (förhoppningsvis) ens vara i närheten av varvstoppet _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -?? glassbil BMW I4 M50 -23, bruksbil Aprilia RSV 1000R Touno -06 Aprilia V4 1100 Touno -18 |
||||
Ja, det låter ju som att varvräknaren räknar galet. Fick samma fenomen när jag bytte från turbo fyra till V6 i tävlingsbilen. Tog ett tag innan jag fattade att varvräknaren visade fel. Men då hade jag eftermarknadsvisare som hade dipswitch. Har ingen aning om originalmätaren har det.
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Det finns inte plats på naken att borra om dom istället då å slå i nya pinnbultar? Kräver andra skivor och ev andra ok eller ok spacers men.. potentiellt billigare än 1500-2000 per fälg i alla fall
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Är bilen en tidig 88:a så har den inget varvstopp... så du vet..
Det kom på "88b" och framåt. Men det verkar som att varvräknaren visar lite galet. En std 12v varvar inte 7000 rpm utan vidare. _________________ Karl Sandler Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan |
||||
Hinner liksom inte fixa en sak innan nästa dyker upp..... MEN ska inte klaga jag letade ju projektbil i över 6 månader och fick en bil som egentligen var betydligt finare än jag tänkt.
Dock är det ju lite motigt när man tvättar upp den, får den alldeles fin och blank. Tar den på en fredagrunda och kommer tillbaka till det här: Det sjuka är att den var tystare än någonsin (iofs inte haft den så länge) .... så jaa väldigt mysig runda tills jag kom hem . Men bara att kötta på... så nu letar jag stötfångare oxå... och lackerare _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -?? glassbil BMW I4 M50 -23, bruksbil Aprilia RSV 1000R Touno -06 Aprilia V4 1100 Touno -18 |
||||
Andra projekttrådar Lillprojektet: Alfa Romeo 75 3.0 | 1, 2 >> 38 besök senaste veckan (1396 totalt) |